Vuoden 1999 onnistujat

30.01.2000 12:23 | Muropaketin toimitus | 60

Kun valitsimme kuukausi sitten kymmenen vuoden 1999 suurinta epäonnistujaa, moni toivoi meiltä samaa asiaa: valitkaa myös onnistujat, pelit jotka ylittivät kaikkien odotukset. Ja niin me sitten teimmekin. Vuoden 1999 onnistujat, olkaa hyvä!

#10 – Ultima Online: The 2nd Age

PC

Ennen Ultima Online: The 2nd Agen julkaisua Originin moninpelattava Ultima Online -roolipeli kärsi kovin huonosta maineesta. Pelin tiedettiin olevan liian hidas Suomesta pelattavaksi, buginen ja kaatuilevan usein. The 2nd Age kuitenkin osoitti, että Originin vuosien satsaus Ultima Onlineen ei ollut mennyt hukkaan.

Nyt peli nauttiikin aivan uudenlaista arvostusta: kiinnostus Ultima Onlineen on kasvanut Suomessa jopa niin suureksi, että The 2nd Aget on suorastaan viety käsistä pelikaupoissa.

#9 – Crash Team Racing

PSX

Crash Bandicootin jälkimainingeissa päästiin ajelemaan mikroautoa hassunnäköisten otusten mukana. Naughty Dogin aja-ja-ammuskele -kehitelmä oli eräs odotetuimmista Playstation -julkaisuista, ikäänkuin vastaiskuna Nintendon Mario Kart 64:lle. Odotukset selvästikin palkittiin. Hyvä valikoima ratoja, loistava valikoima aseita sekä graafinen velhoilu olivat menestyksen avaimia. Moninpelinä Crash Team Racing toimii myös kuin tauti.

#8 – Donkey Kong 64

N64

Viimevuotisten action-seikkailuiden ehdottomaan eliittiin raivasi tiensä Raren kokoon keittämä Donkey Kong 64. Vanha kunnon tynnyreitä paiskova gorilla palasi Nintendon konsolille varsin tyylikkäästi. Vaikuttavan laajaan maailmaan sijoitettu karvainen kaveri veti suupielet hymyyn monelta N64-fanilta myös grafiikkansa puolesta. Jossain vaiheessa loppuvuodesta tosin liikkui pelistä ilkeitä puheita jonkinmoisesta bugista, joka olisi laskenut myyntilukuja, mutta mikäli sellainen peliin oli eksynyt, ei sitä ainakaan ihan heti huomaa. Pariasataa tehtävää ratkoessa on nimittäin aika paljon muutakin ajateltavaa. Donkey Kong 64 kestää pelaamista lähes Legend of Zeldan verran, siitä isosti plussaa Rarelle.

#7 – SWAT 3

PC

Vaikka ennakkoon julkaistujen kuvien perusteella SWAT 3 näyttikin ihan nätiltä, monikaan ei jaksanut odottaa siitä lähellekään jonkun Rogue Spearin veroista peliä – olivathan sarjan edelliset osat olleet aika heikonlaisia esityksiä.

Lukuunottamatta moninpelin puuttumista, SWAT 3 oli kuitenkin joka suhteessa vähintäänkin Rogue Spearin veroinen – ja paikoin jopa huomattavasti parempi, pelihahmojen tekoälyn ollessa esimerkiksi suorastaan ennennäkemättömän kehittynyttä.

Vaikka päällepäin SWAT 3 onkin hyvin samankaltainen Rogue Spearin kanssa, peleillä on yksi hyvin perustavanlaatuinen ero. Kun Rogue Spearissa tehtävänä on vain kylmästi ampua terroristit ja pelastaa panttivangit, SWAT 3:ssa pelaaja – poliisina – ei niin vain voi jakaa niskalauksia, vaan rikolliset pitäisi mieluiten pidättää ja tuoda oikeuden eteen.

#6 – Unreal Tournament

PC

Kukapa olisi vielä vuosi sitten uskonut, että Epic Gamesin Unreal Tournamentista olisi tulossa kelpo peli ja vieläpä vakavasti otettava kilpailija id Softwaren Quake III Arenalle? En minä ainakaan.

Vaan kuinkas ollakaan, moni Quake-fanaatikkokin joutui lopulta myöntämään että Unreal Tournamentissa oli sitä jotakin: rutkasti erilaisia pelimuotoja, kaksi kertaa enemmän kenttiä kuin Quake III:ssa, erinomaiset botit, loputtomanoloisesti muokattavuutta mutatoreilla ja vaikka mitä.

Saa sitten nähdä kummalle pelille ilmestyvät lopulta ne mielenkiintoisimmat modit – nehän lopulta ratkaisevat 3D-räiskinnän kiinnostavuuden pitkällä tähtäimellä.

