UUSIMMAT

Warhammer 40K: Armageddon (PC)

18.03.2015 18:40 | Jukka O. Kauppinen

Tekijä: Flashback Games , The Lordz Games Studio
Julkaisija: Matrix Games / Slitherine
Testattu: PC Windows 7, Intel Core i5 3,4 GHz, 8 Gt muistia, GeForce GTX 760
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows Vista tai uudempi, P4/Athlon XP, 1 Gt muistia, 256 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1, 2 (PBEM)
Muuta: Ladattava peli, hinta noin 35-40 euroa (Slitherine, Steam)
Pelin kotisivu: Warhammer 40,000: Armageddon
Arvostelija: Jukka O. Kauppinen

 

Warhammer. Siinä pelisarja ja -aihe, josta moni tykkää. Kuka kirjoina, kuka figuina, kuka tietokonepeleinä. Ja myös kunnon strategioina. Armageddon on vuoropohjaisesta strategiasta tykkääville erittäin maistuva Warhammeri, jossa on myös jotain hyvin tuttua.

Tästä tulee väkisinkin hyvin lyhyt arvostelu. Oletteko pelanneet Panzer Corpsia? Tai tiedättekö Panzer Generalit? Tämä on sama peli, vain Warhammer-kuorrutuksella.

Pelin kehittänyt Slitnerine/Matrix Games on näet ympännyt erittäin hyvään heksastrategiamoottoriinsa Warhammer 40K-universumin örkit ja mariinit, sekä viilannut moottoria vähän uutta genreä varten. Sitten vielä kasa tehtäviä ja ne yhteensitova kampanja – ja sotahommiin.

Armageddon on – ytimekkäästi – hyvä peli. Ihan kuin Panzer Corpsikin. Avaruusörkit ovat hurjia, vihreitä eivätkä lainkaan pieniä otuksia, joiden sotataktiikka perustuu sekä valtaviin örkkilaumohin, että todella kummallisiin ”tein ihan itse ja hyvä tuli” -tyylisesti rakennettuihin omituisiin sotakoneisiin. Mariinit ovat hitekimpiä. Yksiköt ovat pienempiä, kalliimpia mutta tehokkaampia. Molemmilla on käytössään koko sotakoneskaala, aina halvoista jalkaväkilaumoista pieniin ja isoihin sotakulkuneuvoihin, tykistöön, lentäviin virveleihin ja ihan älyttömiin superdupersotakoneisiin.

Näillä taktistelu on kiinnostavaa ja kivaa. Peli ei turhia kiertele, vaan heittää komentajat kerralla sotahommiin, jotka etenevät ripeästi. Välillä tarina tarjoilee vaihtoehtoja, jotka kuljettavat taistelua eri suuntiin, erilaisiin tehtäviin. Muutamallakin päätöksellä saa aikaan jo aika eri tavoin polveilevia sotia, joten kampanjassa on uudelleenpelattavuutta teoriassa parin, kolmenkin pelin mitaksi.

Mutta äh ja pyh. Örkkien tekoäly on reaktiivinen ja skriptattu. Puolustustehtävissä örkkein laumat tulevat sieltä mistä ne on alkujaan käsketty. Tekoäly ei osaa soveltaa tai yllättää. Hyökätessä örkkiosastot istuvat nätisti kuopissaan, kunnes ne käy kaivamassa niistä esiin, ellei taistelun skriptaus määrää niitä liikkeelle jonkin tietyn triggerin aktivoituessa. Dynaamisista vastahyökkäyksistä on ihan turha haaveilla.

Lisäksi sotiminen aiheutti valtavan pettymyksen, kun olin pelannut ensimmäisen mariinikampanjan läpi. Mitä hittoa, eikö örkeille ollutkaan omaa kampanjaa? Uskomaton puute. Tehtäviä ei pysty örkkäämään edes yksittäistehtävissä. Puute potenssiin.

Ja minä kun niin olisin halunnut kokeilla mariinien röykyttämistä. Mutta ei.

Armageddon on puitteissaan hyvä strategia ja kiinnostava, erilainen Warhammer 40K -peli. Mutta niin erilainen, että ei se välttämättä kaikkiin faneihinkaan iske. Minä tykkäsin hyvästä vuoropohjaisesta mekaniikasta, esimerkiksi minua hurjasti kovempi Warhammer-fani Lehtonen jäi ihan kylmäksi. Warhammerinä ja strategiana peli viehätti minua pitkään hyvinkin 3-3,5 tähden edestä, mutta loppumetreillä tekoälyn rajoitukset ja örkkisotimisen puuttuminen söivät lopullisia pisteitä. Sanoisin, että kantsii pistää peli stiimin toivomuslistalle alennusmyyntien toivossa, niin silloin rahalleen saa varsin hyvää vastinetta.

Matrix on julkaissut peliin yhden ilmaisen DLC:n, joka sisältää viisi uutta skenaariota. Seuraava DLC Vulkan’s Wrath sisältää 10 tehtävän mittaisen kampanjan. Lisää lisäreitä on luvassa vuoden mittaan.

 

 

Lisää aiheesta

Mordheim: City of the Damned -ennakko (PC) 

Space Hulk (Mac, PC) 

Warhammer 40K: Dawn of War (pc) 

Warhammer 40K: Kill Team (PS3, Xbox 360) 

Warhammer 40K: Space Marine (PC, PS3, Xbox 360)

Warhammer Quest (iOS) 

Warhammer: Invasion (Lautapeli) 

Warhammer-lautapelit