Uusimmat

Kokeilu Canon EOS R5 C -kamera ja RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye -objektiivi – Ammattilaistasoisten VR-videoiden kuvaaminen muuttui helpoksi

31.07.2022 10:00 Ilari Hauhia

Canonin uusi RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye -objektiivi on kuin pieni pala tulevaisuutta. Kaksoiskalansilmäobjektiivin sekä Canon EOS R5 C -järjestelmäkameran avulla laadukkaan 180 asteen VR-materiaalin kuvaaminen on helppoa ja onnistuu myös aloittelijalta. Se ei kuitenkaan anna vastausta kysymykseen, onko maailma vieläkään valmis VR-videoille?

Erilaisia 180 ja 360 asteen kuvaa tallentavia kameroita on ollut markkinoilla jo useamman vuoden ajan. Niiden perusajatus on futuristinen ja jännittävä, sillä VR-kuvaa pystyy kääntelemään sekä katsomaan VR-lasien avulla. Parhaimmillaan VR-kuvat ja videot luovat immersiivisen kokemuksen, jossa katsoja heitetään hetkeksi aivan omaan maailmaansa.

Kerrottakoon heti aluksi, että en ole ammattivalokuvaaja, tai edes varsinaisesti aktiivinen kuvauksen harrastaja. Hallitsen kyllä järjestelmäkameran käytön ja vaikkapa ISO-arvon, aukon sekä suljinajan manuaalisen säätämisen, mutta en juurikaan sitä syvällisempiä ominaisuuksia. Videokuvaa olen kuvannut vielä still-kuviakin vähemmän, ja sen suhteen olen enemmänkin aloittelija.

Näistä syistä mainitsen vain pintapuolisesti Canon EOS R5 C:n ja RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye -objektiivin tärkeimmät tekniset ominaisuudet, ja teksti keskittyy pikemminkin VR-kuvaamiseen yleisemmällä tasolla. Yksityiskohtaisempaa analyysiä kamerasta tai objektiivista ei tässä artikkelissa edes pyritä luomaan.

Joka tapauksessa: EOS R5 C on Canonin tuore peilitön hybridijärjestelmäkamera täysikokoisella 45 megapikselin CMOS-kennolla ja 5399 euron hintalapulla. Kamera perustuu pitkälti aiempaan EOS R5 -kameraan, mutta C-malliversioon on lisätty runsaasti videokäyttöön soveltuvia ominaisuuksia. Käyttäjä voi esimerkiksi kuvata 8K DCI/UHD -videota jopa RAW-muodossa suoraan CF Express -kortille noin 2600 mbps -bittivirralla. 4K-videon tallentaminen onnistuu 60 fps:n nopeudella, ja myös 120 fps hidastusvideoiden kuvaaminen on mahdollista.

Toistaiseksi maailmassa on ollut vain hankalia tapoja kuvata ammattilaistasoista VR-kuvaa. Canon on pyrkinyt ratkaisemaan ongelman uudella RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye 3D VR -objektiivilla (2279,99 €), joka piirtää stereokuvaa nimensä mukaisesti kahdella kalansilmälinssillä yhdelle kennolle.

Objektiivin polttoväli on 5,2 millimetriä ja kuvakulma 190 astetta. Aukkoa voi säätää f/2.8–f/16-välillä ja objektiivin lyhin tarkennusetäisyys on 200,7 mm. Sekä EOS R5 C että objektiivi hyödyntävät Canonin RF-bajonettia.

Testisettiin kuului myös akkukahva sekä 1945 euron Canon RF 14-35mm f/4L IS USM -objektiivi, jolla otettiin muun muassa alla näkyvät testikuvat.

Kameralla ja objektiivilla kuvataan aivan tavalliseen tapaan. EOS R5 C käännetään valitsimesta videotilaan, ja suljinpainiketta painamalla aloitetaan videokuvaus.

Etsimessä tai kameran kahdeksan senttimetrin näytöllä näkyy kuvattaessa kaksi pientä kalansilmäkuvaa. 190 asteen kuvakulmalla kuvaan on helppo mahduttaa laajasti asioita. Toisaalta myös esimerkiksi varomattoman kuvaajan jalat tarttuvat helposti mukaan videolle.

Videoklipit voi muuttaa VR-katseltavaan muotoon joka Canonin omalla EOS VR Utility -ohjelmalla tai Adobe Premiere Pro -sovelluksella sekä siihen liitettävällä laajennoksella. EOS VR Utilityn ilmaisversiossa julkaistavien videoiden maksimipituus on kaksi minuuttia, maksullisen version kustantaessa 61,90 euroa vuodessa tai 6,19 euroa kuukaudessa. Myös Adobe Premieren plug-in maksaa saman verran. Mikäli videokuvaa haluaa editoida, on Adoben plug-in parempi vaihtoehto, sillä EOS VR Utility ei tarjoa leikkauksen lisäksi juurikaan editointityökaluja.

