ECTS 2000: Oni

06.09.2000 19:43 | Muropaketin toimitus

Onissa näkyvät selkeästi Masamune Shirow”n ”Ghost in the Shell” -elokuvan vaikutteet. Bungie myöntääkin avoimesti tähdänneensä samanlaiseen tunnelmaan ja lainanneensa elokuvasta idean jos toisenkin. Pelin sankaritar, Konoko, on ehtaan animetyyliin suunniteltu ja piirretty. Konoko taitaa pelätyn Kung-Fu:n ja pystyy tarpeen vaatiessa pilkkomaan isokokoisetkin turvallisuusmiehet näppärään pinoon, olettaen, että pelaaja tietää mitä tekee. Aseistusta löytyy käsiaseista sinkoihin, mutta niihin on hyvin rajallisesti ammuksia, eikä joitain tehtäviä voi läpäistä aseet paukkuen.

Pelin olan-yli -kuvakulmasta huolimatta kontrollisysteemi muistuttaa kovasti perinteistä Quake-tyyppistä ohjausta, mutta konsolipelien tapaan eri potkut, iskut ja heitot tehdään näppäinyhdistelmillä. Hurjia heittoja ja erikoisliikkeitä on joitain kymmeniä; Konokon temput tuovat elävästi mieleen myös Hong Kong -toimintaleffat.

Pelin rakennukset on suunnitellut pesunkestävä arkkitehti, minkä huomaa välittömästi. Teemat ovat kuitenkin selvästi anime-henkisiä ja voisivat olla lähtöisin vaikka Akirasta. Vihollisten tekoäly osaa koordinoidut yhteishyökkäykset, väijytykset, haavoittuneena ja ylivoiman edessä pakenemisen. Poliisit saattavat välillä auttaa Konokoa, jonka apuna on myös Shnatama, prototyyppi-luokan taistelurobotti. Monimutkaisella luonteella varustettu Konoko oppii pelin edetessä uusia taisteluliikkeitä ja kehittää aiemmin oppimiaan tehokkaammiksi.

Äänet eivät toimineet demotussa versiossa, mutta se ei menoa juuri haitannut. Jos pelin juoni ja seikkailuosa toteutetaan onnistuneesti, on Bungiella käsissään selvä hittipeli. Oni julkaistaan huhtikuussa 2001 PC:lle, Macintoshille ja Playstation 2:lle.

Petri Teittinen