Bone ja Telltale Games ne yhteen soppii

04.04.2006 00:00 | Muropaketin toimitus | 72

Telltale on entisten LucasArts-seikkailupeliveteraanien perustama uusi pelistudio, jonka tavoite on palauttaa seikkailupelit pelimaailman etulinjaan. Yhtiön ydinkolmikko edustaa seikkailugenren vahvinta tietämystä, herrat ovat näet tehneet muun muassa pelit Sam & Max, Tie Fighter, Grim Fandango ja muutaman Monkey Islandin. Porukka irtisanoutui aikoinaan LucasArtsilta, kun yhtiö lopetti seikkailupelien tekemisen.

Telltale luo toistaiseksi seikkailupelejä tunnettujen lisenssien pohjalta, ja Bone-pelien ohella studiolla on työn alla CSI-poliisisarjaan pohjautuva 3 Dimensions of Murder sekä uusi Sam & Max -seikkailu.

Lue myös artikkeliin liittyvä peliarvostelu: Bone: Out From Boneville.

Luupäät-sarjakuva

Bone, Luupäät, on yhdeksänosainen sarjakuva, jonka on luonut Jeff Smith. 1991 alkanut sarja oli tekijänsä ensimmäinen menestystuote. Luupäiden tarinat on julkaistu kokonaisuudessaan myös suomeksi, 1994-2004 aikana ilmestyneissä Luupäät 1-9 -albumeissa. Albumit kertovat Luupään serkuksista, joiden humoristiset seikkailut ja rehevä sanailu ovat vieneet monet sarjakuvien ystävät mennessään.

Luupäät-sarjakuvien suomalainen kustantaja Like Kustannus kuvaa sarjan alkua seuraavasti: ”tultuaan karkoitetuksi Luumäestä kolme Luupään serkusta Leppo, tahvo ja Auvo joutuvat toisistaan erilleen ja eksyvät mittaamattomalle ja kartoittamattomalle aavikolle. Yksi kerrallaan he löytävät tiensä ihmeellisten ja pelottavien olioiden asuttamaan syvään, metsäiseen laaksoon…”

Kolmikon matka jatkuu tästä eteenpäin alati hämmästyttävämpien seikkailujen kera, kun he huomaavat joutuneensa keskelle suuria tapahtumia… Ja heillä on niissä oma tärkeä osansa…

Telltale vastaa, kun sinne huudetaan

Bone-pelin tekijätiimi

Miksi päätitte aloittaa seikkailupelien tekemisen omillanne?

– Huomasimme mahdollisuuden tehdä sellaisia pelejä, joista itsekin pidämme. Mutta voidaksemme olla innovatiivisia ja joustavia meidän pitäisi tehdä pelejä pienessä yhtiössä. Erottuamme LucasArtsista on hauska kokeilla uusia ideoita. Pelintekemisen ilo on myöskin palannut. Mikä tahansa on mahdollista, riippuu vain tekijätiimistä mitä loppujen lopuksi syntyy.

– Teimme Lucasilla viimeksi Sam & Max –seikkailupelin jatko-osaa, mutta muutokset LucasArtsilla johtivat projektin peruuntumiseen. Olimme todella pettyneitä, joten se olikin meille suurin motivaatio irtautumiseen ja Telltale Gamesin perustamiseen. Halusimme palata seikkailupelien maailmaan!

– Yhtiömme perustamisen jälkeen saimme mahtavasti palautetta. Oli hienoa nähdä, että ihmiset ovat yhä kiinnostuneita seikkailupeleistä.

Miten keksitte Luupäät pelinne aiheeksi?

– Luupäiden tyylin, mielikuvituksen lento ja tarina olivat hyvin houkuttelevia. Lisäksi Luupäillä oli tunnettavuutta ja vahva fanikanta. Ne olivat tärkeitä uuden yhtiön ensimmäiselle tuotteelle. Ja olihan Luupäillä myös laaja, sukupolvien yli ulottuva vetovoima. Monet populaarikulttuurin tuotteet ovat nykyään melkeinpä kertakäyttöisiä. Bone sen sijaan kestää.

– Vaikka Luupäät sijoittuvatkin fantasiamaailmaan, niin sen kaikki hahmot ovat hyvin inhimillisiä. Niihin on helppo samaistua. Jeff itse on kertonut, että hän piirteli sarjakuvan hahmoja jo lastentarhassa. Ne ovat muovautuneet vuosien kuluessa, ja ovat esiintyneet aiemmin Jeffin pienemmissä sarjakuvissa.

Miten paljon Jeff Smith on ollut mukana Bone-peliprojektissa?

– Olemme konsultoineet likipitäen kaikesta Jeffin kanssa. Hahmojen ulkoasusta ja ympäristöistä, animaatiosta, kaikesta. Jeff on mahtava tarinankertoja, ja hän on vaikuttanut tuntuvasti pelin olemukseen.

Miten Bone-sarjakuva on siirtynyt pelimuotoon?

– Olemme mielestämme tavoittaneet hyvin sarjakuvan olemuksen. Käytämme kameraa sarjakuvamaisesti ja tulos on hyvä. Bone on hyvä lisenssi, mutta haluamme ennen kaikkea tehdä meitä miellyttäviä pelejä. Jos myisimmekin miljoona peliä, niin minulle on tärkeämpää että tekemäni peli on sellainen mistä voin olla ylpeä.

Bone-sarjakuvan virallinen kotisivu

Bone-peli

Bone Wikipediassa

Jukka O. Kauppinen