Kokeilu: Steelseries Arctis Pro + GameDAC -pelikuulokkeet – Lisää tarkkuutta ääniin

18.05.2018 19:00 | Osku Kannisto

Steelseries hyppää uusien Arctis Pro -pelikuulokkeiden kanssa Hi-Res-äänen maailmaan lisäämällä kuulokkeiden mukaan DACin. Yksityiskohtaisempi ääni sopii tinkimättömille pelaajille, mutta myös musiikin kuunteluun.

Steelseries Arctis Pro -kuulokkeet houkuttelevat käyttäjäkseen lupauksella paremmasta äänenlaadusta. Siitä viitteitä antavat oma DAC ja ensimäistä kertaa pelikuulokkeissa tuki Hi-Res-äänille. Aivan suoraa kilpailijaa ei kuulokkeille ole, mikä näkyy myös 280 euron suositushinnassa.

Useimmiten äänentoiston heikoin lenkki on tietokoneen huonolaatuinen kuulokeliitäntä tai Bluetooth-yhteydessä käytetty häviöllinen pakkaus. Ongelma voi kiertää siirtämällä ääni digitaalisesti kuulokkeiden DACille, joka purkaa äänen kuulokkeille laadusta tinkimättä.

DAC eli digital-to-analog converter muuntaa digitaalisen biteistä koostuvan äänen analogiseksi. GameDAC on optimoitu Arctis Pro -kuulokkeita silmällä pitäen samalla tavoin kuin erilliset hifi-kuulokevahvistimet. Kuulokkeet kytketään DACiin omalla erikoiskaapelilla, joka huolehtii myös mikrofonin äänistä takaisin koneelle ja kanssapelaajiille.

GameDAC’in erikoisuus kilpailijoihin verratessa on tuki korkeammalle näytteistystaajuudelle ja bittisyvyydelle. Perinteisen 48 kilohertsin ja 16-bittisen äänen sijaan GameDAC pystyy hyödyntämään 96 kilohertsin taajuuksia aina 24 bitin tarkkuudella.

Steelseries Arctis Pro + GameDAC -yhdistelmän tarjoaman Hi-Res-tuen ansiosta kuulokkeiden luvataan pystyvän toistamaan ääniä erittäin laajalla 10–40000 hertsin taajuusalueella, mikä ylittää ihmiskuulon rajat selkeästi.

Kuulokkeiden ja DACin yhdistelmä on suunniteltu toimimaan PC-tietokoneiden ja PlayStation 4 -konsolin kanssa. Kummankin käyttöönottoon on selkeä ohjeistus. DACiin voi kytkeä lisäksi analogisignaalin 3,5 millimetrin audioliitännän kautta esimerkiksi puhelimesta. Virransyöttöä varten GameDAC on kuitenkin aina liitettävä USB-virtalähteeseen/-liitäntään. Kuulokkeita voi toki käyttää myös ilman DACia, mutta silloin ne kytketään 3,5 millimetrin stereoliitännän kautta.

Mikrofonin suora tuki rajoittuu tietokoneisiin ja PS4:lle. Xboxin kanssa on käytettävä erilaisia virityksiä, jotta mikrofonin saa pelien kanssa toimimaan.

Kuulokkeet tukevat DTS X Surround -ääntä, ja osaavat luoda tilaäänet lennosta stereoäänille. DTS-tilaa käyttäessä on kuitenkin luovuttavat Hi-Res-tarkkuudesta.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Käyttökokemukset
  3. Hi-Res ja äänenlaatu
  4. Yhteenveto
Keskustelu

Eroa tavallisiin CD-tason ääniin ei huomaa niinkään siirtyessä kuuntelemaan Hi-Res-ääntä, mutta takaisin siirtyessä äänenlaadun heikkenemisen huomaa välittömästi. On kuin ohut ovi sulkeutuisi kuulokkeiden ja korvan välillä takaisin CD-äänenlaatuun hypätessä. Kirkkaus, tarkkuus ja luonnollisuus ottavat selkeän askeleen takapakkia äänenlaadun suhteen.

Onko Osku ensimmäinen ihminen(?) maailmassa joka pystyy kuulemaan taajuuksia, joita ihmisen ei pitäisi kaikkien fysiikan lakien mukaan pystyä kuulemaan :think:

CD-ääni on spesifioitu 44khz/16bit ja ihmisen kuuloalue on 20hz-20k hz. Kaikki tämän yli tai ali menevä on turhaa.

Muropaketin uusimmat