Uusimmat

Vesijäähdytys kolmelle näytönohjaimelle ja 3DMark03: +100 000 pistettä

31.12.2007 17:41 Muropaketin toimitus

 

Vesijäähdytys kolmelle näytönohjaimelle

GeForce 8800 Ultran vakiojäähdytys on osoittautunut todella pulmalliseksi. Vakiocoolerin ja G80-grafiikkapiirin heatspreaderin välillä on tehtaalla asennettuna niin paljon lämpöä johtavaa tahnaa, että kontakti on saatu suurin piirtein kuntoon. Kun vakiocoolerin on kerran erehtynyt irroittamaan, tavallista piitahnaa saa levittää grafiikkapiirille muutaman millimetrin kerroksen, että kontakti vakiocooleriin olisi edes osittainen. Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, ei tavallisella piitahnalla ole saatu kovinkaan kummoista kontaktia aikaiseksi.

Jimm’s PC-Store toimitti Muropaketin testipenkkiin kolme kappaletta Swiftechin GeForce 8800 -sarjan näytönohjaimille tarkoitettuja Stealth-vesiblokkeja. 99 euron hintainen mustaksi anodisoitu blokki peittää alleen grafiikkapiirin, muistipiirit ja NVIO-piirin. Lisäksi mukana toimitetaan neljä kappaletta erillisiä jäähdytyssiilejä virransyötönkomponenteille. Stealth-blokin asennus on helppo ja nopea toimenpide ja lopputulos on erittäin näyttävä.

Kun Stealth-blokit on asennettu näytönohjaimille, niiden ympärille jää emolevylle asennettuna huomattavasti enemmän tyhjää tilaa vakiocoolereihin verrattuna. Hyvään kotelotuuletukseen yhdistettynä nestejäähdytyksellä kolmen GeForce 8800 Ultran jäähdytys pitäisi olla kunnossa.

3DMark03: +10
0 000 pistettä

Futuremarkin 3DMark-testeistä 03-version lopputulos on eniten riippuvainen näytönohjaimen/näytönohjaimien suorituskyvystä. Tästä syystä myös testin tulos skaalautuu mukavasti, kun näytönohjaimien määrä lisätään kahteen, kolmeen (tai neljään). Intel Core 2 Extreme QX6850 -prosessorilla ja yhdellä GeForce 8800 Ultralla 3DMark03-tulokseksi saatiin 42273 pistettä, kahdella GeForce 8800 Ultralla SLI:ssä 63061 pistettä ja kolmella GeForce 8800 Ultralla 3-Way SLI:ssä 72614 pistettä. Kolmella näytönohjaimella 3DMark03-tulos parani 71 % verrattuna yhden näytönohjaimen tulokseen ja 15 % verrattuna verrattuna kahden näytönohjaimen tulokseen.

Aluksi kokoonpanon suorituskykyä viilattiin kiristämällä muistit toimimaan mahdollisimman kireillä asetuksilla, korottamalla PCI Express- ja HTT-väylätaajuuksia ja optimoimalla Direct3D-asetuksia. Kun QX6850-prosessori ylikellotettiin 3,6 GHz:n ja GeForce 8800 Ultrat 650/1150/1593 MHz:n (GPU/Shader/muistit) kellotaajuuksille tulos saatiin nousemaan 82531 pisteeseen. Kun prosessorista puristettiin vakiojäähdytyksellä vielä 3687 MHz:n kellotaajuus ja näytönohjaimet asetettiin toimimaan 720/1760/1180 MHz:n kellotaajuuksilla, pisteet kohosivat jo yli 90000:n. Tässä vaiheessa näytönohjaimiin oli jo juotettu jännitemodifikaatio grafiikkapiirille.

Lopulta prosessorille asennettiin Muropaketin testilabraan hankittu kaskadikompressorijäähdytys, jonka avulla QX6850-prosessori saatiin venytettyä toimimaan yli 4,7 GHz:n kellotaajuudella. 1,725 voltin käyttöjännitteellä ja kaskadikompuran höyrystimen pysytellessä noin -103 asteessa 3DMark03-testi saatiin ajettua onnistuneesti läpi vielä 4706 MHz:n kellotaajuudella. Tulos meni kirkkaasti ohi yhdysvaltalaisen Kingpinin 101649 pisteen maailmanennätyksestä, mutta valitettavasti 3DMark03 ei tue Vista-käyttöjärjestelmää eikä tuloksia saa virallisesti julkaistua Online Result Browserissa.

Sisältö

  1. Esikatsaus NVIDIAn 3-Way SLI -tekniikkaan
  2. Tee-se-itse 3-Way SLI ja suorituskykymittaukset
  3. Vesijäähdytys kolmelle näytönohjaimelle ja 3DMark03: +100 000 pistettä
  4. Loppuyhteenveto