UUSIMMAT

Next War: Korea (lautapeli)

25.09.2014 19:00 | Leevi Rantala

Koreoiden välinen sota nykypäivänä olisi sotkuinen, verinen ja nopea yhteenotto. Tämä siis sen pohjalta, että luotamme GMT:n luomaan kuvaan potentiaalisesta yhteenotosta.

Next War: Korea on ensimmäinen osa pelisarjasta, jossa on tarkoituksena käsitellä mahdollisia nykypäivänä käytäviä sotia. Sarjan seuraavat osat ovat Next War: Taiwan ja Next War: India-Pakistan.

Next War: Korea olettaa, että Pohjois-Korea päättää tuoda teräsnyrkeillä hieman valoa ja autuutta rajan eteläpuolella asuvien naapurien elämään. Kansainvälisesti tämä herättää närää ja pian Etelä-Korean puolelle hyppäävät mukaan myös Yhdysvallat ja Japani. Pohjoiset joukot voivat puolestaan saada vahvistuksia Kiinasta ja Neuvostoliitosta.

Kaksi erillistä peliä

Peli on jaettu kahteen sääntökirjaan, jotka ovat perussäännöt ja edistyneet säännöt. Perussäännöt eivät ole mitenkään karsittu kokonaisuus, vaan ne tarjoavat sopivasti tekemistä suurimmalle osalle sotapelaajista. Ne käsittävät maasotimisen lisäksi maihinnousut, laskuvarjoiskut sekä taisteluiden tukemisen ilmatuen ja taisteluhelikopterien avulla. Pelkästään näiden asioiden opettelu vaatii noin 20 sivun mittaisten ja erittäin tiiviisti kirjoitettujen sääntöjen pänttäämistä.

Edistyneet säännöt tuovat mukaan muun muassa yksityiskohtaiset huoltosäännöt, entistä tarkemman kuvauksen ilmasodasta, kemialliset aseet, risteilyohjukset ja jopa mahdollisen ydiniskun. Näiden käyttäminen kaksinkertaistaa sääntöjen pituuden ja suosittelen niitä ainoastaan perussäännöt suvereenisti hallitseville. Muutoin peliaika voi venyä järkyttävän pitkäksi, sillä yksittäinen vuoro ja pelkässä peruspelissä voi kestää yli toista tuntia.

Sotapelaajille tuttua tavaraa haastavassa maastossa

Koreoiden välinen sota tuntuu heksakartoilla operoimiseen tottuneelle tutunoloiselta. Joukot marssivat ja päristelevät maastossa, joka vaikuttaa suuresti etenemisnopeuteen. Panssarit eivät ylitä vuoria kuin teitä pitkiä, kun taas jalkaväki etenee tasaisen tehokkaasti maastossa kuin maastossa. Joukkojen oikea sijoittaminen on avain sekä hyökkäykseen ja puolustukseen, sillä eteneminen Korean niemimaan vuoristoisessa maastossa on todella haastavaa. Etelä-Korean täytyy puolestaan pystyä ajamaan pohjoinen naapurinsa tilanteeseen, jossa tämä joutuu tekemään mahdollisimman epäedullisia hyökkäyksiä.

Taistelut etenevät vanhan liiton perinteillä, sillä niissä käytetään jo ainakin yli 30 vuotta vanhaa keksintöä eli hyökkääjien ja puolustajien voimasuhteiden vertailemista. Niiden perusteella määritellään taistelutaulukosta sopiva sarake. Lopullinen tulos ratkaistaan nopalla, mutta siihen voi vaikuttaa useilla tavoilla. Esimerkiksi taistelun tukeminen helikoptereilla nostaa onnistumismahdollisuuksia, mutta vaarana on että ne ammutaan alas. Toisaalta taas esimerkiksi panssarien käyttäminen avomaastossa tuplaa niiden hyökkäysvoiman, mutta niiden kärsimien tappioiden korvaaminen on kallista.

Eri maastot vaikuttavat runsaasti tappioihin ja perääntymiseen. Avomaastossa saa rumaa jälkeä aikaan jo 3:1-hyökkäyksillä ja joukot pakenevat parin heksan päähän. Vuoristossa samoihin tuloksiin vaaditaan 6:1-ylivoima ja perääntyvät joukot liikkuvat vain yhden heksan verran. Lisäksi panssareilla saa hyökätä vuoristossa ainoastaan teitä pitkin, joten ovelasti sijoitetulla jalkaväellä voi turvallisesti lymyillä vuoristossa.

Aloitteen säilyttäminen on sotimisen avain

Eräs sodan suurimmista koukuista liittyy vuorojen toimintajärjestykseen. Säännöt korostavat aloitteen merkitystä ja se määritellään vuorokohtaisesti. Aloitetta hallussaan pitävä osapuoli saa vuorollaan hyökätä ja liikkua kaksi kertaa ennen puolustajaa, joten mistään pienestä asiasta ei ole kyse. Pohjoisen joukoille tämä on kampanjan kuluessa elinehto, sillä sen avulla voi motittaa ja tuhota yksiköitä ennen kuin ne ehtivät vetäytyä etulinjasta.

