UUSIMMAT

CryEngineen tuki Vulkan-rajapinnalle ja monen näytönohjaimen tuki DirectX 12 -rajapinnalle

22.08.2016 16:25 | Petrus Laine | 7

Crytek CryEngine: Climb VR

Nykypäivän pelimarkkinat käyttävät yhä laajemmin ja laajemmin joko oman studion tai kolmannen osapuolen pelimoottoria sen sijasta, että jokaiselle pelille kehitettäisiin oma moottorinsa. Yksi suosituista pelimoottoreista on Crytekin kehittämä ilmainen CryEngine.

Crytek on julkaissut nyt CryEnginen seuraavien versioiden merkittävimpiä päivityksiä. Pelaajien kannalta mielenkiintoisimmat lienevät rajapintatuet, sillä uusien, tehokkaampien DirectX 12- ja Vulkan-rajapintojen käyttö vaatii kehittäjiltä huomattavasti uuden opettelua. Valmiin rajapintaa tukevan pelimoottorin käyttö vähentää kehittäjän tarvetta uuden opettelulle.

CryEnginen seuraava merkittävä versio on 5.2. Versio 5.2:n julkaisun pitäisi tapahtua aivan näillä hetkillä. Pelimoottorin uusi versio tuo mukanaan parannellun tuen DirectX 12 -rajapinnalle. Mukana ovat muun muassa natiivi tuki Scaleform Flash -teknologialle DirectX 12 -rajapinnalla, uusia sumu-, pilvi ja vesiteknologioita, sekä tuki useamman näytönohjaimen käytölle VR:llä ja ilman DirectX 12 -rajapinnalla.

5.2:ta ja sen aliversiota seuraa lokakuussa julkaistava 5.3. CryEngine 5.3 lupaa tuoda mukanaan tuen Vulkan-rajapinnalle, sekä natiivit partikkelit DirectX 12 -rajapinnalla. Mukana on myös lukuisia muita parannuksia renderöintimoottoriin. Voit tutustua tuleviin muutoksiin tarkemmin CryEnginen Roadmap-sivuilla.

Keskustelu

Mielenkiintoista nähdä NVIDIA vs AMD tällä uudemmalla enginellä. Tovottavasti tasoittaa taas tilannetta.

AMD on pyyhkinyt VULKAN peleissä Nvidialla lattiaa kyllä aika rajusti.

RX480 yhtäkkiä Doom Vulkan testeissä onkin tehokkaampi kuin GTX1060
Toivottavasti sama toistuu muissakin Vulkan peleissä.

Koskakohan AMD julkaisee jonkun 600-800€ Radeonin?

Niisssä Ashes of Singularity demotesteissähän huomasi että Nvidia huijaa niissä grafiikoissa. Sellaista kulmikasta epäluonnollista lumen+vuoriston rajaa näkyvissä niissä screenshoteissa. Kun taas Radeonilla ne olivat luonnollisemman näköisiä.

Hannibal_pjv

Mielenkiintoista nähdä NVIDIA vs AMD tällä uudemmalla enginellä. Tovottavasti tasoittaa taas tilannetta.

Engine ei tasoita tilannetta vaan mahdollistaa pelintekijöille tehokkaan DX12 rajapinnan käytön, riippuu täysin niistä pelintekiijöistä hyödyntävätkö he DX12 rajapinan koko potentiaalin vai ei.

etusukunimi

AMD on pyyhkinyt VULKAN peleissä Nvidialla lattiaa kyllä aika rajusti.

RX480 yhtäkkiä Doom Vulkan testeissä onkin tehokkaampi kuin GTX1060
Toivottavasti sama toistuu muissakin Vulkan peleissä.

Tuo ei ole Vulkanin yksinoikeus vaan myös DX12 tekee saman jos pelintekijä hyödyntää sen DX12 rajapinnan koko potentiaalin.

Tuo "jos pelintekijä hyödyntää" on iso jos koska se vaatii paljon uuden opiskelua ja sitä että ei ole riippuvainen jostain rahoittajasta/tukijasta jolla on omat intressit.

Kuten uutisessa sanottiin CryEngine on nykyään ilmainen mutta sen käytön tuki/opetus maksaa jos sen haluaa Cryteckiltä vähävarainen pelinkehittäjä voi hakea apuja tähän joltain taholta joka antaa sen tuen ilmaiseksi sitävastaan että käytät kyseisen tahon ohjelmakirjastoja DX12 tuen toteutukseen.

IcePen

Engine ei tasoita tilannetta vaan mahdollistaa pelintekijöille tehokkaan DX12 rajapinnan käytön, riippuu täysin niistä pelintekiijöistä hyödyntävätkö he DX12 rajapinan koko potentiaalin vai ei.

Eipä kiinnosta pätkääkään DX12 vaan nimenomaan tuo Vulkan rajapinta.

IcePen

Engine ei tasoita tilannetta vaan mahdollistaa pelintekijöille tehokkaan DX12 rajapinnan käytön, riippuu täysin niistä pelintekiijöistä hyödyntävätkö he DX12 rajapinan koko potentiaalin vai ei.

Pelimoottorin homma on osaltaan myös yksinkertaistaa matalan tason rajapintaa, jotta kaikkea ei tarvitsisi "raa'alla" DX12:lla tai vulkanilla lähteä tekemään.

etusukunimi

Eipä kiinnosta pätkääkään DX12 vaan nimenomaan tuo Vulkan rajapinta.

Sitten keulit koska se Vulkan tule vasta seuraavassa päivityksessä ei tässä.

ChickenLegs

Pelimoottorin homma on osaltaan myös yksinkertaistaa matalan tason rajapintaa, jotta kaikkea ei tarvitsisi "raa'alla" DX12:lla tai vulkanilla lähteä tekemään.

Kyllä mutta yksinkertaistaminen ei tarkoita että se toimisi optimaalisesti ilman pelintekijän perehtymistä ja osaamista.

Muropaketin uusimmat