Uusimmat

Suorituskykymittaukset

24.05.2023 20:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

Muropaketin suorituskykymittauksissa Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite -näytönohjaimen suorituskykyä vertailtiin Nvidian 4000-sarjan huippumallien GeForce RTX 4080- ja GeForce RTX 4090 -näytönohjainten kanssa.

Muropaketin testikokoonpano on koottu Z690 Aorus Pro -emolevylle. Testikokoonpanon prosessorina toimi Intel Core i7-12700KF toverinaan 32 gigatavua 5200 megahertsin nopeudella toimivaa DDR5-työmuistia. Testikokoonpanot kasattiin Lian Li O11 Air Mini -koteloon.

Kaikki suorituskykymittaukset ajettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin ajojen keskiarvosta. Kaikki mittaukset ajettiin 21-asteisessa toimistohuoneessa.

3DMark Time Spy -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX 12 -rajapintaa käytettäessä.

Time Spy -testissä Radeon RX 7900 XTX oli 11 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 4080, mutta GeForce RTX 4090 oli puolestaan 19 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX.

3DMark Fire Strike Extreme edustaa vanhempaa synteettisten testien kastia, sillä DirectX 11 -rajanpintaa käyttävä testi julkaistiin jo kymmenen vuotta sitten. Useat suositut pelit käyttävät DirectX 11 -rajapintaa, joten kyseessä on edelleen jotakuinkin relevantti synteettinen testi.

Fire Strike Extreme -testissä Radeon RX 7900 XTX oli 26 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 4080, mutta hävisi GeForce RTX 4090 -huippumallille 9,7 prosentin erolla.

3DMark Port Royal -testi käyttää Time Spy -testin tavoin DirectX 12 -rajapintaa, mutta Port Royal -testi käyttää myös säteenseurantaa.

Radeon-lippulaivamalli ei valitettavasti pärjää Nvidian GeForce RTX 4000 -sarjan raskassarjalaisille säteenseurannassa. GeForce RTX 4080 oli Port Royal -testissä 13 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX, ja GeForce RTX 4090 peittosi Radeon RX 7900 XTX:n melkoisen huimalla 66 prosentin erotuksella.

Muropaketin pelitesteistä ensimmäinen on Deus Ex: Mankind Divided, jonka suorituskykytesti ajettiin pelin Ultra-esiasetuksilla 2160p -resoluutiolla.

Deus Ex oli todella vahva avaus AMD:lle, sillä Radeon RX 7900 XTX oli kolmikon nopein kortti selvällä erotuksella. Radeon RX 7900 XTX oli yhdeksän prosenttia GeForce RTX 4090 -mallia nopeampi tarkasteltaessa keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta.

Assassin’s Creed: Valhalla -pelin suorituskykymittaukset ajettiin pelin Ultra High -esiasetuksilla, reunojenpehmennyksen ollessa High -asetuksella.

Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite oli 16 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 4080, ja GeForce RTX 4090 oli 7,4 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX.

Nvidian ehdoton vahvuus pelikäytössä on laaja tuki Nvidian erinomaisille ominaisuuksille, kuten DLSS-tekniikalle, joka parantaa suorituskykyä ilman merkittävää vaikutusta kuvanlaatuun. DLSS renderöi pelin alhaisemmalla resoluutiolla, ja koneoppimismalleja ja syväoppimista hyödyntäen muodostaa lopullisen kuvan korkeammalla resoluutiolla. AMD:lla on vastaava FSR-teknologia (FidelityFX Super Resolution) mutta pelituki tälle on huomattavasti heikompi kuin Nvidian DLSS-teknologialla.

Tämän takia, mikäli kokoonpanoonsa valitsee näytönohjaimen punaisesta leiristä, joutuu lähes väistämättä sen tilanteen eteen, että uusi julkaistu peli ei tue AMD FSR:ää, mutta tuki DLSS:lle löytyisi. Tästä erinomaisena esimerkkinä on Shadow of the Tomb Raider.

Tässä testissä grafiikka-asetukset olivat highest-tasolla, ja Nvidian näytönohjaimilla oli DLSS-asetus käytössä. Radeon RX 7900 XTX -näytönohjaimella ei ollut lainkaan reunojenpehmennystä käytössä. Tällaisessa tilanteessa AMD Radeon RX 7900 XTX jää auttamatta reilusti myös GeForce RTX 4080 -näytönohjaimen jalkoihin, sillä GeForce RTX 4080 on jo 21 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX, ja GeForce RTX 4090 olikin sitten jo 37 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX.

Osa uusista peleistä taas tukee molempia Nvidia DLSS ja AMD FSR -teknologioita, ja Cyberpunk 2077 on vastaavasti mainio esimerkki tästä. Cyberpunk 2077 -peli tukee FSR-tekniikan 2.1.-versiota, ja suorituskykymittaukset ajettiin tätä versiota käyttäen.

