UUSIMMAT

Dungeons & Dragons: Neverwinter -ennakko (PC)

29.04.2013 12:00 | Miikka Lehtonen

Kehittäjä: Cryptic
Julkaisija: Perfect World
Saatavilla: PC
Julkaisu: 30.4.2013
Pelin kotisivu: http://nw.perfectworld.com
Testaaja: Miikka Lehtonen

Kun Dungeons & Dragons –roolipelilegenda sai neljännen laitoksensa, monen ensireaktio oli, että koko systeemi oli kuin tietokonepeliä tai MMO:ta varten tehty. Miksei moisia siis ehditty laitoksen elinaikana juuri näkemään? Mene ja tiedä, mutta nyt nähdään ja vieläpä aika laadukas sellainen, ainakin betatestin perusteella.

Aivan lähiaikoina käyntiin pyörähtävä Crypticin Dungeons & Dragons –MMO Neverwinter osui testiimme vasta nyt, aivan pelin julkaisun kynnyksellä. Tosin sehän on toki myös se paras aika testata peliä, sillä ainakin teoriassa kaikki suuremmat ongelmat ja rosoisuudet on hiottu pois pilaamasta pelikokemusta. Ja suurin osa onkin: vähän ongelmia vielä löytyy, mutta muuten peli alkaa olla siinä kunnossa, että kyllähän sen julkaista kehtaa.

Itse hyppäsin mukaan Neverwinteriin vailla sen suurempia ennakko-odotuksia tai –tietoja. Tiesin, että kyseessä on muun muassa Star Trek Onlinestä ja Champions Onlinestä hyvässä ja huonossa tunnetun Crypticin peli, jota pyörittää kiinalainen Perfect World. Kummankin kädenjälki näkyy: Cryptic on tehnyt laadukkaan pelin ja Perfect World on tunkenut sen niin täyteen mikromaksupaskaa, että oikein pahaa tekee. Mutta ei vielä penseillä, fiilistellään.

Neverwinter, kotini

Neverwinter on todellakin yksi niistä harvoista Dungeons & Dragonsin neljättä laitosta hyödyntävistä peleistä. Se on todellakin ihme, sillä koko systeemi tuntui kuin MMO-pelejä varten tehdyltä. Hahmoilla on omat selkeät roolinsa, erilaisilla cooldowneilla varustettuja kykyjä ja kykypuu-henkinen kehityssysteemi. Missä siis pelit? Sitä en tiedä, mutta Neverwinterin tapauksessa neljännen laitoksen mukailu tuntuu ihan toimivalta idealta.

Tarjolla on toistaiseksi viisi hahmoluokkaa ja kuudes tuloillaan. Neljännen laitoksen tavoin kaikilla on omat roolinsa: guardian warriorit ovat tankkeja, trickster roguet DPS:ää, devout clericit parantajia, control wizardit DPS:n ja kontrolliluokan yhdistelmä ja niin edelleen. Mutta ei kannata sinänsä antaa kuvausten hämätä, sillä Neverwinterissä rajat ovat hieman häilyvät. Kleeri esimerkiksi parantaa pääasiassa heittelemällä vihollisiin loitsuja, joiden jälkeen kaikki niitä lyövät parantuvat suhteessa tekemäänsä vahinkoon. Niinpä pelaaminen on kaikilla luokilla aktiivista ja hauskaa.

Pelasin itse betaviikonlopussa clericillä ja roguella ja ilokseni voin todeta, että molemmat ovat oikein soolokelpoisia. Ja niin ovat nettikeskustelujen perusteella kaikki muutkin. Jotkut sooloavat kestollaan, toiset parantavat itseään ja muut tappavat kaiken niin pirun nopeasti, ettei ongelmia ehdi tulemaan. Ja tämä onkin merkittävä ero siihen edelliseen Dungeons & Dragons –MMO:hon, D&D Onlineen, jossa ei alun jälkeen yhtään soolottu.

Nyt rakenne on paljon lähempänä perinteistä MMO:ta. Neverwinterin kaupunki on joutunut jos jonkinlaisten katastrofien kohteeksi ja vähän joka puolella riittää tekemistä. Viemäreissä on rottamiehiä ja kapinallisia, entisen kauppa-alue on täynnä örkkejä ja niin edelleen. Niinpä seikkailijat juoksevat pitkin maita ja mantuja tekemässä tehtäviä, keräämässä kokemuspisteitä ja ostelemassa uusia varusteita. Perinteistä menoa.

