Syndicate-ensitesti – We Belong!

11.12.2011 15:00 | Tero Lehtiniemi

Cyberpunk-pelisarjojen kiistattomasta kärjestä löytyy Deus Exien lisäksi myös Bullfrog Productionsin luoma Syndicate-sarja. Se sijoittuu kiehtovaan dystopiaaniseen tulevaisuuteen, jossa varsinaiset valtiot ovat käytännössä hajonneet ja maailma ajautunut jättimäisten syndikaattien hallintaan. Ihmisiin ”hyvänä tarjouksena” asetetut mikrosirut ovat alistaneet pahaa-aavistamattomat tavikset syndikaattien armoille ja toisinaan jopa suoranaiselle aivopesulle.

Ensimmäinen Syndicate ja jatko-osa Syndicate Wars olivat isometrisesti kuvattuja taktiikkapelejä, joissa pelaaja kontrolloi joukkiota raskaasti varusteltuja agentteja, syndikaattien likaisimman työn hoitava muokattuja supersotureita. Jostain syystä hyvin toimiva ja kiehtova konsepti ei kantanut tätä pidemmälle, ja koko pelisarja vaipui Bullfrogin kaatumisen jälkeen unholaan.

Tai näin kaikki luulivat. Ruotsalainen Starbreeze  Studios on nimittäin kaikessa hiljaisuudessa valmistellut ”modernille yleisölle” suunnattua Syndicatea, mikä käytännössä tarkoittaa kolmiulotteista räiskintäpeliä. Tällaisessa tilanteessa on helppoa olla skeptinen, mutta alustavan testauksen perusteella näyttää siltä että Starbreeze on harharetkellään osunut todelliseen kultasuoneen.

Syndicaten päähenkilö on Miles Kilo, Eurocorp-syndikaatin uusin prototyyppiagentti. Maailmassa, jossa jokainen ihminen ja tekninen laite on syndikaattien hallitsemien mikrosirujen armoilla, Kilon päässä oleva Dart-6-mikrosiru on pelottavimpia aseita mitä ihmiskunta on kehittänyt, sillä kaikki sankarimme näköpiirissä oleva on kontrolloitavissa: viholliset voi pakottaa tekemään itsemurhia, ovet avautuvat ja tykkitornit kääntyvät vanhoja isäntiään vastaan.

Lupaava lähtökohta on ainakin ensimmäisen tehtävän perusteella myös hyödynnetty: Syndicaten maailman rujous, väkivaltaisuus ja suorasukainen kaunistelemattomuus jossa viattomat sivulliset ovat vain uusiutuvia resursseja, on lunastettu niin että moraalisempaa ihmistä varmasti hirvittää.

Pelin ensimmäinen tehtävä sijoittuu kilpailevan syndikaatin toimistorakennukseen, jonne Kilo agenttikaverinsa kanssa hyökkää. Kun tielle tulevia viattomia teloitetaan mikrosirun kuuluttavan ”We Belong” -lauseen tahdissa, vanhalle Syndicate-fanille tuli tippa linssiin puhtaasta onnesta.

 

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Ei mikään Douche Ex

Kolmiulotteisen kuvakulmansa ja science fiction-teemansa vuoksi Syndicatea on uskomattoman helppoa ja luontevaa verrata syksyn kovinpaan scifi-hittiin Deux Ex: Human Revolutioniin. Allekirjoittanutta kyseisen pelin mekaniikan pakottavuus Non-lethal Takedowneihin ja hiippailuun lähinnä ahdisti, joten vastapainona Syndicaten moraalin yläpuolelle kohoava ultraväkivaltaisuus iski täysillä.

Dart-6-siru on melkoinen yleisavain, jolla tosiaan saa aikaiseksi varsin huvittavia skenaarioita. Yleisin sirun käyttömekanismi ainakin demossa oli vihollisen pakottaminen itsemurhaan: toisinaan onneton uhri ampui itseään päähän, mutta paljon hauskemmissa tapauksissa tämä otti käteensä kranaatin ja räjäytti sekä itsensä lisäksi myös kaverinsa. Olo oli kuin Vampire the Masquerade: Bloodlinesissä parhaimmillaan.

Väärän työnantajan palveluksessa olevien onnettomien lisäksi kentät ovat pullollaan myös viattomia siviileitä, joiden teloittamiseen on useita varsin väkivaltaisia metodeja. Dart-6:n ominaisuuksia voi alun ominaisuuksien lisäksi päivittää, ja sirun käyttöä rajoittava tekijä on varsin hauska: sirua ei suinkaan ladata piilossa kykkimällä, vaan käyttöenergia latautuu ainoastaan tappamalla ja taistelemalla. Siinä teille, hiippailijat.

Yksinpelin lisäksi tarjolla on myös maksimissaan neljän pelaajan moninpeli, ja siihenkin saimme pintaraapaisun: kyseessä on enemmän normaalia Syndicatea muistuttava pelitila, jossa neljän agentin ryhmä pyrkii etenemään erilaisia tavoitteita suorittamalla. Testiversion tehtävä oli tosin suhteellisen yksinkertainen, ja juonitehtävän vaikuttavuus vei tältä osiolta parhaimman terän. Katellaan sitten lopullisessa versiossa.

Syndicate oli peli jonka suhteen pelkäsin pahinta, mutta lopputulos on jotain aivan muuta. Se on ainakin alun perusteella onnistunut vangitsemaan Syndicaten tylyn, lohduttoman ja avoimen hyväksi käyttävän maailman täydellisesti ja käärimään sen vielä vakuuttavaan audiovisuaaliseen toteutukseen. Niinpä Syndicate siirtyi ainakin allekirjoittaneella ehdottomasti odotetuimpien pelien listalla todella korkealle. Odotusta on tosin vielä jäljellä lähes kolme kuukautta, mutta ehkä siihen mennessä syksyn peliähky on viimeinkin saatu purettua.

 

Syndicate

Tekijä: Starbreeze Studios

Julkaisija: Electronic Arts

Testattu: Xbox 360

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360

Julkaisu: 24.2.2012

Pelin kotisivu: http://www.ea.com/syndicate

Tero Lehtiniemi

 

Lisää aiheesta

Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution (PC)

Lue myös

Assassin’s Creed Revelations – haastattelussa pelin suunnittelija ja käsikirjoittaja

Mass Effect 3 – scifijättiläisen tekijät haastattelussa

Resident Evil: Operation Raccoon City – zombieräiskinnän uudet tuulet

Sound Blaster Recon3D – pelaajan piristävä ääniratkaisu

SteelSeries Merc Stealth – FPS-pelaajien häivenäppis

Xbox 360 Wireless Speed Wheel – näppärä rattiohjain padipelaajille

 

Muropaketin uusimmat