Microsoft Gamestock 2000

02.03.2000 17:49 | Jukka O. Kauppinen | 53

Microsoft esitteli tulevan kauden pelitarjontaansa järjestämässään Gamestock 2000 tapahtumassa. Esillä oli toistakymmentä peliä, osan niistä ollessa jo ennestään tuttuja (kuten Allegiance). Tässä katsaus tapahtuman mielenkiintoisimpiin peliin.

Mech Commander 2

Mech Commander 2 tarjoaa Battletech-universumiin sijoittuvaa reaaliaikaista strategiaa erinomaisen komealla 3D-grafiikalla. Pelissä pelaaja komentaa omaa useista mech-roboteista koostuvaa palkkasoturiyksikköään, ja pääsee sotimaan kiistanalaisessa Chaos Marchin sektorissa. Taistelut ovat Mech Commander 2:ssa entistä dynaamisempia, sillä pelaajalla on nyt mahdollisuus kutsua kesken taistelun erilaisia täydennysjoukkoja, kuten tankkeja, miinanlaskijoita ja huoltoyksiköitä. Myös ilmaiskut ja tykistökeskitykset ovat mukana. Taistelujen tauottua tantereelle jääneistä eliminoiduista mecheistä raapaistaan kokoon joko uusia yksiköitä, tai sitten ne kierrätetään varaosiksi. Mechien korjaaminen ja kustomointi onkin olennainen osa peliä.

Yksinpelikampanjansa lisäksi Mech Commander 2 sisältää moninpelin, joka tukee maksimissaan kahdeksan pelaajan yhtäaikaisia taisteluita. Pelin mukana toimitetaan myöskin tehtäväeditori, jolla pelaajat voivat suunnitella mielin määrin uusia tehtäviä.

Mech Commander 2:n alustava julkaisuajankohta on vuoden 2001 talvi.

MechWarrior 4

Microsoftin suunnitelmiin kuuluu toinenkin Battletech-peli, MechWarrior 4. Mech Commander 2:n taktisemman näkövinkkelin sijasta MechWarrior 4:ssä päästäänkin sitten itse asiaan, eli satatonnisen taistelurobotin ohjaimiin. Pelin dynaamisesti etenevä tehtäväpuu sisältää yhteensä kolmekymmentä tehtävää, jotka sijoittuvat viidelletoista erilaiselle kampanjakartalle. Tehtäviin kuuluu mm. palatsiin hyökkäys, maahanlaskualuksen tuhoaminen ja kaksintaistelu avaruusristeilijää vastaan. Pelaajan lopullinen päämäärä MechWarrior 4:ssä on kuitenkin sorretun kotiplaneetan vapauttaminen miehittäjien ikeestä.

Simulaattoriosuuden lisäksi MechWarrior 4:ään on luvassa myös ripaus resurssienhallintaa ja taktikointia. Pelaaja, mech-ryhmänsä komentajana, pääsee mm. vaikuttamaan taisteluissa käytettävien joukkojen laatuun ja määrään ja siihen minkälaisia tehtäviä joukko ylipäätään ottaa vastaan.

MechWarrior 4:n pelimaailman luvataan olevan erittäin monipuolinen, vuorokaudenajan vaihtumisineen ja erilaisine säätilanvaihteluiineen (vesi- ja lumisadetta, sumua, ukkosmyrskyjä). Mikään maastonpiirre tai rakennelma ei toimi pelkkänä kulissina, vaan pelaaja voi halutessaan tuhota kaiken: kiskoa puut juuristaan, potkia voimalinjat nurin, murskata talot säpäileksi tai astua kaduilla olevat autot lyttyyn.

MechWarrior 2:sta lähtien moninpeli on ollut olennainen osa Battletech-tietokonepeleissä, eikä MechWarrior 4 ole tässä suhteessa poikkeus. Merkittävänä parannuksena aikaisempiin osiin MechWarrior 4 mahdollistaa oikeiden moninpeliservereiden perustamisen, mikä taannee huomattavasti sutjakkaamman pelattavuuden etenkin hitailla yhteyksillä. Ja moninpelitehtävistä ei tule olemaan pulaa, sillä Mech Commander 2:n tapaan MechWarrior 4:n mukana toimitetaan helppokäyttöinen tehtäväeditori.

MechWarrior 4:n kehitys on jo varsin pitkällä ja pelin uskotaan valmistuvan ensi kesäksi.

