Beta-testissä World of Warcraft

21.04.2004 00:00 | Muropaketin toimitus

Blizzard on tunnettu hyvistä peleistään ja PC-pelaajat tuntevat varmasti Starcraftit, Warcraftit ja Diablot. Nyt Blizzardilta on valmistumassa maksullinen online-roolipeli nimeltä World of Warcraft, joka saattaa hyvinkin muuttaa kyseisen peligenren osaksi mainstream-pelaamista.

Mikä tekee World of Warcraftista sitten niin lupaavan pelin? Ensinnäkin se, että vaikka ei olisi pelannut yhtään roolipeliä, tähän peliin pääsee mukaan hetkessä. Valitaan vain hahmo kahdeksan eri rodun edustajasta ja sen jälkeen luokka. Tämän jälkeen muokataan vähän ulkonäköä ja sitten vain menoksi. Tavoitteet ovat selkeitä ja aluksi peli onkin varsin helppo. Pitkin pelialuetta seisoskelee hahmoja kysymysmerkki päänsä päällä, ja näitä jututtamalla saa tehtäviä. Pelaajalle annetaan tehtäväksi vaikka tappaa pari sutta tai viedä kirjekuori paikasta A paikkaan B. Tehtäviä voi suorittaa ihastuttavan vapaassa järjestyksessä ja pelaajalla on mukava vapauden tunne.

Vaikka kyseessä ei olekaan aivan Diablo, World of Warcraft on sopivan toimintapainotteinen pitämään kiinnostusta yllä. Aluksi tosin saattaa tuntua, että peli on yksinkertaista huitomista, mutta kun hahmolle saa lisää erilaisia kykyjä, alkaa taisteluista tulla jo varsin taktisia. Pelaaja oppii, että tiettyä hyökkäystä kannattaa käyttää isompia joukkoja vastaan, ja jos haluaa lähteä karkuun, kannattaa ensin tehdä hyökkäys, joka lamaannuttaa vihollisen.

Kun World of Warcraftia pelaa enemmän, peli vaikeutuu ja muuttuu yhä monimutkaisemmaksi. Pian sen tehtävät vaativat myös yhteistyötä muiden pelaajien kanssa, sillä esimerkiksi luolastoihin on turha lähteä riehumaan yksin. Muiden pelaajien kanssa kommunikointiin on tarjolla erilaisia taitoja. Yksinkertaisilla komennoilla saa hahmonsa mm. kumartamaan, tanssimaan, osoittamaan ja antamaan lentosuukon. Hahmo osaa myös huudella yhtä jos toista. Mutta vaikka porukassa pelaaminen helpottaa asioita, yksinkin pääsee kaikenlaista suorittelemaan, ja yleensä pelaaja vain tarpeen tullen lyöttäytyy lähellä olevaan porukkaan. Toki vähitellen alkaa muodostua kaveripiirejä, mutta näin beta-vaiheessa varsinkin pelaajaporukka oli niin mukavan tuntuista, että uusiin pelaajiin tutustui mielellään.

World of Warcraftin tapatumat alkavat neljä vuotta Warcraft kolmen tapahtumien jälkeen. Peli on ulkonäöltään uskollinen Warcraft-universumille, perspektiivin vaihdosta huolimatta Ja kuinka hienolta pelin laaja maailma näyttääkään! Kun ensimmäistä kertaa matkustaa kotkan selässä pidemmän matkan, ja laaja pelikenttä vilisee silmien alla, kylmät väreet kulkevat selkäpiissä. Maailman eri alueet ovat ilahduttavan erinäköisiä. On lumista vuoristoa, aavikkoa, synkkää metsää, maaseutua ja niin edelleen. Vaikka maisema muuttuu luonnottomasti esimerkiksi sillan jälkeen aivan toisenlaiseksi, tämä ei varsinaisesti häiritse, vaan luo mukavaa vaihtelua ja helpottaa tehtävien suorittamista. Usein nimittäin tietyllä alueella pitää tehdä tietty tehtävä, ja kun maisema vaihtuu, tietää olevansa väärässä paikassa.

Oma lukunsa ovat pelin neljä suurta kaupunkia, jotka ovat varsin valtavia. Niissä eksyisikin helposti, elleivät suuntaviitat opastaisi pelaajaa. Kaupungeissa voi opettaa hahmolleen esimerkiksi insinööritaitoja, sepän hommia, kaivostyöskentelyä ja monia muita taitoja, jotka tulevat tarpeeseen. Esimerkiksi kaivostoiminnan alkeet hallitseva pelaaja osaa kerätä mineraaleja ja tehdä niistä teroituskiviä aseilleen. Yhdistämällä tähän insinööritaitojen alkeet hahmo osaa jo tehdä helposti dynamiittipötköjä. Kaupungeissa voi myös ostella kaikenlaista tavaraa aseista erilaisiin purnukoihin, ja saada erilaisia toimeksiantoja.

World of Warcraftin julkaisupäivämäärästä ei tässä vaiheessa ole tietoa, mutta hyvällä tuurilla se ilmestyy Blizzardin tapojen mukaisesti kesällä. Tätä ennen järjestetään vielä eurooppalaisillekin betatesti-sessiot. World of Warcraft vaikutti kuitenkin jo tässä vaiheessa online-roolipeliksi erittäin valmiilta ja kärsi vain pienistä bugeista. Peli esimerkiksi nykii jossain paikoissa ja pelaaja saattaa jäädä hetkeksi jumiin tiettyihin paikkoihin. Lisäksi pientä kaatuilua tapahtui testikoneella. Kaiken kaikkiaan voin reilun kuukauden testisessioiden jälkeen sanoa, että World of Warcraft tulee olemaan vuoden parhaimpia pelejä. Se koukuttaa pelaajan sellaisella tavalla, että ihan pahaa tekee.

Kari Koivistoinen

Muropaketin uusimmat