Call of Juarez Gunslinger -ensikosketus – villi länsi räiskyvässä paketissa

07.10.2012 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Länkkäreitä ei ole koskaan liikaa. Pikemminkin niitä on aina liian vähän. Rockstarin Red Dead Redemptionin lisäksi villin lännen perinnettä on löytänyt vain puolalaisen Techland-studion Call of Juarez -peleistä, jotka saavat nyt jokseenkin yllättävän jatkajan. Call of Juarez Gunslinger näet lähestyy länkkärihommia hyllypelin sijaan ladattavan räiskeen muodossa.

Gunslinger on räiskintäpeli. Puhdas, aito, suoraviivainen räiskintä. FPS-pelin muodossa kuvattu pyssyttely on rakennettu selkeän tarinalliseksi, jokseenkin skriptatuksi toimintapeliksi. Hiekkalaatikkoa ja vapaata toimintaa tässä pelissä ei ole. Mutta eihän se ole puute, jos tarina kiinnostaa ja toiminta on kiinnostavalla tavalla ohjattua. Ja näitä molempia pelissä tuntui olevan.

Peliä lähestytään takautumien kautta­, päähenkilön kertoessa tarinoita nuoruuden seikkailuistaan saluunassa notkuvalle sekalaiselle seurakunnalle. Pelin aikana tämä näkyy aika kivasti, sillä varsinaisen toiminnan taustalla kuuluva kertojaääni on oikein perityypillinen vanha villin lännen viskibasso, joka osallaan sekä täydentää pelikokemusta että ohjaa pelaajaa oikeaan suuntaan. Päähenkilö on itse, kappas kummaa, kuuluisa palkkionmetsästäjä, joskin pelin alussa toimintaa nähdään lain toiselta puolelta – ja sheriffien apulaisiksi palkattuja pyssymiehiä kaatuu kuin heinää.

Gunslinger on rakennettu nimensä mukaisesti oikein vauhdikkaaksi ja rempseäksi räiskintäpeliksi, jossa toiminta on vauhdikasta ja eeppistä. Myös tiivistä, sillä pelin jokainen kohtaus on tiiviihkö tarina- ja toimintarysäys, eikä tehtävien välissä seikkailla pitkin villiä länttä. Maisemat ovat leffoista tuttua vehreää länttä, joka noudattelee omalla tyylillään pelaajakansan länkkäritraditioita: pieniä kyliä, vapaina kuljeskelevia kanalaumoja, puurakennuksia ja kummitaloja, muun muassa…

Ihan ensimmäisessä tehtävässä pelaaja on muuten Billy the Kidin koplan jäsen, ratsastaen auttamaan sheriffin kätyrien piirittämää joukkiota. Taisteluhan siitä syntyy, kun pelaaja rynnistää piirittäjien selustaan, ampuu tiensä ranchin pihan läpi takaovelle, taistelee aikansa sisällä ja jatkaa sitten matkaa valmistaakseen hevoset pakenemista varten. Mutta mitenkäs siinä sitten kävikään?

Pelissä on paljon kivaa detaljia ja ominaisuuksia. Klassinen bullet time -toiminto mahdollistaa isompien vihollisrykelmien nujertamisen kertalaakista. Keräilyhiiret voivat bongailla kentiltä villin lännen keräilykortteja, joissa kerrotaan historiallisista hahmoista, paikoista ja tapahtumista. Asetaitoja voidaan kehittää monipuolisella kykypuulla eri suuntiin, joissa hahmolle voidaan hankkia muun muassa käteviä lisäkykyjä.  Siinä missä gunslinger-puun taidot keskittyvät lähitaisteluun ja pistolero-hommiin, ranger-kyvyillä puolestaan voidaan tuunata vähän pidemmän matkan taitoja. Mainittakoon vaikkapa dodge bullet, jolla tarkkaavainen pelaaja voi väistää hyvin ajoitetulla liikkeellä kohtitulevia luoteja.

Vaan mitenkäs on moninpelin laita?

”Gunslingeriin saamamme ideat toimivat parhaimmin yksinpelissä. Pelin koko juju on se, että pelaaja on yksinäinen pyssymies, joka seikkailee laittoman lännen rajamailla.”

Räheän räiskinnän ohessa peli onnistuu ihastuttamaan karikatyyrimäisellä olemuksellaan. Kaikki hahmot on vedetty tappiinsa ja ylikin niin, ettei pelissä tunnu tulevan vastaan yhtään ”normaalia” ihmistä. Kaikki ovat äärimmäisyyksiä, mikä heijastuu jopa graafisessa tyylissä. Pakkohan tästä on tykätä, etenkin kun kyseessä taitaa olla ainoa länkkäripeli ikiaikoihin.

 

 

 

Call of Juarez Gunslinger

Tekijä: Techland

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 2013 alussa

Muuta: ladattava peli

Peli kotisivu: http://ubi.com

Jukka O. Kauppinen

 

Call of Juarez (PC, 360)

Itse peli on hidastempoinen ja realismiin pyrkivä räiskintäpeli, jossa hiiviskellään, piileskellään ja kurkitaan kulman takaa. Aseet kuluvat taistelun aikana, joskin sellaista vauhtia ettei näillä olisi oikeasti valloitettu edes Bostonin lähialueita, saati sitten villiä länttä.

Call of Juarez: Bound in Blood (PC, PS3, 360)

Peli sysää pelaajan suoraan Yhdysvaltojen sisällissodan lopputaipaleelle, jossa Ray McCallin päätös perheen laittamisesta sodan edelle johtaa seikkailuihin ympäri Meksikoa. Ray, nyt mukanaan veljekset Thomas ja William, pakenee menneisyyden haamuja jahdaten samalla muinaista kultakätköä.  

Call of Juarez: The Cartel (PC, PS3, Xbox 360)

Mainio Call of Juarez -sarja ottaa kolmannessa osassaan loikan odottamattomaan suuntaan sijoittamalla tapahtumansa nykypäivään. Huumekartellien hallitsemalla aavikolla vallitsee silti sama vanha ruudinkatkuinen laki. Vain vahvat selviävät.

 

 

Lue myös

Assassin’s Creed III – haastattelussa pelin käsikirjoittaja ja historioitsija

Europa Universalis IV -ensikosketus – kaupankäynti ja sotiminen ovat sama asia

NHL 13 – haastattelussa Jari Kurri, kuvassa eeppistä vääntöä

Of Orcs And Men -ensikosketus – tarina vihreästä kansanmurhasta

Roccatin uusi hiiri – ei Savua ilman tulta

Wiikon wanha: Beneath a Steel Sky