GeForce RTX 4080- ja GeForce RTX 4090 -näytönohjaimilla testi ajettiin käyttämällä DLSS Performance -asetusta, mutta DLSS Frame Generation -asetus oli poissa päältä. Tämä asetus nostaisi Nvidian näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeutta entisestään ja DLSS Frame Generation -ominaisuus on osa DLSS 3.0 -versiota. Pelin grafiikka-asetukset olivat RT Medium -tasolla, eli säteenseurantateknologia oli käytössä.

Vaikka Cyberpunk 2077 -pelissä Radeon RX 7900 XTX pääsi hyödyntämään FSR 2.1 -teknologiaa ruudunpäivitysnopeutta piristämään, oli tappio Nvidian näytönohjaimille melko murskaava, erityisesti minimiruudunpäivitysnopeuksia tarkasteltaessa.

Kuten jo 3DMark Port Royal -testissä nähtiin, ei Radeon RX 7900 XTX pärjää Nvidian GeForce RTX 4000 -sarjan näytönohjaimille säteenseurannassa. GeForce RTX 4080 oli 13 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX, ja GeForce RTX 4090 oli 43 prosenttia nopeampi kuin Radeon RX 7900 XTX.

Näytönohjainten suoriutumista lämpökuormasta mitattiin ajamalla Furmark Furry Donut -testiä 1000, 1500 ja 2000 rpm nopeuksilla, sekä täydellä tuuletinnopeudella, niin kauan kunnes lämpötilat ja kellotaajuudet tasaantuivat kullakin tuuletinnopeudella. Lämpötilamittaukset ajettiin ilmastoidussa 21 asteisessa toimistohuoneessa, jossa taustamelu oli noin 34 dBA. Kokoonpanon muut tuulettimet olivat sammutettuina ja kotelon kylkipaneeli oli auki.

Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite suoriutui lämpötilamittauksista varsin hyvin – kautta linjan melko samalla tavalla kuin aiemmin testattu Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC -näytönohjain. Messevän kokoisen jäähdyttimen voisi siis sanoa olevan varsin sopivan kokoinen tälle lämpökuormalle. Näytönohjain pysyi kohtalaisen hiljaisena kaikkien suorituskykymittausten ajan, kun näytönohjaimen tuulettimien nopeus auto-asetuksella pysytteli 1500 rpm tuntumassa.

Melumittaukset suoritettiin desibelimittarilla noin 40 senttimetrin päästä kotelon avoimesta kyljestä, ja toimistohuoneen taustamelu testien aikana oli noin 34 desibeliä. Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite -näytönohjaimen jäähdyttimen ja tuulettimien muotoilu on hyvin samankaltainen Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC -näytönohjaimen kanssa, joten ennakko-olettama oli, että näytönohjaimet suoriutuisivat melumittauksista hyvin samankaltaisesti.

Näin ei kuitenkaan aivan käynyt, sillä Radeon RX 7900 XTX oli hieman meluisampi 1500- ja 2000 rpm: n nopeuksilla. Erot eivät olleet valtavia, noin yhden desibelin luokkaa, joten eroa ei huomaa muuten kuin mittarilla.

Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite pysyi miellyttävän hiljaisena kaikkien suorituskykytestien ajan, eikä näytönohjain pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä. 100 prosentin tuuletinnopeudella Radeon RX 7900 XTX oli korvia huumaavan meluisa, sillä tuulettimien nopeus nousi hurjaan 3500 rpm nopeuteen.

Kellotaajuuksia tarkasteltaessa RX 7900 XTX:n tulos näyttää tilastojen mukaan heikolta. Tähän syynä on kuitenkin Nvidian ja AMD:n erilaiset tavat ilmoittaa Boost-kellotaajudet. Nvidian ilmoittama boost-kellotaajuus on todellisuudessa usein se, mihin näytönohjain kykenee pelirasituksessa. AMD:n ilmoittama boost-kellotaajuus taas on korkein mahdollinen hetkellinen kellotaajuus, jonka näytönohjain voi saavuttaa.

Jos tarkastellaan Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC -näytönohjaimen peruskellotaajuutta (2235 Mhz) ja boost-kellotaajuutta (2565 Mhz), huomataan että boost-kellotaajuus on vain 14,8 prosenttia peruskellotaajuutta korkeampi. Gigabyte Radeon RX 7900 XTX Aorus Elite näytönohjaimen ilmoitettu boost-kellotaajuus (2679 Mhz) on taas 44,4 prosenttia korkeampi kuin näytönohjaimen peruskellotaajuus (1855 Mhz).

Tässä graafissa ei siis niinkään kannata keskittyä absoluuttisiin lukuihin, vaan siihen kuinka paljon tulokset vaihtelevat eri tuuletinnopeuksien välillä. Radeon RX 7900 XTX näytönohjaimella vaihtelua on vain kahden prosenttiyksikön verran, josta voidaan päätellä ettei näytönohjaimen kellotaajuutta tarvitse laskea merkittävästi edes alhaisilla tuulettimien kierrosnopeuksilla.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat