Uusimmat

Testikokoonpano, suorituskyky-, tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset

19.08.2010 13:16 Muropaketin toimitus

 

Testikokoonpano

Suorituskykymittauksissa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettua GeForce GTX 460 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti AMD:n ATI Radeon HD 5850 -näytönohjaimeen, jonka hintataso Suomessa on noin 280 euroa.

Testeihin otettiin mukaan myös heinäkuussa julkaistussa artikkelissa testatut 192-bittisellä muistiohjaimella ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460, NVIDIAn rajuimmin karsittuun GF100-grafiikkapiiriin perustuva GeForce GTX 465 ja AMD:n leiristä ATI Radeon HD 5830. GeForce GTX 460:n 192-bittinen ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu versio maksaa Suomessa edullisimmillaan noin 190 euroa, GeForce GTX 465:n hinta on laskenut Suomessa 220 euroon ja ATI Radeon HD 5830:n hinta on nykyään noin 200 euroa.

  • NVIDIA GeForce GTX 460 (192-bit & 768 Mt): 190 EUR
  • ATI Radeon HD 5830: 200 EUR
  • NVIDIA GeForce GTX 465: 220 EUR
  • NVIDIA GeForce GTX 460 (256-bit & 1 Gt): 230-260 EUR
  • ATI Radeon HD 5850: 280 EUR

Testejä varten MSI:n N460GTX Cyclone 1GD5/OC -malli alikellotettiin NVIDIAn suosittelemille referenssitaajuuksille (675/1350/900 MHz). Myös GeForce GTX 460- (192-bit & 768 Mt), 465- sekä ATI Radeon HD 5830- ja 5850-näytönohjaimet toimivat valmistajien asettamilla referenssitaajuuksilla. Suorituskykymittaukset kunnon ylikellotuksilla löytyvät seuraavalta sivulta.

Testikokoonpano kasattiin NZXT:n Hush Silent -koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy ja kuusi gigatavua Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina käytettiin neliytimistä ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettua 2,8 GHz:n kellotaajuudella toimivaa Core i7-930 -mallia, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,06 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.

GeForce GTX 460- ja 465-näytönohjaimien kanssa käytettiin NVIDIAn uusimpia GeForce 258.92 -ajureita ja ATI Radeon HD 5830- ja 5850-näytönohjaimien kanssa ATI Catalyst 10.7 -ajureita.

  • Intel Core i7-930 (2,8 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)
  • ATI Radeon HD 5850 (725/1000)
  • NVIDIA GeForce GTX 465 (607/1215/837 MHz)
  • MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC (675/1350/900 MHz)
  • Asus ENGTX460 TOP (675/1350/900 MHz)
  • ATI Radeon HD 5830 (725/1000)
  • Samsung SpinPoint F3 1 Tt
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Ajurit

  • GeForce 258.92 WHQL (GeForce GTX 460 & 465)
  • ATI Catalyst 10.7 WHQL (ATI Radeon HD 5850 & 5830)

 

DirectX 9.0c- & 10/10.1 -testit

  • 3DMark06
  • 3DMark Vantage
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Crysis Warhead
  • Tom Clancy’s HAWX

 

DirectX 11 -testit

  • Unigine Heaven 2.0
  • Dirt 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Aliens vs Predator
  • Metro 2033

 

DirectX 9- ja 10-testit

3DMark-tuoteperheen testiohjelmista DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja DirectX 9.0c -rajapintaa tukeva 3DMark06 vakioasetuksilla.

3DMark Vantagessa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 oli noin 600 pistettä ja 3DMark06:ssa 340 pistettä suorituskykyisempi kuin 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460. ATI Radeon HD 5850 vei 3DMark Vantagessa selvän voiton lähes 2000 pisteellä, mutta 3DMark06:ssa ero kutistuu vain noin 160 pisteeseen. 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 on Vantagessa noin 700 pistettä suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 465.

Call of Duty: Modern Warfare 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Extra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 oli Call of Duty: Modern Warfare 2:ssa viisi FPS:ää suorituskykyisempi kuin 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460. GeForce GTX 465 jäi taakse yhdellä FPS:llä. ATI Radeon HD 5850 oli jälleen selvästi joukon nopein jättäen suorituskykyisemmän GeForce GTX 460:n taakseen 8,5 FPS:llä.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis Warheadissa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 jätti 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustetun GeForce GTX 460:n ja GeForce GTX 465:n taakseen kolmella FPS:llä. ATI Radeon HD 5850 oli joukon suorituskykyisin 4,3 FPS:n turvin.

Tom Clancy’s HAWX testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla ja High-tason SSAO-asetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

HAWX:ssa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 oli noin viidellä FPS:llä suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 465. 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 jäi taakse 8,3 FPS:llä. ATI Radeon HD 5850 vei jälleen voiton noin neljän FPS:n erolla.

 

DirectX 11 -testit

Unigine Heaven 2.0 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Runsaasti geometrialaskentaa sisältävässä Unigine Heaven 2.0 -testissä 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 jätti niukasti 1-2 FPS:llä taakseen 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustetun GeForce GTX 460:n ja GeForce GTX 465:n. ATI Radeon HD 5800 -sarjan näytönohjaimet eivät yllä geometriasuorituskyvyllään GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjaimien tasolle.

