Tron: Evolution – valopyörät ovat taas in

05.10.2010 15:36 | Jukka O. Kauppinen

Vuonna 1982 kaikki muuttui. Tron-elokuva oli mullistus, jonka jälkeen mikään ei ollut entisensä. Ainakaan kun puhumme digitaalisesta kulttuurista, elokuvista tai peleistä. Tai tietokonegrafiikasta.

Tron oli ensimmäinen elokuva, joka rakennettiin täysin tietokonegrafiikoiden ympärille. Elokuvan ainutlaatuinen ulkonäkö on edelleenkin huikeaa katsottavaa, etenkin kun siihen suhtautuu sopivalla retroasenteella. Mutta mitä uusi Tron: Legacy -elokuva ja sen kaveriksi tehty Tron: Evolution -peli sitten tarjoavat?

Tarinallisesti Tron: Evolution sijoittuu alkuperäisen elokuvan ja uuden Legacyn väliin. Peli ja elokuva on käsikirjoitettu yhtaikaa niin, että peli pohjustaa elokuvan myöhempiä tapahtumia ja elokuvassa viitataan pelin tapahtumiin. Melkoista tuotantomuskelien hyödyntämistä, monella ei ole mahdollisuuksia luoda elokuvaa ja peliä näin tiiviisti yhteistyössä.

Harmillisesti tilaisuuteni pelin testaamiseen jäi kuitenkin kovin rajalliseksi. Okei, trailerit ja videot olivat hienoja, mutta omin kätösin kokemani pätkä oli vain niukka palanen kokonaisuudesta.

Toiminnallisesti Tronin kerrotaan olevan ”toiminta-ajoneuvokaahailu”. Kokeilemissani osuuksissa suurempi kokonaisuus jäi kuitenkin hämäräksi, sillä pelattavana oli vain valopyörillä ajettu kilpailu, jossa pelaajat kaahasivat ympärillä sortuvan digitaalisen kaupungin teillä.

Ja voi herttinen, että meno oli omituisen kummallista. Uuden Tronin visuaalinen tyyli on pelottavan synkkää, mikä heijastui myös digimaailmassa. Jos ette tiedä Tronin taustaa, niin kaikkihan tapahtuu tietokoneen sisällä. Kaikki henkilöhahmot ovat tietokoneohjelmia, jotka elävät ja toimivat Tronin suuren tietokoneen uumenissa. Myös kaupungit ja paikat ovat tietokonejärjestelmän rakenteita. Niinpä kaikki on mahdollista. Mikä tahansa on mahdollista.

Niinpä en pelaamisen vauhdissa ehtinyt päästä oikein perille tapahtumista tai niiden taustoista. Valopyörien kilpa-ajo oli kuitenkin kuin tajunnanräjäyttävä yhdistelmä Wipeoutia, Split/Second: Velocityä ja Bluria. Wipeout-fiilikset olivat vahvimmillaan kun kaasua painettiin oikein urakalla, pelaajien kiitäessä pitkin katuratoja ja rännejä, loikkiessa hurjia ilmalentoja ja yrittäen osua huikean loikan jälkeen takaisin radalle – eikä sen viereen.

Okei, tuo on toki tuttua. Mutta ne Blurin ja Split/Secondin fiilikset tulivat radan jatkuvasta muuttumisesta. Digitaaliseen ajorataan ilmestyy jatkuvasti railoja, rata repeilee ja hajoilee ja siihen kasvaa esteitä. Ja kilpailijoiden valopyörät ahdistavat entisestään, sillä niiden jättämiin ajojälkiin törmääminen tarkoittaa välitöntä kuolemaa. Tai siis, resettiä ja paluuta radalle muutaman sekunnin menettäneenä.

Hurjien äänitehosteiden kera pelielämys oli jokseenkin ainutlaatuisen kaoottinen, sekava ja omalla oudolla tavallaan häikäisevä. Tapahtumiin täytyi reagoida jatkuvasti, muutoksiin täytyi olla jatkuvasti valmiina. Jos edessä häämötti pitkä suora, niin ei toivoakaan että sen voisi ajaa suoraan kaasu pohjassa.

Pääsemme tutustumaan peliin aivan lähiaikoina tarkemmin, joten pitäkää silmät ja korvat auki. Uuden Tron-pelin ja -elokuvan olemusta syynätään suurennuslasilla toivon mukaan jo ensi viikolla!

Tron: Evolution ilmestyy 19.11.2010.

 

Tron-peleinä

Alkuperäinen Tron-elokuva toimi innoittajana lukuisille peleille 80-luvun alussa. Bally Midwayn kolikkopeli Tron oli alkuun huikea menestys, joka nettosi jopa enemmän rahaa kuin itse elokuva. Muita versioita nähtiin muun muassa Mattel Intellivision- ja Atari 2600 -konsoleilla.

Ehkäpä kaikkein onnistunein Tron-peli on kuitenkin 2003 PC:lle ja Xboxille julkaistu räiskintä Tron 2.0, joka sijoittui ajallisesti 20 vuotta elokuvan jälkeen. Tronista on  nähty myös kaksikin Xbox Live Arcade -palvelussa julkaistua rapaista retroversiota sekä tänä keväänä ilmestynyt verkkopelattava mainospeli Space Paranoids.

Muutamia Tron-pelejä:

 

Tekijä: Propaganda Games
Julkaisija: Disney
Testattu: Xbox 360
Tulossa: DS, PC, PlayStation 3, PSP, Wii, Xbox 360 (19.11.2010)
Pelaajia: 1, 2-?
Pelin kotisivu: http://en.wikipedia.org/wiki/Tron_Evolution
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Pac-Man eksyi Tronin sokkeloihin

Tron 2.0 (PC)

Tron-elokuvan keksitty kolikkopeli heräsi henkiin

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 4)

Lue myös

Golden Sun: Dark Dawn -ennakko (DS)

Kirby’s Epic Yarn -ennakko (Wii)

Kohta me kaikki heilutaan telkkarin edessä! – kolumni

PlayStationin 15 vuotta – kohokohdat vuosi vuodelta

Professor Layton and the Lost Future -ennakko (DS)

WiiWare-palvelu – Nintendon ladattavien pelien ulottuvuus voisi olla jouheampikin

WiiWare-pelit testissä – mitä kuuluu Wiin latausrintamalle