Combat Flight Simulator II: WWII Pacific Theater

Ja simulaattoripuolella jatketaan. Combat Flight Simulator II: WWII Pacific Theater on jatkoa alkuperäiselle Microsoftin Combat Flight Simulatorille. Toiminta on siirretty Euroopasta Tyynelle Valtamerelle, jossa Yhdysvaltain ja Japanin ilmavoimat ottavat mittaa toisistaan. Mukana on yli sata erilaista tehtävää, jotka sisältävät mm. lentotukialustoimintaa.

Pelin kattava konevalikoima sisältää yhteensä kahdeksantoista erilaista hävittäjää, kuten Lockheed P-38F Lightningin, A6M2 Zeron ja Grumman F6F-3 Hellcatin. Määrällä ei kuitenkaan ole korvattu laatua, sillä jokaiselle hävittäjälle on tehty oma realistinen lentomalli ja autenttinen ohjaamo.

Combat Flight Simulator II:n grafiikka on odotetusti huippuluokkaa, sillä perustuuhan se paranneltuun Flight Simulator 2000:n pelirunkoon. Pelimaailman luontiin on käytetty Yhdysvaltain maanmittauslaitokselta saatuja digitaalisia karttamallinnuksia, joiden yksityiskohtaisuutta on vielä jälkikäteen lisätty, esimerkiksi tarkentamalla rantaviivoja.

Combat Flight Simulator II: WWII Pacific Theater julkaistaan moninpelin ja tehtäväeditorin kera ensi kesänä.

Midtown Madness 2

Midtown Madness 2 on jatkoa viime vuotiselle huippusuositulle Midtown Madness-kaahailulle, jossa Chicagon liikenne pistettiin kirjaimellisesti kaaokseen. Jatko-osassa pelaajat pääsevät hurjastelemaan Chicagon sijasta kahteen uuteen kaupunkiin, San Franciscoon ja Lontooseen. Uusien kaupunkien lisäksi myös autovalikoimaa on kasvatettu yhdeksällä uudella kärryllä, joita ovat mm. Ford Mustang ja aito sanfranciscolainen paloauto. Moninpelaajiakaan ei ole unohdettu, pelin tukiessa maksimissaan kahdeksan pelaajan kilpailuja.

Ei liene yllätys, että pelin kaupungit ovat täynnä tuttuja maamerkkejä ja yksityiskohtia. Esimerkiksi Lontoossa pelaaja voi karauttaa Hyde Parkin läpi tai testata kaasujalkaansa kaupungin metrotunneliverkostossa. Tietty varovaisuus on kuitenkin paikallaan, sillä autojen vauriomallinnusta on parannettu tuntuvasti alkuperäisestä Midtown Madnessistä.

Midtown Madness 2 on tulossa myyntiin ensi syksynä.

Links 2001

Links 2001 jatkaa Microsoftin perinteikästä golf-pelien sarjaa. Pelissä on ennenkaikkea keskitytty grafiikan näyttävyyden parantamiseen. Grafiikka on suunniteltu käyttämään 1280×1024 resoluutiota, jonka lisäksi tarkkuutta on entisestään parannettu anti-aliasing-tekniikalla, eli reunojen pehmennyksellä. Jälki onkin kertakaikkisen upeaa katsottavaa.

Toki Links 2001:ssä on muutakin uutta kuin parempi grafiikka. Esimerkiksi ratavalikoimaa on kasvatettu. Uusia ratoja ovat Aviaran golf-kenttä San Diegossa, Chateau Whistler Kanadan Kalliovuorilla, The Prince Course Kauain Princeville Resortissa, Fred Couples’ Westfield Course Virginian Cliftonissa ja Red Rockin golf-kenttä Yhdysvaltain lounaisosien kanjonialueella. Ja jos kaipaa lisää ratoja, niitä voi suunnitella itse pelin mukana toimitettavalla rataeditorilla. Erityisen huolellisesti radoissa on keskitytty greenien mallintamiseen. Microsoftin mukaan pelin tekijät ovat ottaneet jokaista greeniä kohden viisisataa GPS-satelliittikuvaa, joidenka avulla pinnanmuodot on saatu mallinnettua jopa senttimetrien tarkkuudella. Oikeita golffareita varmasti myös kiinnostaa mahdollisuus kustomoida pelihahmojen löyntien teho vastaamaan omia taitoja. Jos pelaaja esimerkiksi lyö rautaseiskalla normaalisti 130 jaardin kaaria, on tieto suoraan syötettävissä Links 2001:n tietokantoihin, jolloinka virtuaaligolffarin taidot mukautetaan vastaamaan pelaajan omia golf-taitoja.

Links 2001:tä sopii odotella ensi kesäksi.