Divine Divinity

23.10.2001 22:37 | Jukka O. Kauppinen | 151

Peli: Divine Divinity
Kehittäjä: Larian Studios
Julkaisija: CDV Software
Maahantuoja: Sanura

Keski-Euroopasta pelimaailman kärkeä kohden pinnistävä CDV Softwaretyöskentelee mittavan ja monipuolisen pelivalikoiman parissa. Suurin osayhtiön parhaillaan vääntämistä peleistä ilmestyy tosin aikaisintaan ensivuoden puolella, mutta yksi kiinnostava tuote on luvassa jo lähiaikoina.

Roolipeli Divine Divinity onkin suuri tapaus pelilajin ystäville. Valitettavasta kadosta kärsivä peligenre on keskittynyt muutaman julkaisijan käsiin, ja loput julkaisut ovat saatavissa hankalahkosti lähinnä pienkustantajien kautta. CDV kuitenkin tuntuu panostavan Divine Divinityyn, joten toivottavasti se löytää audienssinsa.

Belgialaisen Larian Studiosin kehittämä roolipeli sijoittuu korruption japimeän taikuuden riivaamaan fantasiamaailmaan. Pelaajan tehtävä onpalauttaa maailma takaisin tasapainoon keinolla millä hyvänsä.Valittavissa on kuusi päähenkilöä, joiden näkemys ja suhtautuminenympäröivään maailmaan eroaa toisistaan paljonkin tarjoten näinvaihtoehtoisia näkemyksiä pelimaailmaan. Tekijät kertovat juonen sisältävän runsaasti muunmuassa Tolkienin, Feistin ja Robin Hobbin kirjallisten tuotosten kaltaisia aineksia.

Isometrisesti kuvatun roolipelin pääpaino on toiminnalla ja taikuudella.Tekijöiden väittämän mukaan riippuu kuitenkin pelaajasta valitsevatkonämä ryminällä etenevän reitin, vai onko painotus varovaisemmassa,taikavoimia hyödyntävässä matkaamisessa. Valinnoista riippumatta edessäon pitkä matka, jonka aikana kohdataan puolisentoistasataa tietokoneenohjaamaa NPC-sivuhenkilöä ja satoja erilaisia hirviöitä.

Larian Studiosin tavoitteena on ollut luoda peliinsä normaalistaroolipelistä eroavia aineksia. Esimerkiksi NPC-henkilöt eivät olisi aivanyhtä yksinkertaisia kuin yleensä, vaan ”kullakin on oma päämääränsä jamotivaationsa, eivätkä he ole aina kovinkaan hyvänsuopia pelaajaakohtaan”. NPC-hahmojen määräämissä tehtävissä on myös omatkinkkisyytensä, eivätkä ne aina toimi perinteisen kaavan mukaan. MyösNPC-hahmojen tekoälyyn kerrotaan panostettavan. Muut vastaantulijatesimerkiksi muistavat aiemmat tapaamisensa pelaajan kanssa, muttatoisaalta tällaista ominaisuutta on hehkutettu aiemminkin roolipelienhistoriassa, ja tulos on silti ollut vain tylsää skriptausta.

Pelin kehitystiimi on valottanut urakkaansa ja kertonut Divine Divinityntaustoista ja synnystä. Päästämmekin Larian Studiosin Larsin, Divinentuottajan, ja Dirk De Boeckin, ohjelmoijan, vauhtiin.

Peli-idean synty

Alkujaan Divine Divinityn parissa työskenteli vain pieni ryhmä.Tuolloin, eli 1999 alussa, peli tunnettiin ensin nimellä Project C.Myöhemmin nimi muuttui muotoon Sword of Lies. Kesän 1999 kuluessa loputnykyisestä kehitystiimistä liittyivät mukaan, ja aloimme työskentelemääntoden teolla roolipelin rungon parissa. Jahka tämä oli pääpiirteittäinvalmis aloimme kehittämään pelillemme todellista suuntaa” kertoo Lars.

Halusimme tehdä roolipelin, joka olisi mukaansatempaava, helppo opittavaja pelattava, mutta tarjoaisi samalla paljon mahdollisuuksia. Ja ennenkaikkea sen pitäisi olla hauska. Halusimme kehittää pitkäikäisenpelimaailman, johon pelaajat jäisivät koukkuun, ja jota olisi helppolaajentaa. Tästä seurasikin lähes itsestäänselvästi, että DivineDivinityä pystyy pelaamaan sekä hack”n”slash-tyyppisenä mättöseikkailunaettä perinteisenä hardcode-roolipelinä.

