Silent Hunter 5 – haastattelussa sukellusvenesimulaation pääsuunnittelija

06.10.2009 16:10 | Antti Mutta | 252

Realististen sukellusvenesimulaattorien rintamalla ei ole aivan mahdottomasti tunkua. Ubisoftin Silent Hunter -sarja on kantanut pinnanalaisten simulaattorien lippua kunniakkaasti, vaikka ei kuitenkaan täydellisesti.

Sukellusvenemiesten elämää seurataan lisää taas ensi vuoden alkupuoliskolla, kun Saksan harmaiden susien merellisiä seikkailuja kuvaava Silent Hunter 5 julkaistaan. Sitä odotellessa jututimme merisotasimulaation pääsuunnittelijaa ja tivasimme, jotta mitäs meille oikein onkaan luvassa.

Kysymyksiin vastaa Dan Dimitrescu, Silent Hunter 5:n pääsuunnittelija, Ubisoft Romania.

Mitä uutta Silent Hunter 5:ssä on?

 Paremminkin kannattaa kysyä, mitä vanhaa SH5:ssä on. Sitä ei ole paljon! Ei tarvitse mainita kuin dynaaminen kampanjajärjestelmä, sukellusveneen sisätilojen täysimittainen mallinnus ja uuteen uskoon muokattu miehistön välinen toimintamekaniikka ja on selvää, että kyseessä on täysin uusi peli – ja täysin uusi maailma, johon uppoutua.

Miksi palasitte Saksan kampanjaan?

Viidennen osan myötä sarja ottaa uuden kehitysaskeleen. Teknologiamme on kehittynyt ja voimme näin toteuttaa asioita, jotka olivat aikaisemmin yksinkertaisesti ulottumattomissamme. Ei ole sinänsä väliä onko aiheena amerikkalaiset vai saksalaiset veneet – rakastamme kaikkia yhtä paljon. Viime pelissämme keskityimme amerikkalaisiin veneisiin, joten oli aika tuunata U-veneet nykyteknologialla.

Millainen uusi kampanja on tarkemmin ottaen?

Kampanja on tapahtumapohjainen. Se on dynaaminen ja muuttuu useilla tasoilla pelaajan toimien ja näiden tuloksien mukaan.

Kuinka realismin taso on suhteutettu erilaisiin pelitapoihin?

Realismin ja teknisyyden voi määritellä tavalliseen tapaan omaan pelityyliin sopivaksi. Onko kenties täysin manuaalinen ampuminen liian hankalaa? Tämän voi jättää pois. Olisivatko realistiset karttapäivitykset ja rajoitettu ulkoinen kamera mieleen? Realismivalikosta nämä kaikki voi säätää itselle sopivaksi.

Mutta suurin muutos koskee käyttöliittymää. Suunnittelimme sen uudestaan, jotta toiminnot olisivat ymmärrettävämmät uusille pelaajille. Käyttöliittymä on nyt selkeämpi. Lisäämme myös järjestelmän, joka auttaa nopeasti huikeiden sukellusvenekokemusten maailmaan.  

Kuinka yksityiskohtainen simulaatio on?

Silent Hunter on edelleen simulaatiopeli, emmekä aio muuttaa tätä. Pelimme erinomaiseksi tekevät ominaisuudet ovat meille yksinkertaisesti liian rakkaita, jotta lähtisimme oikomaan. Esimerkiksi vihollisten havaintojärjestelmiin on tiedossa parannuksia.

Mitkä U-veneet ovat käytettävissä?

Pääluokkia ovat tyypit II, VII ja IX. Lopullista listaa aliluokkineen emme julkista vielä.

Miten uusi ensimmäisen persoonan kamerakulma toimii? Onko koko sukellusvene tutkittavissa?

Kutsumme sitä FPS:ksi, koska se on käyttöliittymän osalta varsin lähellä ensimmäisen  persoonan ammuskelupelejä ja nykyaikaisia roolipelejä. Esineiden ja miehistön kanssa voi olla vuorovaikutuksessa samalla kun liikkuu ympäri sukellusvenettä, joka taas kokonaisuudessaan mallinnettu – keulasta perään. Vuorovaikutuksen yksityiskohtaisuuden vuoksi hiiren osoittimen saa ruudulle milloin tahansa, mutta tämä on varsin saumatonta.

Miten paljon pelaajalla on mahdollisuuksia vaikuttaa sodan kulkuun?

Likipitäen yhtä paljon kuin italialaisella Axum-sukellusveneellä oli Välimeren kampanjaan, kun se upotti SS Ohion.

Silent Hunter -sarjan ensimmäinen peli julkaistiin vuonna 1996, DOSille. Silent Hunter II saapui 2001, SH3 2005 ja Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific vuonna 2007.

 

 

 

Tekijä: Ubisoft Romania
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PC – 2010
Pelin kotisivu: Silent Hunter 5
Antti Mutta

 

Lisää aiheesta

Silent Hunter III – harmaiden susien aikakausi

Silent Hunter 4 (PC)

Silent Hunter IV – valtamerten saalistajat syynissä (osa 1/3)

Silent Hunter IV – valtamerten saalistajat syynissä (osa 2/3)

Silent Hunter IV – valtamerten saalistajat –haastattelu (osa 3/3)

Silent Hunter 5 vie sukellusvenemiehet Atlantin ja Välimeren syvyyksiin

Vielä kerran: harmaita susia Atlantilla

Lue myös

Champions Online – Bill Roper lupaa sulavaa julkaisua ja kaunista tulevaisuutta

Eliten julkaisusta 25 vuotta

Need For Speed: Shift (PC, PS3, Xbox 360)

PSP Go – Sonyn uusi taskukonsoli ensitestissä

Rise of Flight (PC)

Winter War: Squad Battles (PC)

 

Keskustelu

sanoo tekijät mitätahansa niin ei aina voi täysillä luottaa. SH4 kin jäi yhteisön korjattavaksi.

@4 Ite oot. Ihan tarpeeksi hyvän näköistä se on.

Ei tässä kyllä enää millään malttaisi odottaa että pääsee tutustumaan sillipurkkien sisätiloihin kokonaisuudessaan. Toivottavasti tämä ei petä odotuksia. Sen verran kovat nimittän ovat näin kuullun perusteella.

Hyh kun tuo vesi on ruman näköistä.

Miten se on noin mattapintainen?? Onko se öljyssä?

JES vihdoin kokonaan mallinnetut hait :) Pääsee leikkiin konehuoneeseen siis :D

pornoa silmille! tätä on odotettu jo kauan! pakkohankinta.

Muropaketin uusimmat