Uusimmat

AMD TrueAudio ja Mantle

07.10.2013 21:24 Muropaketin toimitus

 

AMD TrueAudio

AMD:n uuden sukupolven grafiikkapiireihin on integroitu ohjelmoitava TrueAudio-ääniohjain, joka on suunniteltu vähentämään prosessorikuormaa ja auttamaan pelikehittäjiä luomaan entistä realistisempia ääniefektejä. Esimerkkinä TrueAudio mahdollistaa suuremman määrän äänikanavien käytön alhaisemmalla prosessorikuormituksella.

Yleisölle esitettiin tapahtumassa Genaudion demo, jossa 24-kanavaista ääntä oli miksattu alaspäin 7.1-kanavaiseksi.

TrueAudio-teknologia on integroituna uusista näytönohjaimista Radeon R9 290X-, R9 290- ja R7 260X -mallien grafiikkapiireihin.

 

AMD Mantle

Raja Koduri paljasti AMD:n Mantle-rajapinnan

Kenties mielenkiintoisin julkaisu GPU14 Tech Day -tapahtumassa oli Mantle-rajapinta, jota AMD on kehittänyt yhteistyössä viimeisen kahden vuoden ajan pelikehittäjien kanssa. Frostbyte-pelimoottorista ja Battlefield-peleistään tunnettu DICE on ollut Mantlen kehityksen kantavana voimana ja halunnut työstää entistä tehokkaampaa koodia ja kiertää nykyisten rajapintojen rajoituksia.

Mantle sisältää GCN-grafiikka-arkkitehtuurin kanssa yhteensopivan API-spesifikaation ja grafiikka-ajurin, jotka korvaavat DirectX-rajapinnan 3D-renderöinnissä. AMD:n mukaan Mantle on rinnakkainen vaihtoehto nykyisille DirectX- ja OpenGL-rajapinnoille, joiden tukea ja ajurikehitystä yritys jatkaa normaalisti.

AMD:n mukaan pelikehittäjä voi halutessaan hyödyntää Mantlea pelissään, mutta sen implementointi vaatii pelikehittäjältä hieman enemmän työtä kuin esimerkiksi DirectX. Palkintona luvataan kuitenkin parempi suorituskyky sillä Mantle mahdollistaa suoran pääsyn grafiikkapiirin ominaisuuksiin ja yhdeksän kertaa enemmän piirtokäskyjä kuin muut rajapinnat vähentämällä prosessorikuormitusta.

Pelikehittäjän näkökulmasta Mantlea voidaan käyttää saamaan pelimoottorista täysi potentiaali PC:llä ja pelikonsoleilla, sillä AMD:n GCN-grafiikka-arkkitehtuuri, on käytössä yrityksen työpöytänäytönohjaimissa ja seuraavan sukupolven konsoleissa (Xbox One & Playstation 4) käytettävissä APU-piireissä.

DICE on kehittänyt Frostbite 3 -pelimoottoriinsa tuen Mantlelle eli Radeon-grafiikkapiireillä renderöinti tapahtuu Mantlella DirectX 11 -rajapinnan sijaan. DICE hehkuttaa erityisesti prosessorisuorituskykyä ja ettei se ole enää grafiikkapiirin tai järjestelmän pullonkaulana. Lisäksi kiitosta saa ”täydellisesti” rinnakkainen renderöinti mahdollisuudella käyttää kahdeksaa prosessoriydintä. Grafiikkapiirin käyttöastetta edesauttaa täysi pääsy raudan ominaisuuksiin ja mahdollisuus alhaisen tason optimointiin.

Battlefield 4 tukee vakiona DirectX 11.1 -rajapinnan ominaisuuksia, mutta joulukuussa peliin on luvassa ilmainen Radeon-grafiikkapiireille optimoitu Mantle-päivitys. Päivityksen avulla AMD:n GCN-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille luvataan parempi suorituskyky 3D-renderöinnissä DirectX:n sijaan.

”Mantle, an AMD initiative to create a new graphics programming model that fully exploits the capabilities of modern GPUs, allows game developers to speak the native language of the AMD Graphics Core Next (GCN) architecture, providing a deeper level of hardware optimization no other graphics card manufacturer can match.

As part of this initiative, we have worked with leading game developers to create an API specification and associated graphics driver that enables this model on PCs with GCN-based graphics hardware.”

Sisältö

  1. AMD GPU14 Tech Day
  2. Uusi nimeämiskäytäntö ja uudet Radeon R7- ja R9-näytönohjaimet
  3. AMD TrueAudio ja Mantle
  4. Battlefield 4, Star Citizen, Thief, Murdered ja Lichdom