Suunnitteluvaiheessa tärkeimpiä inspiraation lähteitä olivat roolipelienpioneerit, kuten Daggerfall – The Elder Scrolls ja Ultimat. Monet tiiminjäsenistä ovat perinteisten roolipelien harrastajia, ”jotka etsivät ainavain parasta mahdollista tietokoneroolipeliä, mutta eivät vain pystyneetlöytämään sellaista. Joten – miksemme tekisi sellaista itse?

Emme kuitenkaan halunneet pakottaa pelaajia viettämään tuntikausiajohtolankojen etsinnässä, joten teimme pelin MTV-sukupolvelle. Tuloksenaon nopeatempoinen tarina, joka on täynnä toimintaa. Imettyämme aikammevaikutteita päädyimme lopulta mielestämme oikeaan lopputulokseen.

Divinity tulee tarjoamaan hyvin intensiivistä pelattavaa,koska teimme varovaisen sekoituksen olemassaolevia tietokoneroolipelejä,ja yhdistimme siihen elementtejä, jotka tekisivät Divinityn maailmanvielä todenmukaisemmaksi. Näitä ovat esimerkiksi kohennettuinteraktiivisuus ympärillä olevan maailman kanssa, parempi tekoäly jaaidontuntuiset ihmisten reaktiot tekemisiisi. Lopputulos vaihteleesujuvasti nykyajan ja historiallisten fantasiamaailmojen välillä, niinuusia ideoita kuin vanhoja kliseitäkin viljellen” lopettaa Lars myyntipuheensa.

Suuriresoluutioista grafiikkaa ja pelimaailman interaktiota

Peli on luotu yhdistelemällä valmista taustagrafiikkaa ja 3D-grafiikkaa.Pelaajat voivat valita kolmesta grafiikkaresoluutiosta (640x, 600x,1024x), mikä tuotti kehittäjille omat vaikeutensa. Eri resoluutioidentuottamat grafiikan asetteluongelmat selvitettiin tekemällä grafiikkaennen kaikkea suurempia resoluutioita varten. Pienemmillä tarkkuuksillapelaavat eivät näe aivan yhtä suurta osaa pelimaailmasta, mutta ruudulleilmestyvä minikartta ilmoittaa mitä hahmo näkee välittömän näkökentänulkopuolella.

Hahmojen ulkoasuun on käytetty runsaasti aikaa ja vaivaa. Jokainenpelaajahahmo koostuu kaiken kaikkiaan 160 000 animaatioruudusta. Määräselittyy hahmojen ja aseiden/esineiden yhdistelmistä, jotka kukin saavathahmon näyttämään aina hitusen erilaiselta, mikä vaatii näin runsaastirenderointityötä. Lisäksi tapahtumien kuluessa pelaaja pääsee ohjaamaankaikkiaan kuutta hahmoa, joiden parissa tekijöiden hahmoartisti saikinpaiskoa töitä lähes kahden vuoden ajan.

Puhuttaessa käyttöliittymästä ja interaktiosta ympäröivään maailmaannousee tekijöiden puheissa esiin usein Blizzardin Diablo, jota he pitävätmonella tapaa esikuvana. Vaikka pelit ovatkin hyvin erilaiset pätevätmonet Diablojen opetukset Divineen. Esimerkiksi käyttöliittymä on pyrittypitämään mahdollisimman yksinkertaisena ja helposti omaksuttavana. Senkehitykseen onkin käytetty paljon aikaa ja vaivaa, ja ainakin väittämänmukaan ainutkaan pelitestaaja ei ole tarvinnut apua toimintojenselvittämiseen, vaan pelaamisen salat ovat auenneet jo muutaman minuutinräpläyksellä ja kokeilulla.

Toinen Diabloon liittyvä vertaus on pelimaailman interaktiivisuus.Diablossahan ympäristö on pelkkää kulissia toiminnalle, mutta tekijöidenmukaan Divinen maailmaa ja sieltä löytyviä esineitä voi käyttää hyväkseenmonella tapaa. ”Divinityssä voit jopa uuttaa myrkyllisestä kasvistamyrkkyä, ja valella sitä aseittesi terään” kertoo tuottaja Lars.