Käyttämäni EOS VR Utilityn avulla raakakuvasta oli helppoa luoda VR-laseilla katseltavia tiedostoja, joissa toinen puoli kuvasta näytetään vasemmalle silmälle ja toinen oikealle silmälle. Mikäli tällaisen videotiedoston lataa YouTubeen, tunnistaa palvelu automaattisesti, että kyse on VR-videosta ja valmiista videopätkästä tulee käyttäjän liikuteltava.

Canon EOS R5 C ja RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye -objektiivi tekevät siis laadukkaiden VR-videoiden kuvaamisesta niin helppoa, että se onnistuu myös täydeltä videokuvaamisen noviisilta. Alle liitetty, käsittelemätön esimerkkivideoklippi on toki kaukana ammattimaisen näköisestä, ja taitavampi videokuvaaja osaisi varmasti kuvata moninkertaisesti laadukkaampaa materiaalia. Aloittelijan käytössä myös iso osa EOS R5 C:n erikoisominaisuuksista jää hyödyntämättä.

Selvää on, ettei Canonin vähintään harrastajille suunnattua runkoa ole tarkoitettu ihan aloittelijoille. Sen käyttäminen on kuitenkin sen verran suoraviivaista, ettei VR-videon tuottamista laitteistolla voi pitää ollenkaan liian haastavana. Kokeilua varten luotu videoklippi todistaakin, että myös kokematon käyttäjä voi tuottaa Canonin kamerajärjestelmän avulla valmiita videoita.

 

180 asteen VR-kuvan kuvaaminen on siis todistetusti mahdollista ja jopa suhteellisen helppoa. En silti usko, että VR-videoista tulee valtavirtaa vielä ainakaan ihan lähitulevaisuudessa. Näen VR-videoiden suurimpana ongelmana edelleen sen, että niiden katselu on turhan työlästä – alkuviehätyksen karistessa niiden katselu ei ole myöskään kovin hauskaa.

Käytännössä VR-videoiden katsomiseen on muutama eri tapa. Ensinnäkin videot voi julkaista YouTubeen tai muuhun videopalveluun, jolloin niistä muokataan 2D-näytölle sopiva versio. Kuvakulmaa voi liikuttaa videosta riippuen 180 tai 360 astetta (Canonin tapauksessa 180 astetta) ja katselija pääsee näin näkemään ympärilleen.

Tällaiselle videomateriaalille on käyttöä vaikkapa asuntojen virtuaaliesittelyissä, joissa käyttäjä voi tutustua kohteeseen jo kotoaan. Myös vaikkapa laskuvarjohyppääjät käyttävät usein kypäräkameroinaan 360 asteen kameroita, jotta hyppääjä voi jälkikäteen tarkastella suoritustaan kaikkiin suuntiin, tai jakaa onnistuneelta hypyltä hienoa kaiken kattavaa kuvamateriaalia.

VR-kuva aiheuttaa aluksi futuristisen vau!-elämyksen, mutta pidemmän päälle 2D-ruudulla pyöriteltävän videomateriaalin katsominen on muuttuu työlääksi, sillä se vaatii käyttäjältä jatkuvaa interaktiota. En usko, että kovin moni ihminen olisi kovin innokas katsomaan esimerkiksi täyspitkää 180 asteen tai 360 asteen kameralla kuvattua elokuvaa.

VR-videoita voi tietysti katsella myös VR-lasien välityksellä. Aktiivisen VR-käyttäjän lasit todennäköisesti odottavat vuoroaan käyttövalmiina pöydällä, mutta itse pelailen VR-pelejä jokseenkin harvoin, enkä tilan säästämiseksi pidä laseja aina esillä. Testiä varten kaivoin kaapissa odottaneen HTC Elite Vive Pro 2 -laitteiston takaisin käyttöön. Laitteiston käyttöönotossa ja siihen liittyvien ohjelmistojen päivittelyssä tauon jälkeen kului reilut puoli tuntia.

Kun lasit oli vihdoin saatu käyttöön, sain Viveport Videon avulla omatekemän videoklippini auki VR-lasien näytölle. VR-video näytti kyllä hienolta, mutta 180 asteen videota katsellessa immersiota häiritsee se, että päätä ei tarvitse pyörittää kovinkaan paljoa, kunnes videon mustat reunat tulevat näkyviin. VR-laseilla täyden 360-videon katselu onkin jännittävämpi elämys.

