The Regiment kuvaa SAS-yksiköiden toimintaa

06.03.2006 00:00 | Muropaketin toimitus | 50

The Regiment ei liene ensimmäinen peli, jonka pääosassa ovat brittiarmeijan kovimman erikoisyksikön SAS:n sotilaat. Toteutuksensa tyylissä ja tietyssä realismin tasossa se kuitenkin näyttää komeasti, miten toimintapainotteinen ja kiivastahtinen räiskintäpeli tehdään konsolilähtökohdista.

The Regiment tarttuu aiheeseensa tavallista syvemmälle pureutuvasta lähtökohdasta. Sitä on työstetty ja hiottu SAS-veteraanien kanssa, joiden kautta peliin haetaan todentuntua ja taktiikkaa. Vaikka peli onkin ulkoasultaan melko tyypillisen näköinen 3d-räiskintä, niin siinä on siten reilu annos pihviä pinnan alla. Ennen kaikkea kyse on taktisesta toiminnasta, jossa ollaan selvästi Hyvien puolella – Pahat jätkät ovat niitä, jotka ottavat panttivankeja, teloittavat heitä ja juonivat yhteiskunnan tuhoksi. Pelaaja on SAS-ryhmineen se vastapaino.

Britannia vaarassa

Pelin yleinen kantava teema on Iso-Britannia ja terrorismi, hyvin ymmärrettävää kun niin tekijät, konsultit kuin innoituksen aihekin ovat peribrittejä. Vaikka aihe onkin turhankin ajaton, niin sitä ei ole kuitenkaan haluttu sitoa liian tarkoin minkään mihinkään tiettyyn tapahtumasarjaan. Niinpä kaikki tehtävät, yhtä lukuun ottamatta, on luotu erilaisten todellisten mutta onneksi kuviteltujen uhkakuvien mukaan.

Välillä terroristit iskevät Britannian parlamenttiin, ja pelaajan on pelastettava kansakunnan johtajisto exterminaatiolta. Toisella kertaa kokonainen terroristiarmeija linnoittautuu Lontoon metroon ja väijyttää rynnäköivän SAS-osaston. Eräässä tehtävässä kuvataan Iranin Lontoon suurlähetystön panttivankidraamaa.

Tehtävät eivät kuitenkaan liity toisiinsa minkään suuren tarinan kautta, vaan ne vain ovat yksinkertaisesti todellisia SAS:n ydinosaamiseen ja Britanniaan liittyviä uhkakuvia, ääritilanteita joissa neuvotteluratkaisu ei ole enää mahdollinen.

Hyvin oivallettu lisä on saman tehtävän pelaaminen eri tiimien näkökulmasta. Jokaiseen taisteluun osallistuu kolme ryhmää, joista kukin vetää saman tehtävän omasta näkökulmastaan, yhtaikaa toisten tiimien kanssa. Näin samasta tehtävästä irtoaa kolmin verroin pelattavaa.

Ovi sisään, tervetuloa kuulakahveelle

The Regiment on suunniteltu alusta alkaen nopeatempoiseksi sisätiloissa käytäväksi lähitaistelupeliksi. Räiskeperinnön vaaliminen näkyy vahvimmin siinä, että ukot kestävät melko lailla tulitusta, ennen kuin kamara kutsuu.

Pelaaja on nelihenkisen SAS-ryhmän komentaa ja porukka ryntää tämän komennossa paikasta ja huoneesta toiseen, mieluiten mahdollisimman tarkoin tosielämän taktiikoiden mukaisesti. Puhdas räiskintämentaliteettikin voi tosin joskus toimia, pelistähän tässäkin vain on kyse. Osa tehtävistä on kuitenkin suunniteltu niin, että menestyminen vaatii aivojen ja oikeiden taktiikkojen käyttöä. Pelaaja itse ei suunnittele toimiaan, vaan iskuryhmät operoivat etukäteen tehdyn toimintasuunnitelman mukaan.

