Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset yhdellä näytöllä (1920x1080)
GeForce GTX 690 -näytönohjaimella ajettiin aluksi suorituskykymittaukset läpi yhdellä näytöllä ja 1920×1080-resoluutiolla. Vertailukohtina testeissä olivat NVIDIAlta GeForce GTX 680 ja edellisen sukupolven kahden GK110-grafiikkapiirin GeForce GTX 590 -näytönohjaimet. AMD:lta mukana olivat yrityksen suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin Radeon HD 7970- ja kahden grafiikkapiirin Radeon HD 6990 -näytönohjain.
Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon, joka varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.
Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy kahdeksalla gigatavulla G.Skillin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-1866 nopeudella ja 9-10-9-28 1T -asetuksilla. Prosessorina toimi neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.
Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema ja Corsairin 1000-wattinen HX1000W-virtalähde.
GeForce GTX 690:n kanssa käytettiin NVIDIA:n uusimpia GeForce 301.41 -ajureita.
- Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
- Asus P8P67 PRO (Intel P67)
- 8 Gt G.Skill DDR3-1866 (9-10-9-28 1T)
- 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
- Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
- Corsair HX1000W
- LG Blu-ray
- Viewsonic VX2450WM-LED -näyttö (1920×1080)
- Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
- GeForce GTX 690 (915/(1020)/1502 MHz)
- GeForce GTX 680 (1006/(1059)/1502 MHz)
- GeForce GTX 590 (607/854 MHz)
- Radeon HD 7970 (925/1375 MHz)
- Radeon HD 6990 (830/1250 MHz)
3DMark11
3DMark 11 ajettiin läpi Performance- ja Extreme-esiasetuksilla. Performance-esiasetuksilla käytössä on 1280×720-resoluutio, ei reunojenpehmennystä ja trilineaarinen suodatus. Extreme-esiasetuksilla käytössä on 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Näytönohjainriippuvaisessa Extreme-testissä GeForce GTX 690:n tulos oli 80 % parempi kuin GeForce GTX 680:llä. Performance-esiasetuksilla ja kevyemmillä kuvanlaatuasetuksilla ero kaventui 47 %:iin.
3DMark Vantage
Vanhempi DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
3DMark Vantagessa Performance-esiasetuksilla GeForce GTX 690 oli 24 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Unigine Heaven 3.0
Unigine Heavenin uusi 3.0-versio testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Heaven-testissä GeForce GTX 690 oli 125,5 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella 74 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Battlefield 3
Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella MSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
GeForce GTX 690 oli Battlefield 3:ssa 117 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella 79 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Call of Duty: Modern Warfare 3
Call of Duty: Modern Warfare 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Native-kuvanlaatuasetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
GeForce GTX 690 oli Call of Duty: Modern Warfare 3:ssa 180,5 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella 46 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
The Elder Scrolls: Skyrim
Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Skyrimissä prosessorin suorituskyky oli pullonkaulana ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ei noussut GeForce GTX 680-, GeForce GTX 690- ja GeForce GTX 590 -näytönohjaimilla yli 109 FPS:n.
Crysis 2
Crysis 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Extreme-kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Crysis 2:ssa maksimiruudunpäivitysnopeus oli 101 FPS:ää, joka rajoitti kahden grafiikkapiirin GeForce GTX 690-, GeForce GTX 590- ja Radeon HD 6990 -näytönohjaimien menohaluja. Tästä syystä GeForce GTX 690 oli Crysis 2:ssa Extreme-kuvanlaatuasetuksilla vain 11 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Deus Ex: Human Revolution
Deus Ex: Human Revolution testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MLAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-kuvanlaatuasetuksilla ja Soft-varjoilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Deus Ex: Human Revolutionissa GeForce GTX 690 oli 61 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Dirt 3
Dirt 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Dirt 3:ssa GeForce GTX 690 oli 36 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Total War 2: Shogun 2
Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Mukana on tulokset sisäänrakennetulla 3D-suorituskykyä mittaavalla DX11 High -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.
Total War: Shogun 2:ssa GeForce GTX 690 oli 38 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Civilization V
Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testin Full Render -osiolla, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.
Keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden yläraja Civilization V:ssa tuli vastaan GeForce GTX 690:llä ja GeForce GTX 590:llä vajaassa 88 FPS:ssä. Tästä syystä GeForce GTX 690 oli vain 11,1 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.
Sisältö
- NVIDIA GeForce GTX 690 (2 x GK104)
- Näytönohjaimen esittely (Asus & EVGA)
- Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset yhdellä näytöllä (1920x1080)
- Suorituskykymittaukset 2560x1440- ja 5760x1080-resoluutioilla
- Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
- Ylikellotustestit
- Ruutujen renderöintiaika & micro-stuttering-ilmiö
- Loppuyhteenveto