Uusimmat

Ajuriongelma: Ruutujen renderöintiaika (frametimes)

26.02.2013 11:24 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla ARES II- ja GeForce GTX 690 -näytönohjaimilla ruutujen renderöintiaikoja useista peleistä 5760×1080-resoluutiolla. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista. Ihanteellisessa tapauksessa kaavion viiva olisi vaakasuora.

 

Asus ARES II

Crysis 3 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Max Payne 3 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Kuten kuvaajista näkyy, ARES II -näytönohjaimella ei voida puhua kovinkaan tasaisesta ruutujen renderöintiajasta testipeleissä 60 sekunnin testipätkän aikana. Tämä näkyi ruudulla selvänä nykimisenä. Ainoan poikkeuksen teki Max Payne 3, jossa erot ruutujen renderöintiajoissa olivat jopa tasaisemmat kuin GeForce GTX 690:llä:

 

GeForce GTX 690

Crysis 3 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Max Payne 3 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

GeForce GTX 690:llä esimerkiksi Crysis 3:ssa ja Far Cry 3:ssa renderöintiajoissa oli vain muutamia isompia piikkejä. Renderöintiaikojen hajonta oli kaavioissa selvästi vähäisempi ja mukaili keskimääräistä aikaa. Silmämääräisesti testipelit tuntuivät pyörivän GeForce GTX 690:llä alhaisemmasta ruudunpäivitysnopeudesta riippumatta sulavammin kuin ARES II:lla. Max Payne 3:ssa ruutujen välinen renderöintiaika hajosi eniten.

Yllä esitettyjen kuvaajien osoittamat heittelyt ruutujen renderöintiajoissa ARES II:lla ovat yksi syistä, miksi AMD ei ole vielä virallisesti julkaissut Radeon HD 7990 -näytönohjainta. Ongelmat juontavat juurensa AMD:n ajureihin, kun käytössä on kaksi grafiikkapiiriä eli CrossFireX-tekniikka. Kyseessä ei ole Asuksen tai ARES II:n ongelma, vaan se koskee kaikkia Radeon HD 7000 -sarjan näytönohjaimien CrossFireX-konfiguraatioita.

AMD on luvannut korjata ongelman ainakin Far Cry 3 -pelin osalta maaliskuussa julkaistavissa Catalyst 13.3 -ajureissa. Tilanne on käsittämätön, kun otetaan huomioon, että AMD on julkaissut Radeon HD 7970 -näytönohjaimen yli vuosi sitten joulukuussa 2011.

Asiaa on tutkinut syvällisesti Tech Report -sivusto, jolle AMD on antanut seuraavanlaisen vastauksen kyseisestä ongelmasta:

”The driver does not yet contain the new video memory manager. Our intention is release a new driver in a few weeks, which does include the new Video memory manager, which will help resolve latency issues for DX11/DX10 applications.”

AMD:n mukaan syynä ruutujen renderöintiaikojen heittelyyn olisi näyttömuistin hallinta ajureissa ja ongelmaa ollaan korjaamassa.

Sisältö

  1. Asus ARES II (Radeon HD 7990)
  2. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  3. Ajuriongelma: Ruutujen renderöintiaika (frametimes)
  4. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  5. Ylikellotustestit
  6. Loppuyhteenveto