Aloitteen saa itselleen yksinkertaisella periaatteella. Täytyy vain tuhota vastustajaa enemmän vihollisia ja valloittaa tältä mahdollisimman paljon kaupunkeja tai sotilastukikohtia. Aina tämä ei kuitenkaan riitä, jolloin käydään yksi vuoro tasapuolista taisteluja. Se kumpi silloin menestyy paremmin, vääntää aloitteen jälleen itselleen. Ratkaisu on toimiva, sillä se pitää pelin luonteen aggressiivisena. Kumpikin osapuoli joutuu hyökkäämään, sillä pelkästään omalla alueellaan nyhjäävä saa tehokkaasti turpaansa. Etelä joutuu myös hyödyntämään tehokkaasti Yhdysvaltojen laskuvarjojoukkoja ja merijalkaväkeä, sillä valtaamalla yllätysiskuilla Pohjois-Korean kemiallisten aseiden tehtaita saa runsaasti aloitepisteitä.

Erilaiset naapurit

 Molemmat osapuolet tarjoavat tyystin erilaisen kokemuksen. Kummallakin on erilaiset vahvuudet ja heikkoudet, joita täytyy osata hyödyntää oikeaan aikaan pitkän kampanjan aikana.

Pohjois-Korea on kuin hyökyaalto, joka yrittää murskata nopeasti etelän puolustuksen. Etenkin ensimmäisten vuorojen aikana täytyy pyrkiä hakemaan tehokkaasti murtokohtia ja samalla täytyy yrittää säilyttää panssarivoimien hyökkäyskyky. Alkujärkytyksen jälkeen Etelä-Korea saa Yhdysvaltojen avulla nopeasti haltuunsa ilmatilan ja meret, minkä jälkeen hyökkääminen hankaloituu huomattavasti.

Etelä-Korealla taas täytyy pelata alussa jämäkkää, mutta kuitenkin vetäytyvää puolustustaistelua. Ensimmäisten kierrosten aikana ei ole tiedossa vahvistuksia ja senkin jälkeen ne jäävät huomattavasti pohjoisen lukuja pienemmiksi. Toisaalta kunhan Yhdysvallat tulevat mukaan ja ilmatilan herruus vaihtuu, niin sen jälkeen voi lähteä tekemään kriittisiä vastaiskuja. Muutama laskuvarjohyökkäys pohjoisen linjojen taakse saattaa riittää riistämään aloitteen, jolloin on aika iskeä takaisin.

Runsaasti työtä vaativa ja samalla myös palkitseva pelikokemus

Next War: Korea on hemmetin hieno peli. En tosin ole ehtinyt vielä tutustumaan kuin perussääntöjen avulla pelattaviin skenaarioihin ja kampanjoihin, mutta ne ovat tarjonneet jo nyt hupia yli 40 tunniksi. Pelkästään yhteen kampanjaan saa vierähtämään aikaa kokonaisen pitkän viikonlopun verran, joten mistään pienistä pelisessioista ei siis ole kyse.

Kannattaa myös varata useita tunteja jo pelkästään pelivalmisteluihin. Lähes 1000 erilaista pahvinappulaa täytyy naputella irti ja lajitella joukkojen mukaan, jotta pelaaminen on mielekästä. Lisäksi mukana on lähes 100 nappuloiden painovirheitä korjaavaa pelimerkkiä.

Mutta työnteko kannattaa, sillä tarjolla on todella viihdyttävää sotimista nykyajan joukoilla ja aseilla. Iänikuiset toisen maailmansodan taistelutantereet saavat väistyä modernien lelujen ja rintamien myötä, mikä on virkistävää koko sotapeliharrastuksen näkökulmasta.

Jos jotkut jäivät kaipaamaan enemmän tietoa edistyneemmistä säännöistä., niin palaan asiaan uudelleen syksyn aikana. Silloin näet aion tahkota massiivisen kampanjan läpi yksityiskohtaisemmilla säännöillä. Tällä kertaa en ehtinyt paneutua niihin, sillä näin massiivisen pelin aikatauluttaminen ja testaaminen on aika haastavaa.

Lopuksi vielä sananen peukusta. Peukku on tarkoitettu sotapelejä jo aiemmin pelanneille, joille uskon tämän pelin uppoavan hyvin. Aloittelijoille tai vasta tällaisiin peleihin tutustuville Next War: Korea on todennäköisesti aivan liian pitkä, raskas ja vaikea. Mutta kunhan sotapelit tulevat tutuiksi, niin sen jälkeen kannattaa suunnata katse tämän sarjan suuntaan.

 

Newtown

Pelisuunnittelija: Gene Billingsley, Mitchell Land

Julkaisija: GMT Games

Pelaajia: 2

Pelin kesto: Skenaariot 2-3 tuntia, kampanjat 10-20 tuntia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 85 euroa

Pelin kotisivu: Next War: Korea (lautapeli)

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

1989: Dawn of Freedom (lautapeli) 

Mr. Madison’s War: The Incredible War of 1812 (lautapeli) 

Newtown (lautapeli) 

Pax Baltica (lautapeli) 

Rebel Raiders on the High Seas (lautapeli)