Tron: Evolution – ensikosketuksessa kasariklassikon paluu

18.10.2010 18:00 | Simon Elo

Mikä ihmeen Tron, kysyy nuorempi väki. Setä kertoo, että Tron on vuonna 1982 ilmestynyt sci-fi-elokuva, joka ensimmäisenä pohjautui täysin tietokonegrafiikkaan. Tron mullisti katsojien käsityksen siitä, mihin taidemuoto nimeltä elokuva pystyy. Nykyään Tronin grafiikka näyttää tietysti aikansa eläneeltä, mutta visuaalinen tyyli ei ole vanhentunut päivääkään.

Joulukuussa Tronin tarina jatkuu, kun elokuvateatterien laajakankaille lävähtää uusi Tron: Legacy -elokuva. Elokuvaa pohjustetaan marraskuussa julkaistavalla vauhdikkaalla Tron: Evolution -pelillä, josta Simon Elo kävi ottamassa tuntumaa.

Aikamme legenda

Alkuperäinen Tron syntyi aikansa videopelien luoman inspiraation pohjalta. Tänä vuonna elokuvateattereihin saapuu Tron: Legacy, joka pohjautuu elokuvalle, joka pohjautuu peleihin. Samaan aikaan ilmestyy Tron: Evolution, joka on peli joka pohjautuu elokuvaan, joka pohjautuu peleihin. Vähemmästäkin menee sekaisin. Näillä eväillä astelin esittelytilaisuuteen Lontoon sydämeen.

Tron: Legacyssa Oscar-voittaja Jeff Bridges uusii roolinsa Kevin Flynninä, miehenä, joka joutuu luomansa tietokoneohjelman sisään ja huomaa sen elävän omaa elämäänsä. Propaganda Gamesin luoma virallinen lisenssipeli Tron: Evolution sijoittuu alkuperäisen elokuvan ja uuden Legacyn väliin. Peli pohjustaa elokuvan myöhempiä tapahtumia ja elokuvassa viitataan pelin tapahtumiin.

Alkuperäisen elokuvan tapahtumista on kulunut seitsemän vuotta. Flynnin utopia on muuttunut tiukkaotteiseksi poliisivaltioksi, joka esittäytyy uudessa elokuvassa. Pelaaja on Anon, joka on Flynnin aikanaan kehittämä järjestelmän tarkkailijaohjelma. Nimi tulee englannin sanasta ”anonymous” eli tuntematon. Anon saapuu virusten leviämisen vuoksi, joten pelin nimi voisi hyvin olla vaikkapa F-Secure: The Game.

Tronin maailma on synkkä, minimalistinen ja elegantti. Se on kaikkea mitä wannabe sci-fi-pelit kopioivat vielä tänäkin päivänä, mutta eivät hoida hommaansa läheskään yhtä hyvin. Huomautettavaa löytyy vain tekstuureista, jotka näyttävät kauempaa suttuisilta ja ikävän epätarkoilta. Välillä kauempana olevia asioita on vaikea erottaa kunnolla.

Kiekkoilijat

Tron: Evolution on sekoitus perinteistä seikkailua ja moottoripyörillä tapahtuvaa taistelua. Jalkaisin mentävä osuus on kuin Prince of Persian serkku tulevaisuudesta – paljon aikaa kuluu pohjattomien kuilujen yli hyppien ja neon-valoissa loistavien digitaalisten seiniä pitkin juosten.

Taistelusysteemi on yllättävän monipuolinen, joskin ei järin kekseliäs. Käytössä on kolme perushyökkäystä: lähitaistelu,  raskas kiekko ja kevyt kiekko kaukoiskuihin. Näitä sitten tietysti yhdistellään hirmuisiksi sarjoiksi. Heitettävä futuristinen kiekko kuuluu olennaisena osana alkuperäiseen elokuvaan, joten se on luonnollisestikin mukana myös pelissä. Hahmon liikkeitä ovat inspiroineet parkour ja brasilialainen kamppailulaji capoeira – hahmoanimaatio on asianmukaisen sulavaa.