Vielä huomattavasti suurempana ongelmana jo muutaman minuutin kestänyt VR-videon katselu ehti aiheuttamaan allekirjoittaneelle pahoinvoivan olon. VR-peleissä on erilaisia tapoja, joilla VR-pahoinvointia voi vähentää (kuten pelihahmon teleportaatio tavallisen kävelyn sijaan), mutta videokuvan katselussa vastaavia temppuja ei ole käytössä.

Olen herkkä VR:n aiheuttamalle pahoinvoinnille, ja olo pysyi kurjana parin tunnin ajan videoiden katselun jälkeen. Lisäongelmana VR-laseja löytyy ainakin vielä toistaiseksi varsin harvasta taloudesta, eikä niillä VR-kuvan katselu ole kaikille siten edes mahdollista.

Nämä seikat liittyvät kuitenkin lähinnä VR-kuvaukseen yleisesti, eivätkä ne vie hohdetta pois Canonin valmistamilta laitteilta.

Kokonaisuudessaan Canon on julkaissut tyylikkään ja ammattilaismaisen järjestelmäkameran ja objektiivin yhdistelmän, joka on todennäköisesti nykyhetken paras mahdollinen tapa laadukkaan 180 asteen kuvamateriaalin kuvaamiseen.

Tuhansiin euroihin nousevan hintansa vuoksi Canon EOS R5 C -rungon ja RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye -objektiivin muodostama kokonaisuus jäänee lähinnä ammattilaisten tai todellisten harrastajien laitteistoksi – VR-kuvalle onkin varmasti olemassa käyttökohteita tietyissä ammattimaisissa tai opetuksellisissa käyttötarkoituksissa. EOS R5 C toki toimii loistavana peilittömänä järjestelmäkameran runkona myös muihin ammattilaisen tai vaativan harrastajan kuvaus- ja videokuvaustarpeisiin, kuin pelkkään VR-kuvaukseen.

Hyvää

  • Runko ja objektiivi ovat yhdistelmänä vaikuttava tekninen kokonaisuus ammattilaistasoiseen kuvaukseen
  • Kuvauksen helppous, vaikka erilaista säätövaraa riittäisikin lähes loputtomasti

Huonoa

  • VR-videoiden katselu on paikoin hankalaa ja vaivalloista
  • EOS VR Utilityn rajalliset editointimahdollisuudet (vaikka kyse on maksullisesta ohjelmasta)

Tekniset tiedot EOS R5 C:

  • Hinta: 5399 €
  • Kenno: 36 x 24 mm CMOS, 45 megapikseliä
  • Bajonetti: Canon RF
  • Kuvasuoritin: Digic X
  • Tarkennuspisteet: 5940
  • Herkkyys: ISO 100 – 51200 (laajennettuna ISO 50 – 102400)
  • Suljinajat: 30 – 1/8000 s
  • Salamatäsmäys: 1/250 s (elektronisella etuverholla)
  • Sarjakuvaus: jopa 20 kuvaa/s
  • Videokuvaus, paras: Cinema RAW Light 8192 x 4320 / 50P / 2140 Mbps
  • Etsin, näyttö: OLED (5,7M pistettä), 8 cm (2,1M pistettä)
  • Muistikorttipaikat: CF Express, SD (HC/XC) UHS-II
  • Liitännät ja langattomat yhteydet: USB 3.1 Gen 2, Type-C -liitin, Micro HDMI, 3,5 mm kuuloke- ja mikrofoni, Wi-Fi, Bluetooth
  • Mitat, paino : 142 x 101 x 111 mm, 770 g
  • Myyntipakkauksen sisältö: kamera, akkulaturi (LC-E6E), akku (LP-E6NH), kaulahihna, USB-C-kaapeli

Tekniset tiedot Canon RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye 3D VR -objektiivi

  • Hinta: 2280 €
  • Bajonetti: Canon RF
  • Polttoväli, kuvakulma: 5,2 mm, 190°
  • Valovoima, pienin aukko: f/2.8, f/16
  • Lyhin tarkennusetäisyys: 200,7 mm
  • Optinen rakenne: 12 elementtiä 10 ryhmässä
  • Mitat, paino: 12,2 x 5,3 cm, 352 g

Ilari Hauhia

”Olen ollut mukana Muropaketin toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja osallistun nykyään peli-, tietotekniikka- ja mobiiliaihealueiden uutisointiin sekä peli- ja laitetesteihin. Pelien osalta rakastan erityisesti kilpailullisia moninpelejä, mutta niiden ohella pelaan laajasti kaikkien genrejen edustajia. Tietotekniikan ja mobiililaitteiden osalta erityisesti uusia innovaatioita esittelevät laitteet ovat omaan mieleeni.”

Muropaketin uusimmat