Diablo II: Lord of Destruction

02.04.2001 15:31 | Jukka O. Kauppinen

Diablo II:n pelaajat ovat odottaneet pitkään Lord of Destruction-laajennusta, tuohan se pitkästä aikaa jotain uutta pureskeltavaa tästä toimintaseikkailusta innostuneiden bittimaakarien maailmaan. eDome osallistui Blizzardin Euroopan lehdistöturneen Tukholman pelikekkeriin, ja silmäili miltä Diablo II: Lord of Destruction vaikuttaakaan. Näillä näkymin ilmestymispäivämäärä on 22.6.

Lord of Destruction tarjoaa Diablo-pelaajille kokonaan uuden seikkailun monilla uusilla ominaisuuksilla varustettuna. Tarinassa itsessään siirrytään pelimaailman kaukaiseen pohjoiseen kolkkaan, barbaarien maille, jossa pelaajan on lyötävä paholaismaisen Baalin demonilaumat ja estettävä tämän aikeet vapauttaa Helvetin joukot riehumaan maan päälle.

Kaksi uutta hahmoluokkaa

Laajennuksen kaksi tärkeintä lisuketta ovat kaksi hahmoluokkaa: assassin (salamurhaaja) ja druidi.

Assassin on joko taikavoimien kautta tai lähitaistelussa toimiva soturi, joka pyrkii käyttämään mahdollisimman paljon taikaesineitä. Lisätietoja tästä hahmosta Blizzardin hahmoesittelystä.

Druidi on voimallisesti elementaalimagiaa ja muita taikavoimia käyttävä hahmo, joka voi hallita tulta, maata ja tuulia. Samalla hän voi vaihtaa halutessaan muotoa valtavaksi luolakarhuksi tai sudeksi, tai kutsua eläimiä auttamaan taisteluissaan. Lisätietoja tästä hahmosta Blizzardin hahmoesittelystä.

Eivätkä muutokset jää tähän. Niin käyttöliittymää kuin monia muitakin ominaisuuksia on rukattu sekä Blizzardin oman vision että pelaajien palautteen mukaan. Ohessa liuta uutuuksia:

* Korkeampi grafiikan tarkkuus, 800×600.
* Hahmoilla voi olla nyt niin sanottuja palkkalaisia, hirelingejä. Nämä apurit kipittävät pelaajan hahmon mukana ja auttavat taisteluissa. Hahmot ovat täysimittaisia, roolipelitermistöä käyttäen, NPC:tä (Non Player Character) joilla on omat kykynsä ja kokemuspisteensä. Niinpä ne kehittyvätkin omaan tahtiinsa pelaajan rinnalla. Pelaaja voi hallita myös näiden inventaariota ja valikoida ukoille sopivimmat varusteet. Hieman samaan tapaan toimii myös ”shadow warrior” -taika, joka luo pelaajahahmosta täydellisen peilikuvan. Tällä on samat varusteet, kyvyt ja taiat kuin pelaajalla itselläänkin, ja käyttää niitä täysitehoisesti pelaajan rinnalla taistellessaan.
* Jokaisella hahmolla on nyt kaksi asepaikkaa. Toiseen voi säätää esimerkiksi miekan ja toiseen jousipyssyn. Näin kätevästi pikanäppäimellä voidaan vaihtaa lähietäisyyden- ja pitkän matkan aseistuksen välillä.
* Aseissa ja esineissä on nyt yli 600 ominaisuutta, kun Diablo II:ssa niitä oli vain 200. Laajentuneilla ominaisuuksilla voi rakentaa aiempaa monipuolisempia esineitä pelaajien keräiltäväksi. Esineet myös kehittyvät pelaajan hahmon mukana.
* Koska erilaisia esineitä on tarjolla aiempaa enemmän, voi niitä myös raahata repussaan reilusti enemmän kuin Diablo II:ssa.
* Uusien erikoiskykyjen lisäksi hahmot voivat myös ”ladata” voimiaan superiskuihin.
* Hahmot voivat vaihtaa muotoa. Muodonmuutokset luonnollisesti vaikuttavat hahmon ominaisuuksiin, ja samalla myös siihen mitä taikoja nämä voivat loitsia.

