Uusimmat

Microsoft paljasti DirectX 12:n uudet ominaisuustasot

11.03.2015 20:48 Petrus Laine

Microsoft kertoi GDC-messuilla lisää tietoa DirectX 12 -rajapinnasta ja etenkin sen Direct3D-osasta. Vaikka Max McMullenin puheessa kerrottiin paljon uutta, se avasi samalla myös uusia kysymyksiä.

Direct3D 12 -rajapinta tulee sisältämään neljä näytönohjaimen ominaisuustasoa eli Feature Leveliä (D3D FL). Mukana ovat Direct3D 11 -rajapinnasta tutut D3D FL 11.0 ja 11.1 sekä uudet D3D FL 12.0 ja 12.1. Tällä hetkellä Steam Hardware Surveyn mukaan noin 50 % pelaajista omistaa Direct3D 12 -yhteensopivaa rautaa. Osuuden odotetaan kasvavan noin 66 prosenttiin jouluun mennessä.

D3D FL 12.0 vaatii näytönohjaimelta tuen Resource Binding Tier 2:lle, Tiled Resources Tier 2:lle (Texture2D) ja Typed UAV Tier 1:lle. D3D FL 12.1 lisää vaatimuslistaan Conservative Rasterization Tier 1:n ja Raster Ordered Viewsin. Valitettavasti McMullen ei kertonut tarkemmin mitkä näytönohjaimet tukisivat mitäkin Feature Level -tasoa, mutta yleisimpien spekulaatioiden mukaan NVIDIAn toisen sukupolven Maxwell-grafiikkapiirit tukesivat D3D FL 12.1:tä ja AMD:n GCN-arkkitehtuuri, mahdollisesti rajoittuen toisen (Bonaire, Hawaii) ja kolmannen (Tonga) sukupolven piireihin, tukisi D3D FL 12.0:aa. Varmuutta näistä ei kuitenkaan toistaiseksi ole.

Toinen näytönohjaimet eri ryhmiin ryhmittelevä ominaisuusluokka on Resource Binding -tasot. McMullenin mukaan Tier 1 tasoa tukevat käytännössä kaikki ensimmäisen sukupolven DirectX 11 -näytönohjaimet, jotka tukevat DirectX 12 -rajapintaa. McMullen tarkensi vielä, että Tier 1 -tason näytönohjaimet kattavat Steam Hardware Surveyn mukaan noin 39 % DirectX 12:tä tukevista näytönohjaimista, Tier 2 -tason 44 % ja Tier 3 -tason 17 %. McMullen ei tarkentanut mitkä näytönohjaimet tukisivat mitäkin tasoa, mutta Steam Hardware Surveyn statistiikkojen mukaan todennäköisesti Tier 1 -tasoon kuuluvat Intelin integroidut näytönohjaimet ja NVIDIAn Fermit, Tier 2:een NVIDIAn Keplerit ja Maxwellit ja Tier 3:een AMD:n GCN-näytönohjaimet.

MSDN Channel 9, Advanced DirectX12 Graphics and Performance