Uusimmat

Loppuyhteenveto

31.12.2009 11:36 Muropaketin toimitus

AMD:n uusien DirectX 11 -näytönohjaimien ATI Eyefinity -tekniikka on tervetullut ominaisuus parantamaan PC-pelien pelikokemusta. ATI Eyefinity toimii useimmilla peleillä ilman erillistä tukea ja usean näytön käyttöönotto sekä hallinta on entistä helpompaa. NVIDIA markkinoi tänä vuonna voimakkaasti omia 3D Vision- ja PhysX-tekniikoitaan, joten kuluttajan kannalta on hyvä, että valmistajat panostavat pelkän paremman suorituskyvyn lisäksi myös käyttäjäkokemusta parantaviin asioihin.

Muropaketin testissä keskityttiin tutustumaan tekniikkaan ja sen soveltuvuuteen suurilla resoluutioilla pelikäyttöön. Parhaiten kolme näyttöä pääsivät oikeuksiinsa Tom Clancy’s HAWX -pelissä, jossa lisänäytöt laajensivat näkymää lentokoneen ympärillä merkittävästi. Dirt 2:ssa joutuu 200 km/h mittarissa keskittymään radalla pysymiseen sen verran tiiviisti, että sivunäyttöjen vilkuiluun ei juurikaan jää aikaa. Yksi etu oli kuitenkin mutkissa lisänäytöistä näkyneet rinnalla kiilaavaat autot, jotka yhdellä näytöllä eivät mahdu ruudulle. Myös Call of Duty: Modern Warfare 2 saatiin lopulta pienen viilaamisen jälkeen toimimaan oikealla kuvasuhteella ja täydellä resoluutiolla, mutta räiskintäpeleissäkin on parempi keskittyä tähtäimen osoittamaan suuntaan, kuin keskittyä maisemien ihailuun.

Tällä hetkellä 30-tuumaisten 2560×1200-resoluutioon kykenevien näyttöjen hintataso alkaa noin 1000 eurosta. Applen 30-tuumaisesta laadukkaasta Cinema Displaysta joutuu maksamaan jopa päälle 1700 euroa. Yhden näytön isosta työpöytäalasta on siis syytä varautua maksamaan isolla kädellä. Käytetystä paneelista riippuen 22- ja 24-tuumaisten LCD-näyttöjen hinnat lähtevät hieman alle kahdesta sadasta eurosta. Kolme 22-tuumaista näyttöä saa noin 600 eurolla ja kolme 24-tuumaista noin 1000 eurolla.

Useamman näytön konfiguraatiossa ja suuren resoluution tavoittelussa yksi suuremmista näkyvistä ongelmista on näyttöjen reunat, jotka katkaisevat kuvan ikävästi keskeltä. Tavallisesti LCD-näytöissä kehykset ovat noin 1,5 – 2,5 cm, joka tarkoittaa kahden näytön saumakohdassa 3 – 5 cm katkosta. Auto- ja lentopeleissä reunat eivät haitanneet aluksi yhtä paljon kuin räiskintäpelissä, mutta pienen totuttelun jälkeen reunoihin ei enää kiinnittänyt kovinkaan paljoa huomiota.

Tällä hetkellä AMD suosittelee ATI Eyefinity -konfiguraatioon HP:n LP2472w- ja LP2275w-, Lenovon Thinkvision L2440X- sekä Dellin 2408-, 2410- ja 3008-malleja, koska niistä löytyy kolmen näytön konfiguraatiossa tarvittava DisplayPort-liitin. Sapphiren aktiivisen DisplayPort-adapterin kanssa on mahdollista käyttää kolmea DVI-kaapelilla varustettua näyttöä, mutta adapterista tulee lisäkustannuksia.

Samsung on parhaillaan suunnittelemassa yhteistyössä AMD:n kanssa Eyefinity-näyttöä, jonka pystyreunat ovat vain seitsemän millimetriä leveät. Kaksi näyttöä rinnakkain muodostaa keskelle työpöytää siis 1,4 sentin palkin. DisplayPort-, DVI- ja VGA-liitännöillä varustettu 23-tuumainen laajakuvanäyttö kykenee 1920×1080-resoluutioon ja sen odotetaan saapuvan markkinoille vuoden 2010 alussa.

Loppuyhteenvetona voitaneen todeta, että ATI Eyefinity -tekniikan kokeilu oli yllättävän mieluisa ja pelien pelaaminen 5760×1200-resoluutiolla mielenkiintoinen kokemus. Suorituskykymittausten perusteella ATI Radeon HD 5800 -sarjan näytönohjaimessa riittää potkua massiivisella 5760×1200-resoluutiolla pelaamiseen, kunhan kuvanlaatuasetuksista nipistetään hieman pois. Kun näytöt lähetetään artikkelin testien jälkeen eteenpäin, aikooko allekirjoittanut vaihtaa oman Fujitsu-Siemensin 26-tuumaisen 1920×1200-resoluutioon kykenevän Amilo SL3260W:n kolmeen näyttöön? Tuskin, mutta olihan sitä kiva kokeilla.

Jäämme kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan NVIDIAn vastausta ATI Eyefinity -tekniikalle ja onko yritys vihdoin pakotettu vapauttamaan ammattikäyttöön tarkoitettujen Quadro-näytönohjaimista tutut näyttöominaisuudet myös työpöytäkäyttöön.

Sisältö

  1. ATI Eyefinity: Kolme näyttöä ja 5760x1200-resoluutio
  2. Uudelleen suunnitellut näyttöohjaimet: Eyefinity Display Controllers
  3. Kolmen näytön konfiguraatio ja ATI Eyefinityn käyttöönotto
  4. Testikokoonpano & suorituskykymittaukset yhdellä ja kolmella näytöllä
  5. Loppuyhteenveto