Erityisesti taikajärjestelmä on kokenut paljon muutoksia. Esimerkiksi joidenkin taikojen oppiminen vaikuttaa positiivisesti tiettyjen toisten taikojen tehoon. Samalla tulee mahdolliseksi oppia joitakin muita taikoja. Tulitaiat puolestaan ovat täysin uusi taikuuden muoto. Niiden melkoinen roihotus johti kuitenkin erikoisiin ongelmiin kehitysvaiheessa, ja Blizzardilaiset päätyivät rajoittamaan taikojen käyttönopeutta. Taikoja ei voi siis loitsia yhtä rehvakkaaseen tahtiin kuin aiemmin – syynä yksinkertaisesti pelin pyörimisnopeus. Aiempaa visuaalisemmat taiat kun ahkerasti käytettyinä hyydyttivät koko pelin, nopeimmillakin koneilla. Loitsimista harventamalla peli saatiin pysymään kuosissa. Tasapainon säilyttämiseksi taioista tehtiin sitten vastaavasti entistä tehokkaampia.

Pienempiä muutoksia tai uutuuksia

* Myrkyn käyttö on muuttunut pelaajien palautteen johdosta. Nyt myrkyttäminen vaikuttaa enintään neljän sekunnin ajan.
* Pelaajat voivat käyttää Repair All Equipment-nappulaa korjatakseen kaikki varusteensa, sen sijaan että ne pitäisi näprätä kuntoon yksi kerrallaan.
* Runet, riimukirjoitukset, ovat uusi erikoisominaisuus. Jos aseessa tai esineessä on erityinen tila riimukirjoitukselle, voi siihen kirjoituttaa löytämiään riimuja. Nämä tuottavat erilaisia efektejä, antaen käyttäjälle bonuksia tai kohteelle ilkeitä viboja.

Reipasta fantasiamättöä

Blizzardin Bill Roperin kertoman mukaan laajennukseen on ympätty noin 68 tunnin edestä pelattavaa. Mukaan voi hypätä yhtä lailla ykköstason kuin tason 80 hahmolla, sillä jokaiselle on pyritty luomaan kiinnostavaa ja uutta tarjoavaa sisältöä.

Blizzardin Bill Roper kuvassa oikealla.

”We are really excited” kertoi Bill laajennuslevystä ja sen kyllä huomasi. Artikkeliin on tiivistetty tärkeimmät Billin Diablo II: Lord of Destruction -esityksen detaljit, mutta siinä sivussa tuli kuultua ja nähtyä myös muun muassa joka ikisen uuden taian käyttötavat. Mikä meni jo hiukan liian pikkutarkaksi, mutta ainakin esittelystä välittyi selvästi into jolla Blizzardilaiset tuotokseensa suhtautuvat. Ei siis liene mahdotonta, että myös Diablo II-fanit retkahtavat laajennuslevyyn.

Blizzardin alkutaival

Blizzard Entertainmentin juuret luotiin vuonna 1991, kun Allen Adham, Michael Morhaime ja Frank Pearce perustivat Silicon & Synapse-pelifirman. Seuraavana vuonna yhtiö loi pelit RPM Racing (SNES), Lord of the Rings (Amiga), Battlechess II (Amiga), Castles (Amiga), Battlechess (Windows), Lexicross (Mac) ja Dvorak on Typing (Mac).

1993 yhtiö vaihtoi nimensä Chaos Studiosiksi, siirtyi 1994 Davidson & Associatesin omistukseen, laajeni 15 henkeä käsittäväksi ja vaihtoi jälleen nimeään, tällä kertaa Blizzard Entertainmentiksi. Loppu onkin sitten historiaa. Warcraft löi yhtiön läpi kertalaakista pelibisneksen tähtifirmana, Warcraft II nosti yhtiön superstara-sarjaan ja hiljakseen tehdyt Diablo- ja StarCraft-peliperheet ovat olleet kukin superhittejä. Mutta niinpä Blizzard onkin nykyään hyvin tarkka maineestaan – jokainen peli hiotaan loppuunsa, ja ehkäpä hieman liiankin varmistellen, sillä yhtiö ei uskalla ottaa riskiä siitä että jokin heidän julkaisuistaan ei olisikaan megamyyjä.

Lisää Blizzardin historiasta ja vanhoistakin peleistä Mobygamesista