#5 – Power Stone

DC

Mätkintäpeleihin mukavasti uutta verta toi Capcomin Power Stone. Interaktiivinen ympäristö toi pientä baaritappelun makua Segan konsolille eikä lainkaan huonossa mielessä. Kuten monet tappelupelit, Power Stonekin on suora käännös hallipeliversiosta. Capcom ei myöskään tunkenut peliä ennen aikojaan markkinoille, vaan työt on tehty huolella loppuun, toisin kuin parissa muussa Dreamcastin alkutaipaleen pelissä. Visuaalisesti peli on hienon näköinen ja ottaa konsolista tehot irti pyörittäen kuvaa tasaista 60-framen vauhtia. Kaksinpelinä varsinkin erittäin viihteellistä toimintaa illanviettoa kavereiden kanssa ajatellen.

#4 – Freespace 2

PC

Vaikkei Volitionin vuonna 1998 julkaiseman erinomaisen Conflict: Freespace avaruussimulaattorin jatko-osasta odotettukaan huonoa peliä, niin tuskin kukaan pystyi ennakoimaan aivan sitä minkälainen huippupeli Freespace 2:sta todella oli tulossa.

Freespace 2 on yksinkertaisesti peli jossa kaikki on kohdallaan: grafiikka, äänet, musiikki ja pelattavuus ovat viimein päälle huippuluokkaa, ja kuin kaupanpäälle siitä löytyy vielä avaruussimulaattorille suorastaan poikkeuksellisen mielenkiintoinen juoni. Freespace 2:n melkeinpä ainoaksi huonoksi puoleksi osoittautui, että sen läpipelaamisen jälkeen muut avaruuspelit eivät tunnu enää yhtään miltään.

#3 – System Shock 2

PC

Monet pitävät Looking Glassin alkuperäistä System Shockia yhtenä kaikkien aikojen parhaista peleistä. Kun selvisi että pelille oltiin vuosien odotuksen jälkeen vihdoin tekemässä jatko-osaa, moni toivoi parasta, mutta pelkäsi samalla pahinta. Pahoja ennakkoaavistuksia ei lainkaan auttanut se, että jatko-osan suunnittelusta ei vastaisi Looking Glass itse, vaan täysi ensikertalainen, Irrational Games.

Pelot osoittautuivat kuitenkin turhiksi, sillä System Shock 2:n hieman vanhentuneen ulkoasun alta paljastui täysin edeltäjänsä veroinen scifi-roolipeli – ja samalla yksi koko viime vuoden parhaista peleistä. Paitsi että System Shock 2 sisälsi edeltäjänsä veret seisauttavan jännittävän tunnelman (vetäen vertoja jopa Half-Lifelle!), se myös onnistui parantamaan alkuperäisen System Shockin karua käyttöliittymää ja monipuolistamaan roolipelille tärkeää hahmokehitystä entisestään.

#2 – Final Fantasy VIII

PC, PSX

Hyvä on, tästä pelistä on jauhettu eDomessakin muutamaan otteeseen, samoin kuin pitkin maailman lehdistöä jo hyvissä ajoin, ennenkuin peli edes ilmestyi. Mutta ne, jotka roolipeleistä pitävät, lienevät samaa mieltä kanssamme siitä, että peli oli varsin onnistunut. Squaresoftin lippulaiva jatkoi voittokulkuaan ja rikkoi myyntiennätyksiä varsin vakuuttavaa tahtia.

Taistelusysteemin uudistukset olivat monen mieleen, kunhan valikkoja oppi käyttämään tarpeeksi nopeaan tahtiin. Ja kuten olemme keskustelleet, graafinen puolikaan ei jäänyt muiden Playstationin pelien varjoon. Täysi kymppi täytyy mätkäistä Squaren pojille hienosta suorituksesta.

#1 – Counter-Strike

PC

Viime vuoden suuri menestystarina oli tietysti Half-Lifelle tehty pelimuunnos, Counter-Strike. Panttivankeja ottaneiden terroristien ja niitä vastaan taistelevien erikoisjoukkojen mittelö on ilmiömäisesti päihittänyt suosiossa kaikki muut moninpelattavat räiskinnät. Jopa suuret nimet, kuten Unreal Tournament ja ja Quake III Arena, ovat jääneet kauas Counter-Striken valtavista pelaajamääristä.

Kaikkein hämmästyttävintä Counter-Strikessä on, kuinka se onnistuttiin kehittämään täysin vapaaehtoisvoimin. Ennenkuin Half-Lifen luonut Valve Software tarjoutui mukaan projektiin pelin viidennessä beta versiossa, Counter-Striken alkuperäinen kehitystiimi ei ollut tienannut uurastuksellaan pennin penniä. Ehkäpä juuri vapaaehtoisuus onkin ollut pelin suurin voimavara: Counter-Strike on saatu kehittää rauhassa ilman että markkinamiehet olisivat myyntiodotuslaskelmineen pistämässä kapuloita rattaisiin.

 

Ansaitsiko Counter-Strike mielestäsi todella paikkansa ykkösenä? Mitä pelejä olisit itse laittanut mukaan listalle? Mielipiteesi kiinnostaa meitä!