Tähän pelaajalle annetaan hyvät eväät. Pelin koulutusjärjestelmä teki kiistämättömän vaikutuksen. Askel askeleelta etenevissä koulutustehtävissä opetetaan tehokkaasti pelin eri osa-alueita, aina perustehtävien toteuttamisesta aseharjoituksiin, valppauteen, kohteiden tunnistamiseen, huoneeseen hyökkäämiseen ja niin edelleen. Osa treenauksesta tehdään yksin, osa ryhmän kanssa. Ryhmän kera pelaaja voi treenata metodeja joko osana tiimiä tai ryhmänjohtajana, jolloin tämä toimii enemmänkin tiimin tulitukena.

Peli pursuaa paljon yllättävää nippelitietoa, kiitos vahvan taustatuen. Moni asia tehdään eri tavoin kuin peleissä yleensä, kummallisesti – mutta ah niin nautittavan uskottavasti. Peli onkin tehty tiiviissä yhteistyössä SAS:n kouluttaja Rhett Butlerin kanssa. Butler tuo peliin vahvaa tietotaitoa kentältä SAS:n toiminnasta ja proseduureista.

Uskottavuuskerrosta viimeistelee SAS-veteraani John McAleesen läsnäolo videohaastatteluissa ja tehtävien introissa. Tämä viiksivallu on yksi tunnetuimmista SAS:n taistelijoista, jota on sittemmin nähty muun muassa televisiossa asiantuntijana SAS-dokumenteissa ja aseohjelmissa.

The Regiment antaa hyvän vaikutelman. Se tarjoaa myös moninpelitilat yhteistyön ja vastakkainpeluun merkeissä, mutta niitä emme päässeet tyyppäämään lähemmin. Kokonaisuus myös vaikutti hiotulta ja hyvännäköiseltä ja syytä onkin, se kun pyörii Unreal Enginen päällä. Fysiikat pohjautuvat Karma Physics –fysiikkamoottoriin, mutta niissä oli vielä hitunen hiomista – mutta niin oli monessa muussakin asiassa. Älkää siltä käsittäkö väärin – kokeilun perusteella The Regiment on ehdoton haastaja älykkäiden 3d-toimintapelien genressä.

Jukka. O. Kauppinen

Tekijä: Kuju Entertainment
Julkaisija: Konami
Saatavilla: pc
Pelin kotisivu: konami-regiment.com

SAS – Special Air Service

”Who Dares Wins”

The Regiment on pelin nimen ohella myös SAS:n kutsumanimi. Yksikkö tunnetaan julkisuutta kaihtavana erikoisyksikkönä, jonka ammattitaidolle ei ole vertaista maailman erikoisjoukoissa. Käytännössä kaikki erikoisjoukot pitkin maailmaa ovat joko kopioineet SAS:n taktiikat, joskus aseistustakin myöten, tai käyneet kouluttautumassa SAS:lla. Tämä kertonee miten kovasta taistelijayksiköstä on kyse.

SAS sai alkunsa toisen maailmansodan aikana ja tuli jo tuolloin tunnetuksi uskaliaista kommandoiskuistaan. Yksikkö sai julkisuutta liikaakin Lontoossa 1980, kun terroristit valtasivat Iranin suurlähetystön. Kuuden päivän panttivankidraaman jälkeen SAS sai toimintaluvan. Tv-kameroiden ikuistamassa taistelussa yksi terroristi jäi henkiin, vain kaksi panttivankia kuoli. SAS-miehet eivät kärsineet tappioita.

Sittemmin SAS:n operaatioista on valunut julkisuuteen tietoa muun muassa ensimmäisen Persianlahden sodan tienoilta, kun yksikkö jahtasi Irakin syrjäseuduilla Scud-risteilyohjuksia.

Paras operaatio on kuitenkin se, josta muut eivät tiedä mitään. Salamyhkäisen, äärimmilleen hiotun sotilastaidon saralla SAS onkin ykkönen.