Uusimmat

Vertailu 512 ja 1024 Mt:n muistikapasiteetin välillä & ylikellotus

02.02.2010 15:43 Muropaketin toimitus

Seuraavaksi vertailimme muistikapasiteetin vaikutusta suorituskykyyn AMD:n 512 megatavun referenssinäytönohjaimella sekä Asuksen 1024 megatavun oman suunnitteluun perustuvalla näytönohjaimella. Testiohjelmiksi valittiin 3DMark06, 3DMark Vantage, Call of Duty: Modern Warfare 2 sekä Tom Clancy’s HAWX, ja lisäksi testasimme näytönohjainten tehonkulutusta ja lämpötiloja. Mittaukset suoritettiin samoilla metodeilla ja asetuksilla, kuin edellisellä sivulla on selostettu.

3DMark-testiohjelmissa tuplatusta muistimäärästä ei näyttäisi olevan kuin haittaa, sillä 3DMark06:ssa tulos tipahti 66 ja 3DMark Vantagessa 96 pisteellä. Ero on hiuksen hieno, mutta silti selvä.

Call of Duty: Modern Warfare 2 hyötyy lisämuistista ja keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa tulos parantuu 2,1 FPS:llä.

Tom Clancy’s HAWXissa tilanne on käytännössä sama muistikapasiteetista riippumatta, sillä ainoastaan maksimissa ruudunpäivitysnopeudessa on eroa – sekin 512 megatavun eduksi.

Tehonkulutusmittauksissa lepotilassa eroa ei ole kuin yksi watti 512 megatavun eduksi, joka kuitenkin rasituksessa kääntyy 1024 megatavun eduksi kolmen watin erolla.

Asuksen cooleri on AMD:n referenssicooleria tehokkaampi ja Asuksen näytönohjaimella grafiikkapiirin lämpötila pysyi levossa 29 asteessa ja nousi rasituksessa ainoastaan 49 asteeseen. AMD:n näytönohjaimella vastaavat lämpötilat olivat 34 ja 64 astetta.

 

Ylikellotus

Klikkaa kuvaa suurentaaksesi sen

Ylikellottamista testattiin AMD:n referenssinäytönohjaimella ja Catalyst Control Centerin ATI Overdrive välilehden ylikellotustoiminnoilla. Valitettavasti ylikellotusvaraa on niukanpuoleisesti ja grafiikkapiirin osalta raja tulee vastaan 850 MHz:ssä ja muisteilla 1050 MHz:ssä. Kellotaajuudet nostettiin suoraan tappiin ja näytönohjain toimi moitteetta kyseisillä kellotaajuuksilla. Näytönohjaimessa olisi todennäköisesti ollut enemmänkin potentiaalia, mutta valitettavasti kolmansien osapuolien ohjelmat eivät vielä tue ATI Radeon HD 5670:n ylikellottamista. Testit suoritettiin jälleen samoilla asetuksilla ja metodeilla, kuin aiempien sivujen testit.

3DMark Vantagen tulos nousee ylikellotuksilla 400 pisteellä (7 %) ja 3DMark06:n osalta parannusta tapahtuu 700 pistettä (6 %).

Call of Duty: Modern Warfare 2:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus kohenee ylikellotuksilla neljällä FPS:llä eli 13 prosentilla.

Tom Clacny’s HAWXissa parannus on vieläkin suurempi ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ponnahtaa reilulla viidellä FPS:llä eli 15 prosentilla.

Ylikellottamisen myötä testikokoonpanon tehonkulutus nousi levossa yhdeksällä watilla 82 wattiin ja rasituksessa seitsemällä watilla 131 wattiin. Grafiikkapiirin lämpötila ei noussut rasituksessa kuin yhdellä asteella ja tuulettimen kierrosnopeus pysyi samana kuin vakiokellotaajuuksilla.

Sisältö

  1. ATI Radeon HD 5670 (Redwood)
  2. ATI Radeon HD 5670 -näytönohjainten esittely
  3. Testikokoonpano & mittaukset
  4. Vertailu 512 ja 1024 Mt:n muistikapasiteetin välillä & ylikellotus
  5. Loppuyhteenveto