UUSIMMAT

Speedrunit yhdistävät viihteen ja ennätysvimman

04.05.2015 18:30 | Eric Hartin

Mitä ovat speedrunit? Yksinkertaisimmillaan speedrunissa läpäistään videopeli mahdollisimman nopeasti. Kun asiaa tarkkailee lähempää, asia monimutkaistuu. Esimerkiksi joudumme vastaamaan uuteen kysymykseen: mikä lasketaan läpipelaamiseksi? Täytyykö koko peli pelata läpi? Kelpaako, että näkee lopputekstit? Entä jos, entä jos…?

Kysymyksiä riittää niin paljon kuin katsojiakin. Ei ole yhtään tavatonta, että speedrun-videon kommenteissa epäillään, että onko tässä nyt peli pelattu läpi vai huijattu. Onneksi tätä varten on erilaisia kategorioita, jotka tyydyttävät epäilevimmänkin katsojan.

Erilaisia kategorioita on jokaiselle pelille useampia. Yleensä kategorioiden määrä kielii siitä, että peliä on pelattu paljon ja sitä pelataan edelleen. Erilaisia rajoituksia laitetaan yleensä, jotta peli pysyy mielenkiintoisena sitä paljon pelaavalle.

Kategorioita piisaa

Karkein jako speedrunien välillä voidaan tehdä niin sanottujen any% ja 100% -kategorioiden välillä. Siinä, missä any%-peluun aikana pelaajien tavoitteena on vain päästä lopputeksteihin, 100%-peluussa tavoitteena on toteuttaa samalla jokainen pelin sisäinen tavoite. Työkalut speedrunien aikana ovat yleensä vapaat. Pelaaja voi käynnistää pelin uudestaan niin monta kertaa kuin haluaa tai skipata pelistä niin paljon kuin haluaa, kunhan käytetään pelistä löytyviä tekniikkoja. Jos pelin saa pelaamalla tilaan, jossa esimerkiksi jokin valikoista muuttuu heksaeditoriksi, se on täysin sallittu läpäisytapa.

Samalla kun moisia tekniikoita löytyy, löytyy myös uusia pelikategorioita. Jos Pokemonin pääsee läpi 20 sekunnissa tietyllä tavalla, löydetään uusia panostettavia kategerioita. 20 sekunnin läpipeluu kun on mielenkiintoinen vain sen yhden kerran. Siitä on todennäköisesti vaikea parantaa tavalla, joka tekee sen mielenkiintoisemmaksi toisella tai kolmannella kerralla. Täten mielenkiintoisempaa on lähteä tutkimaan mikä on nopein aika, jos tiettyjä bugeja ei sallita.

Oma kategoria itsessään on niin sanottu TAS, eli Tool-Assisted Speedrun. Siinä missä käytännön any% ja 100% on suunniteltu pelattavaksi siten, että ne voi suorittaa ihminen oikealla raudalla, TAS poistaa ihmisen yhtälöstä. Yleensä TAS:eissa käytetään emulaattoria, joka mahdollistaa pelaamisen ruutu ruudulta, itse kirjoitettuja peliä pelaavia botteja tai kumpiakin yhtaikaa. TAS:in tarkoituksena on näyttää, missä pelin rajat kulkevat ja millaisia ne ovat.

Tavoitteet vaihtelevat

Vaikka TAS on luotu näyttämään pelin rajat, on niissäkin lähdetty usein luomaan läpipeluuta juuri viihdyttävyyden kautta. Monesti pääasiallisena tavoitteena ei ole välttämättä nopein läpipeluu, vaan esittely pelin bugeista ja ominaisuuksista. Ja toisin kuin luulisi, TAS:in suunnittelu voi parhaimmillaan vaatia useiden kuukausien tai jopa vuosien ennakkosuunnittelua. Monia koneavusteisia läpipeluita varten saatetaan jopa avata peli ja tutkia, missä ohjelmakoodin muistipaikat kulkevat.

Speedrunin tekoa lähestytäänkin usein monesta kulmasta. Toisaalta tarkoituksena on saada kelloon nopein aika millä keinolla hyvänsä. Mutta toisena tavoitteena saattaa hyvinkin olla läpipeluun viihdearvo. Joskus nämä kulmat ovat toistensa kanssa yhteensopimattomat: jos peli pelataan läpi hyppäämällä ensimmäisestä ruudusta lattian läpi suoraan lopputeksteihin, viihdearvo on lopulta aika matalalla. Tämä on kuitenkin täysin kelvollinen ja luvallinen tapa pelata peliä.

Jos aihe kiinnostaa eivätkä speedrunit ole ennestään tuttuja, niin tämän parempaa aikaa niiden löytämiselle ei olekaan. Eritoten kesällä nähtävä Summer Games Done Quick (http://www.gamesdonequick.com) on varmasti monen hieman asiaan perehtymättömänkin mieleen, sillä sen aikana käydään läpi myös eri kikat.

Eric Hartin

 

Zelda 3 minuutissa

Mega Man TAS, mikä rikkoo pelin täysin

Spyro 4 3 minuutissa

Zelda: Ocarina of Time 18 minuutissa

 

Speedrun-ennätyksiä, videoita ja lisätietoja:

http://www.speedrun.com

http://speeddemosarchive.com/gamelist/

http://speedrunwiki.com/World_Record

 

Lisää aiheesta

Bloodbornen uusi ennätys? Peli läpi 44 minuutissa!  

Dark Soulsin uusi speedrunnauksen MM: 25 minuuttia 7 sekuntia 

Half-Life (1) uusi läpipelaamisen MM: 20 minuuttia 21 sekuntia 

Retroa ja uusinta hottia – uudessa Pelikopterissa jutellaan myös suomipeleistä ja pelatuista uutuuksista 

Speedrunnaaja näyttää pelikehittäjille, kuinka heidän luomuksensa rikotaan täysin. Siinä hajoavat samalla tyypitkin 

Zeldaa sokkona – äimistyttävä puolituntinen pelaamisneroutta