Monia eri hirviörotuja

Fantasiamaailmassa kun liikutaan on pelissä luvassa myös monia erilaisiavastaantulijoita. Tekijät kuvailivat joitakin rotuja:

Orcs – örkit
Pelimaailman eteläisissä osissa asustelevat örkit eivät etsi elämältäänrauhaa ja sisäistä täyttymystä. Eripuraiset heimot ottavat vähän väliäyhteen, mutta osa pitää yhteyttä myös ihmisiin kaupan merkeissä. Örkiteivät ole niin tyhmiä otuksia kuin yleensä kuvitellaan, vaan toimivatjoskus hyvinkin ovelasti. Ne liikkuvat yleensä ryhmissä, joten yhdennähtyään voi olla varma että lähistöllä lymyilee muitakin. Örkit ovatseikkailussa tärkeä tekijä, ja saattavat tarjota pelaajalle myössuoritettavia tehtäviä. Niitä on luvassa ainakin kahdeksaa erilaistatyyppiä.

Imps – pikkupaholaiset
Pelimaailman pienet pirulaiset ovat päälle käyviä mielettömiä vandaaleja,jotka eivät nauti mistään enempää kuin yksinäisten matkaajien kimppuunkäymisestä. Heistä kaikki terävät ja tuskalliset esineet ovat leluja.Otukset hyökkäävät joukossa ja ovat erittäin ikäviä vastustajia jopavahvoille maagikoille.

Skeletons – luurangot
Luurangot ovat taistelussa kuolleiden henkiinheränneitä raatoja, kutenroolipeleissä yleensäkin. Ne ovat keskinkertaisia joskin nopeitasotureita, mutta myös hyvin rajoittuneita kyeten vain hyvinrajoittuneisiin tehtäviin. Samalla ne ovat kuitenkin peräänantamattomiaja kuolemaapelkäämättömiä, taistellen loppuun saakka. Ne operoivatuseimmiten myös laumoina. Kaikkiaan pelissä on yli 10 erilaistaluurankotyyppiä, joista kullakin oma taistelutyylinsä ja tekoälynsä.

Sand demons – hiekkademonit
Aavikoiden syvyyksissä asuvat hiekkademonit ovat kauan sittenunohdettujen ja kadonneiden demoniarmeijoiden viimeisiä jäännöksiä.Voimakkaiden maagisten rituaalien kautta synnytetyt demonit ovatpelottavia, äärimmäisen voimakkaita taistelijoita.

Hahmonluonti on haaste

Divine Divinityn päägraafikko Marian Arnold kertoo kuinka jokaisen uudenhirviön ja hahmon luonti on aina uusi, omalaisensa haaste. Mitä suurempiolento, sitä enemmän se vaatii yksityiskohtia ja työtä.

Kuvattu hiekkademoni on yksi pelin suurimmista olennoista, kooltaan noinkaksinkertainen normaaliin ihmiseen nähden. ”Voit hyvin kuvitella, mitentämän kokoinen otus vaatii paljon huomiota, ja miten sen on näytettäväerityisen hyvältä” kertoo Marian.

Olennon perusmallin luomisen jälkeen se on myös animoitava. Otuksen onliikuttava, taisteltava, kuoltava, taiottava ja niin edelleenluonnollisen ja uskottavan näköisesti. Tekijät kertovat liikkumisenolevan erityisen tärkeää, ja niinpä animaatioihinkin panostettiinerityisen paljon.

Pelin ominaisuuksia:

  • Tiheästi asutettu ja monipuolinen maailma, joka koostuu yli 20 000kuvaruudun alueesta aina rauhallisista pikkukylistä demonien täyttämiinaavikoihin.
  • Noin sata maagista kykyä, joita hahmot voivat oppia matkansa aikana.
  • Automaattinen kartoitus.
  • Automaattinen päiväkirja ja tietokanta erilaisista olennoista jasivuhenkilöistä.
  • Mittava, mukaansatempaava tarina jossa on runsaasti alitehtäviä.
  • Pelin tapahtumiin mukautuva taustamusiikki.

CDV:n lehdistötiedote tiivistää pelin seuraavaan lauseeseen: ”klassisia roolipelielementtejä uusiin ominaisuuksiin yhdistävä Divine Divinity on suunniteltu vetoamaan sekä kokeneeseen roolipelaajaan että aloittelijoihin”.