Jokainen hyökkäystapa toimii eri tavalla riippuen hahmon liikkeistä. Juostessa hyökkäykset ovat nopeita mutta heikkoja, mutta puolustusasennossa hyökkäykset ovat vahvoja. Yksinpeliä pelatessa viholliset tuntuivat vähä-älyisiltä zombeilta, jotka juoksivat laumoina kimppuun. Energia palautetaan seinistä löytyvistä eräänlaisista tankkauspisteistä pakettien sun muiden perinteisten ajatusten sijaan.

Tuntuu siltä että jokaisessa pelissä on nykyään kokemuspisteitä ja hahmon tasonnousua – niin myös Tron: Evolutionissa. Korkein kokemustaso on kaksikymmentä, mutta moninpelissä viisikymmentä. Kokemusta karttuu samalle hahmolle sekä yksin- että moninpelistä.

Moottoripyöräni mun

Perusvarmaa yksinpeliä enemmän kiinnostusta aiheutti moninpeli. Kyllä, elokuvan hurja moottoripyörillä ajelu on olennainen osa sekä yksin- että moninpeliä. Muutoin kyseessä ei olisi Tron, mutta elokuvasta poiketen pyörillä voi kääntyä muutenkin kuin vain 90 astetta. Taustatarinan mukaan moottoripyörät ovat ajan myötä kehittyneet.

Ajaminen on yksinkertaista kaasun ja jarrun oikea-aikaista käyttöä. Varoa täytyy vain toisten pyörien jättämää valojuovaa, johon osuessaan tuhoutuu lähes välittömästi. Pyöriä tulee kolmella ulkoasulla – alkuperäinen vuodelta 1982, Legacyn versio ja pelintekijöiden oma tuotos. Moottoripyöräily oli testin hauskinta ja vapainta antia, sillä hahmo muuttuu pyöräksi vain nappia painamalla. Markkinoilla ei ole mitään sen kaltaista.

Moninpelissä pelaajia voi olla maksimissaan kymmenen. Pelimuotoihin kuuluvat muun muassa perinteiset tiimitaistelu ja alueiden valtaaminen. Moninpelin taistelussa hyödynnetään erilaisia kiekkoja – pommikiekko räjäyttää vastustajan tuusannuuskaksi, pysäytyskiekko estää vihollista liikkumasta ja korruptiokiekko vie viholliselta energiaa ystäville. Yksinkertaista, mutta toimivaa. Taistelukenttä onkin hektinen kokemus. Pahalta sen sijaan kuulosti se, että moninpelikarttoja on tekijöiden mukaan neljä. Lisää toki julkaistaan nettilatauksena, mutta neljä on silti hävettävän vähän.

Tron: Evolution julkaistaan joulukuun alussa Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle, jossa on tuki kolmiulotteiselle kuvalle ja Move-liikeohjaimelle. Evolution on lupaava tapaus ennen kaikkea siksi, että jo lähdemateriaalina toimiva elokuva kunnioitti pelejä poikkeuksellisen paljon. Olihan se itsekin videopelitaivaan lapsi.

 

Tekijä: Propaganda Games
Julkaisija: Disney
Testattu: Xbox 360
Tulossa: Xbox 360, PlayStation 3 , Wii, PSP (8.12.2010)
Pelaajia: 1, 2-?
Pelin kotisivu: http://www.disney.co.uk/tron/tron-evolution.jsp
Simon Elo

Lisää aiheesta

Tron: Evolution – valopyörät ovat taas in

Tron 2.0 (PC)

Tron-elokuvan keksitty kolikkopeli heräsi henkiin

Lue myös

Epic Mickey – ensikosketuksessa Disneyn arkistoista ammentava seikkailu

PlayStationin 15 vuotta – kohokohdat vuosi vuodelta

Satzuma Missile Launcher tuhoaa kotona, toimistossa ja puutarhassa

Vierailu Raren studiolla – miltä pelikonkarien luola näyttää?

Wiikon wanha: Civilization

WiiWare-palvelu – Nintendon ladattavien pelien ulottuvuus voisi olla jouheampikin