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa 192-bittisellä muistiväylällä ja 768 megatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 ja 465 olivat lähes tasoissa jättäen ATI Radeon HD 5830:n taakseen kahdella FPS:llä. 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 ja ATI Radeon HD 5850 olivat lähes yhtä suorituskykyiset jättäen muut taakseen noin seitsemällä FPS:llä.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield: Bad Company 2:ssa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 oli keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa 1,4 FPS:ää suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 465. ATI Radeon HD 5850 vei hienoisesti voiton 45,8 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella.

Aliens vs Predator testattiin 1650×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Normal-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 460 ei jaksanut pyörittää geometrisesti varsin raskasta Aliens vs Predatoria 1920×1200-resoluutiolla, joten resoluutiota ja kuvanlaatuasetuksia jouduttiin tiputtamaan pykälällä. 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustetulta GeForce GTX 460:lta loppuivat paukut kesken ja GeForce GTX 465 vei voiton 2,5 FPS:n erolla. ATI Radeon HD 5850 oli hienoisesti 0,5 FPS:n erolla joukon suorituskykyisin.

Metro 2033 testattiin 1650×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Normal-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Myös äärimmäisen raskaassa Metro 2033:ssa resoluutio täytyi laskea 1650×1080:een ja kuvanlaatuasetukset Normal-tasolle, jotta peli saatiin rullaamaan kunnolla GeForce GTX 460- ja ATI Radeon HD 5830 -näytönohjaimilla. Aliens vs Predatorin tavoin myös Metro 2033 on sen verran raskas, että 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 taipui GeForce GTX 465:lle. ATI Radeon HD 5850 oli jälleen suorituskykyisin 1,4 FPS:n erolla.

 

Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset

Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien monitori. Lämpötilat mitattiin GPU-Z-ohjelman Sensors-välilehden avulla. Core i7-930 -prosessorin Turbo Mode -ominaisuus oli testien aikana päällä, joten sen kellotaajuus nousi rasituksessa maksimissaan 3,06 GHz:iin ja laski lepotilassa SpeedStep-virransäästöominaisuuden ansiosta 1,6 GHz:iin. Rasituksessa käytettiin Dirt 2 -peliä sekä Furmarkin 1.8.2-versiota ja lepolukemat kirjattiin ylös Windowsin työpöydältä 10 minuuttia 3D-rasituksen päättymisen jälkeen. NZXT Silent -kotelon sivupaneeli oli testien ajan suljettu. Taulukoissa pienempi tulos on parempi.

Lepotilassa GeForce GTX 460- ja 465-näytönohjaimen kellotaajuudet laskivat 50/101/67,5 MHz:iin (GPU/Shaderit/muistit). ATI Radeon HD 5830- ja 5850-näytönohjaimilla grafiikkapiirin kellotaajuus laski 157 MHz:iin ja GDDR5-muistien 300 MHz:iin.

Dirt 2:lla rasitettuna molempien GeForce GTX 460 -mallien tehonkulutus on hyvin lähellä toisiaan ja FurMarkillakin eroa syntyy ainoastaan yhdeksän wattia. Dirt 2 -rasituksessa ATI Radeon HD 5850:n tehonkulutus on noin 30 wattia alhaisempi kuin GeForce GTX 460 -näytönohjaimilla. Furmark-rasituksessa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460- ja ATI Radeon HD 5850 -kokoonpano olivat tasoissa 276 watin tehonkulutuksella.

Furmark-kuvankaappaus GeForce GTX 460:llä (256-bit & 1 Gt)

Lämpötilamittauksissa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustetun GeForce GTX 460:n GF104-grafiikkapiirin lämpötila jäi MSI:n Cyclone-jäähdytyksellä Dirt 2 -pelissä 63 asteeseen ja Furmark-rasituksessa jäätiin 72 asteeseen. ATI Radeon HD 5850 -näytönohjaimeen verrattuna lukemat ovat jopa 15 astetta alhaisemmat Dirt 2- ja FurMark-rasituksessa. Lepotilassa 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustetun GeForce GTX 460:n GF104-grafiikkapiirin lämpötila laski 37 asteeseen.

Koska testattavana oli kolmen eri valmistajan 256-bittisellä muistiväylällä ja gigatavun muistimäärällä varustettu GeForce GTX 460 -näytönohjain, testasimme kaikilla kokoonpanon tehonkulutuksen ja GF104-grafiikkapiirin lämpötilan. Testeissä tuli ilmi, että MSI:n N460GTX Cyclone 1GD5/OC -näytönohjaimella grafiikkapiirin käyttöjännite oli 0,975 volttia, kun Gigabyten ja Palitin näytönohjaimissa oli käytössä korkeampi 1,012 voltin käyttöjännite. Myös heinäkuussa testatussa Asuksen EN460GTX TOP -näytönohjaimessa oli grafiikkapiirille käytössä 1,012 voltin käyttöjännite, joka selittää 192-bittisen ja 768 megatavun muistimäärällä varustetun GeForce GTX 460 -kokoonpanon korkeamman tehonkulutuksen ja grafiikkapiirin lämpötilan.

Palitin GeForce GTX 460 Sonic Platinumilla tehonkulutus oli rasituksessa 14-21 wattia korkeampi kuin MSI:n N460GTX Cyclone 1GD5/OC:lla ja 9-12 wattia korkeampi kuin Gigabyten GV-N460OC-1GI:llä. Lämpötilamittauksissa MSI:n näytönohjaimen grafiikkapiiri toimi noin 10 astetta viileämpänä kuin Gigabyten ja Palitin näytönohjaimilla.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 460 (256-bit & 1 Gt)
  2. Gigabyte GV-N460OC-1GI, MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC & Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum
  3. Testikokoonpano, suorituskyky-, tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  4. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto