Uusimmat

ATI Radeon X1900

31.01.2006 00:00 Muropaketin toimitus

ATIn ongelmat ja myöhästelyt Radeon X1800 -sarjan R520-grafiikkapiirin kanssa eivät juurikaan vaikuttaneet seuraavan sukupolven suunnitelmiin. R580-piirin ominaisuudet oltiin lyöty lukkoon jo hyvissä ajoin ja nopea julkaisuaikataulu heti Radeon X1800 -sarjan perään oli monille yllätys. ATI kutsui suomalaisen lehdistön ihmettelemään Radeon X1900 -sarjaa heti tammikuun alussa ja Suomi saikin kunnian olla ensimmäinen maa Euroopassa, jolle uutuutta esiteltiin.

Tiivistettynä esityksen sisältö oli seuraava: Radeon X1900 kolminkertaistaa Pixel Shader -yksiköiden määrän edellisen sukupolven Radeon X1800 -sarjaan verrattuna. Kyseessä ei ole siis pelkkä kellotaajuuksien korotus paremman suorituskyvyn toivossa, vaan melko radikaali lisäys R5xx-arkkitehtuuriin. Heti julkaisun yhteydessä saataville tulee Radeon X1900 XTX- ja Radeon X1900 XT -mallit ja hieman myöhemmin markkinoille saapuu vielä X1900 CrossFire- ja X1900 All-in-Wonder -näytönohjaimet. ATI painotti, että XT- ja XTX-mallit todellakin löytyvät kauppojen hyllyiltä heti julkaisupäivästä lähtien.

Radeon X1900 XTX:n ja XT:n erona on ainoastaan kellotaajuudet ja hinta. Huippumalli Radeon X1900 XTX:n 649 dollarin suositushinta on 100 dollaria XT:tä kalliimpi, jonka suositushinnaksi on ilmoitettu 549 dollaria. Radeon X1900 XT tulee todennäköisesti käyttämään hitaampia GDDR3-muisteja ja alhaisempaa GPU-jännitettä. Keskustelupalstoilla liikkuneiden raporttien mukaan ensimmäisissä Radeon X1900 XT -näytönohjaimissa on kuitenkin käytetty täysin samoja Samsungin 1,1 ns:n muistipiirejä, kuin kalliimmissa XTX-näytönohjaimissa. Lisäksi useat virittelijät ovat onnistuneet päivittämään Radeon X1900 XTX:n biossin XT:seen ja säästäneet samalla 100 dollaria ostohinnassa.

R580 GPU:n piirikaaviosta näkyy selvästi uudistettu Pixel Shader -moottori, joka käsittää nyt 12 kappaletta neljän Pixel Shader -yksikön ryppäitä (Shader Core) eli yhteensä 48 Pixel Shader -yksikköä. Vertex Shader- ja tekstuuriyksikköjen lukumäärä on pysynyt ennallaan eli VS-yksiköitä on edelleen kahdeksan ja tekstuuriyksiköitä 16 kappaletta. Pixel Shader -yksiköitä ei saa sekoittaa perinteiseen renderöintiliukuhihnaan, joka alkaa nykypäivän näytönohjaimissa olla liian yksinkertainen käsite. R580 pystyy edelleen suorittamaan yhdellä kellojaksolla vain 16 rasterioperaatiota (ROP).

Pixel Shader -yksiköt pystyvät käsittelemään 1 – 5 shader-käskyä ja tekstuuriyksiköt puolestaan neljä tekstuurihakua per kellojakso. Yksiköitä ohjaa Radeon X1800 -sarjan myötä esitelty Ultra-Threaded Dispatch Processor, joka pilkkoo ja järjestelee käskyjä eri suoritusyksiköille, jotta ne olisivat jatkuvasti mahdollisimman tehokkaasti työllistettyjä. Radeon X1900 -sarjassa Pixel Shader -yksiköiden suhde tekstuuriyksikköihin on 3:1, joka on ATIn mielestä ideaalinen tasapaino nykyisille ja tuleville 3D-sovelluksille.

Muropaketin testipenkkiin saapui Radeon X1900 -sarjan huippumalli eli Radeon X1900 XTX 512 MB.

Ulkoisesti Radeon X1900 XTX vastaa lähes täysin Radeon X1800 XT -näytönohjainta. Kaksi korttipaikkaa vievä jäähdytysratkaisu ja liitinvalikoima on edelleen sama. Radeon X1900 XTX:ssä on kaksi DVI-liitäntää sekä VIVO-liitin, joka tarjoaa ajureiden avustuksella kaikki AVIVO-multimediaominaisuudet. Jäähdytysratkaisussa ATIn insinöörit saisivat ottaa oppia NVIDIAn GeForce 7800 GTX 512 MB:stä, jonka heatpipe-tekniikka tuntui toimivan erinomaisesti ison ja hiljaisen 92 mm:n tuulettimen kanssa.

Suurin näkyvä ero on entisestään parannettu virransyöttö. Kelojen ja jäähdytysrivan alta löytyvien fettien määrä on kasvanut Radeon X1900 -sarjassa seitsemään. Radeon X1900 -sarjan piirilevy vastaa hyvin pitkälle samaa komponenttiasettelua kuin Radeon X1800 -sarjassa, joten suunnittelussa ei ole tarvinnut tehdä radikaaleja muutoksia. Piirilevyn koodi päättyy Radeon X1900 -sarjassa -50, kun Radeon X1800-sarjan piirilevyissä käytettiin -10- ja -20-koodeja.

TSMC:n (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) 90 nanometrin tuotantoprosessilla valmistettu R580 sisältää jopa 384 miljoonaa transistoria. Pixel Shader -yksiköiden kolminkertaistaminen lisäsi transistorimäärää 60 miljoonalla Radeon X1800 -sarjan R520-grafiikkapiiriin verrattuna. R520 sisältää 321 miljoonaa transistoria. R580:n käyttöjännite on 1,45 volttia eli myös sitä on hivenen korotettu R520:n 1,38 voltista. Testissä olleen näytönohjaimen grafiikkapiiri oli valmistettu vuoden 2005 viikolla 50.

Radeon X1900 XTX:n grafiikkapiirii toimii 650 MHz:n kellotaajuudella. ATITool 0.25 -ohjelman Beta 12 -versio tunnisti Radeon X1900 XTX:n oikein ja kellotaajuuksien korottaminenkin onnistui ongelmitta. Vakiokellotaajuuksilla grafiikkapiirin lämpötila nousi 3D-rasituksessa 75 asteeseen.

Radeon X1900 XTX käyttää samoja Samsungin 1,1 nanosekunnin GDDR3-muistipiirejä kuin GeForce 7800 GTX 512 MB. Kyseiset muistit on speksattu Samsungin toimesta jopa 900 MHz:n (1800 MHz DDR) kellotaajuudelle. Radeon X1900 XTX -näytönohjaimessa muistit toimivat kuitenkin maltillisella 775 MHz:n eli tehollisesti 1,55 GHz:n kellotaajuudella. Vakiojännite muistipiireille on 2,087 volttia.

R520- ja R580-grafiikkapiirit käyttävät kahta erillistä käyttöjännitettä (VGPU ja VDDCI). R520-piirissä jännitteet kulkivat käsikädessä, mutta R580:ssä ne eroavat toisistaan. Tätä varten näytönohjaimen piirilevylle on suunniteltu oma regulointi VDDCI-jännitettä varten. Testipenkissä olleessa Radeon X1900 XTX -kortissa VDDCI-jännite oli 1,486 volttia ja CrossFire-versiossa hieman alhaisempi 1,436 V. Osa reguloinnin komponenteista on korkeampia kuin Samsungin GDDR3-muistipiirit ja tämä aiheutti ongelmia esimerkiksi Aquacoolin Radeon X1800 -sarjan vesiblokeilla, jotka eivät enää sopineetkaan paikoilleen.

ATI Radeon X1900 CrossFire Edition

Radeon X1900 CrossFire Edition mahdollistaa kahden Radeon X1900 -sarjan näytönohjaimen käyttämisen rinnakkain CrossFire-tilassa. Muropaketissa on jo käsitelty CrossFire-tekniikkaa kahdessa erillisessä artikkelissa, joten kannattaa lukea perustiedot niistä. Radeon X1900 -sarjan CrossFire-ominaisuus on teknisesti täysin identtinen Radeon X1800 -sarjan CrossFireen.

Muropaketti, Radeon X1800 CrossFire

Muropaketti, ATI CrossFire

Radeon X1900 CrossFire -näytönohjain toimii samoilla kellotaajuuksilla kuin Radeon X1900 XT. Grafiikkapiiri tikittää 625 MHz:n ja muistit 1,45 GHz:n kellotaajuudella. Näytönohjaimen tunnistaa erikoisesta liittimestä, johon kytketään ulkoinen liitäntäkaapeli orjakortille. Lehdistökuvissa CrossFire-näytönohjaimen jäähdytyksen kuori on musta, mutta Muropaketin testiin saapuneessa kortissa oli vielä valkoinen kuori. Suositushinnaltaan Radeon X1900 CrossFire sijoittuu Radeon X1900 XTX:n ja XT:n puoliväliin eli 599 dollariin.

ATIn toimittamat beta-ajurit tunnistivat Radeon X1900 CrossFire -näytönohjaimen normaalisti ja kahden näytönohjaimen tila saatiin kytkettyä päälle.

Testeissä uutta Radeon X1900 XTX -näytönohjainta verrataan edellisen sukupolven Radeon X1800 XT 512 MB -näytönohjaimeen ja NVIDIAn tämän hetken suorituskykyisimpään GeForce 7800 GTX 512 MB -näytönohjaimeen. Bonuksena mukana on suorituskykymittaukset myös kahden näytönohjaimen konfiguraatioilla (CrossFire ja SLI). Radeon X1800 -sarjan kanssa käytettiin uusimpia Catalyst 6.1 -ajureita ja GeForce 7800 GTX 512 MB:n kanssa puolestaan ForceWare 81.98 -ajureita. Radeon X1900 -sarjan kanssa käytettiin ATIn lehdistölle toimittamia beta-ajureita. Testikokoonpano varustettiin kaksiytimisellä AMD Athlon 64 FX-60 -prosessorilla.

Testirutiini päivitettiin ajantasalle vuoden 2006 kunniaksi. Doom 3 tiputettiin pois, sillä Quake 4 perustuu samaan pelimoottoriin muutamin lisämaustein varustettuna. Half-Life 2 -testit päivitettiin syksyllä julkaistuun Lost Coast -lisäkenttään, joka tukee HDR-renderöintiä. Mukana on myös Microsoftin Age of Empires 3, josta löytyy HDR-tuki. Koska GeForce 7 -sarja ei tue HDR-renderöintiä ja reunojenpehmennystä samanaikaisesti, jätettiin näissä kahdessa pelissä reunojenpehmennys pois päältä. Muut mukana olevat testipelit ovat Battlefield 2, F.E.A.R., Call of Duty 2 ja The Need For Speed: Most Wanted. Tulokset mitattiin Fraps-ohjelmalla ja taulukoissa on esitettynä minimi-, keskimääräiset- ja maksimiruudunpäivitysnopeudet. Synteettisistä testeistä mukana on Futuremarkin 3DMark05 ja 3DMark06. Taulukoissa suurempi tulos on parempi.

  • AMD Athlon 64 FX-60 (Dual Core 2,6 GHz)
  • 2 x Kingston KHX3200 ULL 512 MB
  • ATI Radeon X1900 XTX 512 MB
  • ATI Radeon X1900 CrossFire
  • ATI Radeon X1800 XT 512 MB
  • ATI Radeon X1800 CrossFire
  • DFI LanParty UT RDX200 CF-DR (Xpress 200)
  • 2 x NVIDIA GeForce 7800 GTX 512 MB
  • DFI LanParty nF4 SLI-DR (nForce4 SLI)
  • Silverstone ST56F 560W
  • Seagate Barracuda SATA V 120 GB
  • ATIn Beta-ajurit (X1900)
  • Catalyst 6.1 (X1800)
  • Forceware 81.98 (7800 GTX 512 MB)
  • DirectX 9.0c
  • Windows XP SP2

3DMark05

3DMark05-testeissä Radeon X1900 XTX pamauttaa tauluun 11527 pistettä. Eroa GeForce 7800 GTX 512 MB -näytönohjaimeen syntyy 1700 pisteen verran. Testiosioita lähemmin tarkastellessa Radeon X1900 XTX vie ylivoimaisen voiton jokaisessa pelitestissä.

3DMark06

Futuremarkin uusi 3DMark06-testi antaa lopputuloksena neljä eri tulosta. Kokonaistuloksessa Radeon X1900 XTX voittaa GeForce 7800 GTX 512 MB:n 450 pisteellä ja voitto tulee myös Shader Model 2.0- ja HDR/SM3.0-tuloksissa. Prosessoritestin tulos on hyvin pitkälle näytönohjaimesta riippumaton.

Half-Life 2: Lost Coast

Half-Life 2 -testit päivitettiin uuteen Lost Coast -lisäkenttään. Lost Coast hyödyntää HDR-renderöintiä ja testit ajettiin 1600×1200-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. GeForce 7800 GTX 512 MB ottaa Radeon X1900 XTX:stä niskalenkin noin 10 fps:n erolla. Radeon X1800 XT jää Radeon X1900 XTX:stä jälkeen vielä 13 fps lisää.

Battlefield 2

Battlefield 2 -testit ajettiin 1600×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. Pelissä on sisäänrakennettu ruudunpäivitysrajoitin 100 fps:ssä, joka rajoittaa huomattavasti erojen syntymistä keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa. Käytännössä peli pyöri sulavasti kaikilla näytönohjaimilla. Radeon X1900 XT suoriutuu kuitenkin joukon parhaiten 86,1 fps:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella. Radeon X1800 XT ja GeForce 7800 GTX 512 MB suoriutuvat testistä lähes identtisesti ruudunpäivitysnopeuden ollessa 82 fps:n tienoilla.

Quake 4

OpenGL-rajapintaa käyttävässä Quake 4:ssä testejä varten 60 fps:n rajoitin poistettiin komennoilla com_fixedtic 1 ja com_Gamesync 1. Testit ajettiin 1600×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. GeForce 7800 GTX 512 MB näyttää kyntensä ja vie selvän voiton jopa 20 fps paremmalla ruudunpäivitysnopeudella Radeon X1900 XTX:ään verrattuna. Radeon X1800 XT jää joukon hännille ja on noin 10 fps Radeon X1900 XTX:ää perässä.

F.E.A.R.

F.E.A.R.-pelissä käytettiin raskaita Soft Shadow -varjoja ja testit ajettiin 1280×1024-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. Radeon X1900 XTX on suorituskykymittauksissa ylivoimainen ruudunpäivitysnopeuden ollessa päälle 70 fps. GeForce 7800 GTX 512 MB jää reilusti jälkeen noin 55 fps:n tuloksella.

Call of Duty 2

Call of Duty 2 päivitettiin 1.0.5-versioon, joka parantaa suorituskykyä kaksiytimisillä prosessoreilla. Testit ajettiin 1280×1024-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. Jostain syystä Radeon X1900 XTX suoriutui testeistä huonommin kuin Radeon X1800 XT, joka yllättäen suoriutui parhaiten koko joukosta. Ilmeisesti ATIn beta-ajurit eivät vielä olleet täysin optimoitu Radeon X1900 XTX:lle Call of Duty 2:ssa, sillä myös CrossFire-testeissä havaittiin ongelmia.

Age of Empires 3

Räiskintäpelien lisäksi pelivalikoimaa laajennettiin myös strategiapelien puolelle ja testit ajettiin Microsoftin hiljattain julkaistulla Age of Empires 3:lla. Pelistä löytyy tuki HDR-renderöinnille, joten testit ajettiin 1600×1200-resoluutiolla, ilman reunojen pehmennystä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. Radeon X1900 XTX suoriutui joukon nopeiten ollen kuitenkin vain vähän GeForce 7800 GTX 512 MB:tä nopeampi. Radeon X1800 XT suoriutui AOE3-testistä todella heikosti ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus romahti jopa alle 20 fps:n.

The Need for Speed: Most Wanted

Toisena uutena testipelinä mukaan otettiin myös autoilua ja EA:n uusi The Need for Speed: Most Wanted. Pelissä on paljon kirkkaita HDR-ominaisuudelta näyttäviä puhkipalaneita valaistuksia, varjoja ja heijastuksia. Testit ajettiin 1600×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä ja 8x-anisotrooppisella suodatuksella. Tilanne kääntyy tällä kertaa niukasti GeForce 7800 GTX 512 MB:n hyväksi, joka suoriutuu vain pari fps:ää Radeon X1900 XTX:ää paremmin. Radeon X1800 XT jää jälkeen noin 10 fps.

Tällä hetkellä yhden GeForce 7800 GTX 512 MB -näytönohjaimen ostaminen tuntuu olevan mahdoton tehtävä, joten kahden hankkiminen Muropaketin testilaboratorioon vaati huomattavia ponnisteluita. ATIlla ei tuntunut olevan vaikeuksia toimittaa Radeon X1900 CrossFire -näytönohjainta Muropaketin testeihin. Normaalikuluttajia kahden näytönohjaimen testit eivät luultavasti hirveästi hetkauta, mutta on varmasti mielenkiintoista nähdä miten nykypäivän huippu(kalliit)komponentit suoriutuvat pelitesteistä.

Testeissä jouduttiin painimaan molempien kokoonpanojen kanssa enemmän tai vähemmän. NVIDIAn SLI-konfiguraatio tunnisti molemmat näytönohjaimet heti ja ajurit asentuivat kiltisti. Kahden näytönohjaimen renderöinti ei kuitenkaan alkuun toiminut sitten millään, vaikka kaikki näyttikin ulkoisesti olevan kunnossa. SLI-renderöinti saatiin käyttöön ainoastaan erillisiä peliprofiileita käyttämällä. Ongelma korjaantui, kun ajurit asennettiin uudelleen laitehallinnan kautta yksitellen. ForceWare 81.98 -ajurit eivät tunnistaneet The Need for Speed: Most Wantedin demoa, joten pelille jouduttiin luomaan NVNewsin keskustelupalstalta löytyneiden ohjeiden avulla uusi profiili.

CrossFire-tekniikalla ongelmia ilmaantui enemmän. Aiemmin testeissä käytetty Taganin 480 watin virtalähde sammui Radeon X1800 CrossFire- ja Athlon 64 FX-57 -kokoonpanolla joka kerta 3DMark05-testin viimeisessä pelitestissä. Siirtyminen Silverstonen 600 watin ST60Z-virtalähteeseen kuitenkin poisti ongelman. Kun testit aloitettiin Radeon X1900 CrossFire- ja Athlon 64 FX-60 -kokoonapanolla, hyytyi 3DMark05 jälleen samaan kohtaan. Tällä kertaa virtalähteeksi vaihdettiin Silverstonen 560 watin ST56F, jossa on vain yksi 12 voltin linja (38 A). CrossFire-kokoonpanot näyttäisivät tuottavan ongelmia tietyillä virtalähteillä. Muropaketin arvelujen mukaan ongelmana on virtalähteet, joista löytyy useampi 12 voltin jännitelinja. Kyseiset jännitelinjat ovat yleensä heikompia, kuin yksi 12 voltin linja.

Toinen CrossFire-kokoonpanon ongelma oli siirtyminen kahden näytönohjaimen CrossFire-konfiguraatiosta käyttämään yhtä näytönohjainta tai päin vastoin. Ainakaan Muropaketin testipenkissä kyseinen operaatio ei onnistunut ilman Windowsin korjausasennusta. Ohjelmistopuolella ongelmia aiheuttivat Call of Duty 2, jonka kanssa CrossFire ei tuntunut toimivan lainkaan ja The Need for Speed: Most Wanted, jonka kanssa Radeon X1800 CrossFiren suorituskyky romahti täysin.

CrossFire-testit ajettiin samoilla asetuksilla kuin yhden näytönohjaimen testit.

Radeon X1900 CrossFire jatkaa 3DMark05-testissä siitä mihin Radeon X1900 XTX jäi. Eroa syntyy GeForce 7800 GTX 512 MB SLI -kokoonpanoon 650 pistettä. Radeon X1800 CrossFire puolestaan kuroo yhdellä näytönohjaimella syntynyttä eroa CrossFire-tilassa kiinni. Erotelluista tuloksista näkee, että ensimmäinen ja toinen pelitesti ovat täysin prosessoririippuvaisia ja eroa syntyy ainoastaan viimeisessä pelitestissä.

3DMark06-testeissä tilanne on sama. Radeon X1900 CrossFire voittaa kaikki näytönohjaintestit, vaikka Shader Model 2.0 -testi onkin melko tasainen GeForce 7800 GTX 512 MB SLI:n kanssa. Radeon X1800 XT putoaa selvästi kelkasta jääden yli 1500 pistettä jälkeen.

Half-Life 2: Lost Coastissa Radeon X1900 CrossFire osottautuu niukasti tehokkaamaksi kuin GeForce 7800 GTX 512 MB SLI, vaikka yhdellä näytönohjaimella GeForce vei voiton jopa yli 10 fps:llä. Radeon X1800 CrossFire jää jälkeen noin kahdeksan fps:ää.

Battlefield 2:ssa keskimääräiset ruudunpäivitysnopeudet nousevat suhteessa melko vähän pelissä olevan 100 fps:n rajoittimen takia. Radeon X1900 CrossFire suoriutuu parhaiten ja GeForce 7800 GTX 512 MB SLI ottaa pienen hajuraon Radeon X1800 CrossFire -kokoonpanoon. Erot ovat kuitenkin olemattomat.

Quake 4:ssä CrossFire-kokoonpanot eivät jää SLI-kokoonpanosta kuin alle 10 fps jälkeen. Yhden näytönohjaimen testeissä eroa syntyi reilusti enemmän GeForce 7800 GTX 512 MB:n hyväksi.

F.E.A.R.:issa puolestaan GeForce 7800 GTX 512 MB SLI kuroo Radeon X1900 XTX:n yhdellä näytönohjaimella repäisemää kaulaa kiinni. Eroa Radeon X1900 CrossFire -kokoonpanoon on ainoastaan neljä fps:ää. Radeon X1800 CrossFire on puolestaan vaikeuksissa ja jää yli 30 fps jälkeen.

Kuten jo aiemmin mainittiin, Call of Duty 2 tuotti suunnattomia vaikeuksia CrossFire-kokoonpanoille. Tulokset näyttävät ihan yhden näytönohjaimen tuloksilta, joten CrossFire ei todennäköisesti ollut kummallakaan kokoonpanolla toiminnassa. GeForce 7800 GTX 512 MB SLI puolestaan porskuttaa komeita lukemia taululle.

Age of Empires 3:ssa Radeon X1900 CrossFire ja GeForce 7800 GTX 512 BM SLI ovat täysin tasoissa. Radeon X1800 CrossFire skarppaa hieman yhden näytönohjaimen katastrofituloksesta.

Radeon X1900 CrossFire on selvästi suorituskykyisin The Need for Speed: Most Wanted demossa. Radeon X1800 CrossFire puolestaan tekee pohjanoteerauksen ja CrossFire-tilassa suorituskyky romahtaa täysin. Kyseessä on luultavasti ajuriongelma.

Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset suoritettiin 3DMark05:n rasittaessa kokoonpanoa. Tehonkulutuksessa mitattiin koko kokoonpanon tehonkulutusta (ilman näyttöä). Grafiikkapiirien lämpötilat mitattiin ATITool- ja Rivatuner-ohjelmilla. Kyseenalaisen voiton nappaa Radeon X1900 CrossFire -kokoonpano liki 400 watin tehonkulutuksella. GeForce 7800 GTX 512 MB SLI -kokoonpano suoriutuu noin 25 wattia alhaisemmalla tehonkulutuksella. Yhdellä näytönohjaimella Radeon X1900 XTX:n tehonkulutus on noin 30 wattia korkeampi kuin edellisen sukupolven Radeon X1800 XT:llä.

Ylikellotus

Näytönohjaimet ylikellottuivat CrossFire-tilassa vakiojäähdytyksillä grafiikkapiirien osalta 700 MHz:n ja muistien 1640 MHz:n kellotaajuudelle. GPU:n käyttöjännitettä korotettiin pykälän verran 1,45 voltista 1,475 volttiin ja muistijännite pidettiin vakiona. Ylikellotuksessa käytettiin ATIToolin 0.25 Beta 12 -versiota, jossa on erillinen säätömahdollisuus myös uudelle VDDCI-jännitteelle.

Suurempi versio kuvasta

Kunnollista 3DMark05-tulosta metsästettiin kuivajään avustuksella. Parhaaksi tulokseksi muodostui 18388, kun Athlon 64 FX-60 -prosessori toimi 3,466 GHz:n ja näytönohjaimet 780/1640 MHz kellotaajuuksilla. CrossFire-näytönohjain ei tykännyt kylmästä ja kuparikulhon lämpötilan laskiessa alle -27 asteen kokoonpano kaatui eikä enää herännyt. Järjestelmä saatiin herätettyä henkiin vasta, kun CrossFire-näytönohjaimen lämpötila oli noussut tarpeeksi. Seuraavaksi Muropaketin testipenkkiin saapuun ATIn RD580-piirisarjaan perustuva referenssiemolevy, joka tarjoaa kaksi PCI Express x16 -väylää ja toivottavasti myös tarvittavan piristysruiskeen uuteen 3DMark05-maailmanennätykseen.

Loppusanat

Radeon X1900 XTX jätti positiivisen kuvan itsestään Muropaketin testipenkissä. 48 Pixel Shader -yksikön vauhdittamana Radeon X1900 XTX on selvästi suorituskykyisempi kuin vasta kolme kuukautta markkinoilla ollut Radeon X1800 XT. Myös puheet välittömästä saatavuudesta osottautuivat tällä kertaa todeksi ja Radeon X1900 XTX -näytönohjaimia oli saatavilla jopa Suomesta heti julkaisupäivästä (24.1.2006) lähtien. Ainoa suurempi miinus on noin 650 euron hinta Suomessa, joka varmasti karsii ostajia. Näytönohjain on kuitenkin yksi nykytietokoneen kalleimmista komponenteista ja kunnolliseen pelinautintoon vaaditaan muutaman sadan euron investointi. Lisäksi huippunäytönohjaimesta on todennäköisesti enemmän iloa kuin yli 1000 euron hintaisista Pentium Extreme Edition- tai Athlon 64 FX -prosessoreista.

Suorituskykymittauksissa Radeon X1900 XTX ja GeForce 7800 GTX 512 MB kamppailivat hyvin tasaväkisesti. Kuluttaja tuskin pettyy suorituskykyyn, hankkii hän kumman tahansa näytönohjaimen. Ongelmaksi muodostuu se, että NVIDIAn GeForce 7800 GTX 512 MB on toistaiseksi osottautunut haamutuotteeksi, jonka ostaminen on ollut lähes mahdotonta. ATIlle tilanne sopii erinomaisesti, sillä ei kukaan jaksa odottaa loputtomiin olemattomia tuotteita. Tämän on myös ATI joutunut viime vuosina karvaasti kokemaan.

Kahden näytönohjaimen CrossFire- ja SLI-konfiguraatiot sopivat paremmin kuluttajaluokan näytönohjaimille kuin huippunäytönohjaimille, sillä yli 1200 euron näytönohjaininvestointi kuullostaa lähinnä vitsiltä. 3DMark-mittelöissä kaksi näytönohjainta on luonnollisesti pakollinen varuste, jos meinaa pysytellä Futuremarkin Hall of Fame -listoilla.

Jäämme odottelemaan NVIDIAn vastaiskua kevään 2006 aikana. Luvassa on ainakin siirtyminen 110 nm:n valmistustekniikasta 90 nm:iin ja samalla esitellään G71-grafiikkapiiriin perustuva GeForce 7900.

>> Takaisin etusivulle

Sampsa Kurri 31. tammikuuta 2006 (sampsa.kurri@https://muropaketti.com)