Suurin pesäero arkisiin MMO-peleihin on kykyjen käyttö. Neverwinterissä kun niitä ei ole kovin monta kerrallaan. Kokemustasojen karttuessa hahmot keräävät kyllä jos jonkinlaisia kykyjä, mutta käytössä voi olla kerrallaan vain puoli tusinaa. Hiiren nappeihin on sidottu niin sanotut at will –voimat, joita voi käyttää kirjaimellisesti niin usein kun ehtii nappia spämmäämään. Hyökkäykset tähdätään oikeasti hiiren kursorilla ja meno on toiminallista. Näiden lisäksi tarjolla on pienillä cooldowneilla varustettuja encounter-voimia, joita voi käyttää suunnilleen kerran 10 sekunnissa. Valikoiman viimeistelevät daily-voimat, joita ei käytetä kerran päivässä, vaan aina täyttämällä muilla hyökkäyksillä voimapalkki maksimiinsa.

Kaikki D&D:n neljättä laitosta pelanneet tunnistavat välittömästi ylläolevat termit ja suunnilleen sen, miten ne toimivat. Mitä nyt vähän on fuskattu, jotta pelin tempo pysyisi korkealla.

Tekemistä riittää

Sen varsinaisen MMO-kauran, eli questauksen ohella riittää tekemistä joka lähtöön. Hauskana ideana pelin kyljessä pyörii kalenteri, joka heittää noin kerran tunnissa pelaajien eteen yhden tekemistyypin, oli se sitten PVP, luolastojen koluaminen, kilpahenkisten PVE-karttojen putsaus muita pelaajia vastaan tai vaikka varusteiden craftailu. Jos tämän tunnin aikana osallistuu touhuihin, saa aina jotain bonusta: ylimääräistä loottia, kokemusta tai vaikka parempia craftaustavaroita. Idea on mainio ja pitää huolen siitä, että kun on aika tehdä jotain, peliseuraakin yleensä löytyy.

Star Trek Onlinen tavoin Neverwinter sisältää myös Crypticin Foundry-työkalut, joiden avulla voi tehdä omia tehtäviään ja kampanjoitaan muille. Ja D&D:stä kun on kyse niin niinhän sitten on myös piru vieköön tehty. Tehtäviä on jo nyt tarjolla satoja niin sooloajille kuin ryhmille. Peli jakaa niistä kokemuspisteitä ja hirviöt droppailevat ihan loottiakin, joten tehtäviä viitsii ajaa mielellään.

Hauskana tempauksena Cryptic on myös optimoinut monia MMO-pelien perinteisiä kompastuskiviä. Esimerkiksi craftaus tapahtuu vaikka syvimmästä luolastosta hieman Star Wars: The Old Republic –tyyliin lähettämällä agentteja asialle.

Fiilikset ensimmäisen viikonlopun jälkeen olivatkin äärimmäisen positiiviset. Upotin peliin varovaisesti arvioiden 20 pelituntia ja tulen taatusti jatkamaan myös pelin ilmestyessä. Mutta en kyllä ilmaistilillä, vaikka teoriassa Neverwinter onkin F2P-peli. Mikromaksut kun vaikuttavat jo aivan pelin alussa todelliselta riesalta. Eivät yhtä kamalilta kuin Lord of the Ringsissä, mutta melkein: kaikki mahdollinen inventorypaikoista lähtien maksaa aitoa käteisrahaa. Luolastoista putoilee myös välillä harvinaista loottia sisältäviä arkkuja, jotka avataan arvatkaan millä… Aivan, käteisrahalla ostetuilla avaimilla.

Hall of… Wait, what?

Pelaajien keskuudessa reaktiot mikromaksuihin olivat jo nyt hämmentyneen väsyneitä, joten toivottavissa on, että ratkaisuja hieman mietitään uudelleen. Tosin tuskinpa mietitään.

On suunnaton harmi, jos mikromaksut pilaavat muuten erinomaiselta vaikuttavan MMO:n, mutta toistaiseksi on vielä aivan liian aikaista sanoa yhtään mitään lopullista yhtään mistään. Paitsi se, että jatkan kyllä pelaamista ihan omaksi ilokseni ainakin toistaiseksi ja täten palaamme taatusti asiaan arvostelun myötä. Jos satutte Mindflayer-serverille, nykäiskää hihasta. Olen Old Man Trouble.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Dungeons & Dragons Online: Stormreach (pc)

Dungeons & Dragons: Daggerdale (PC, PS3, Xbox 360)

Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer (PC)

Lue myös

Ace Combat Assault Horizon – Enhanced Edition (PC)

BattleBlock Theater (Xbox 360)

Dead Island: Riptide (PC, PS3, Xbox 360)

Lords of Football (PC)

Luigi’s Mansion 2 (3DS)

Soul Sacrifice -ennakko (PSV)

 

Muropaketin uusimmat