Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 1920x1080-resoluutiolla
Suoritimme testit ja mittaukset näytönohjaimet asennettuna Corsair Obsidian 800D -koteloon. Kylkipaneeli pidettiin testien ajan kiinni ja näytönohjaimien tuulettimet pyörivät Auto-asennolla.
Suorituskyky testattiin Battlefied 4-, Crysis 3- ja ArmA 3 -peleillä sekä synteettisillä 3DMark Fire Strike- ja Unigine Heaven 4.0 -testiohjelmilla. Suorituskykymittaukset tehtiin kirjaamalla ylös minimi-, keskimääräinen- ja maksimiruudunpäivitysnopeus Fraps-sovelluksella. Näytönohjaimet testattiin Catalyst 14.1 beeta -ajureilla.
Huom! XFX:n testikappaleessa oli liian korkeat kellotaajuudet (1160/1500 MHz), kun myyntiversiossa ne ovat 1100/1450 MHz. Tämän takia suorituskyky oli noin 3 % parempi (Battlefield 4) kuin todellisuudessa vakiokellotaajuuksilla pitäisi olla.
- Intel Core i7-3930K @ 4.2 GHz 1,3 volttia
- Asus Rampage IV Formula (X79-piirisarja)
- Corsair Dominator Platinum 4 x 8 Gt 2133 MHz CL9 1,65 volttia
- Samsung 840 Pro 2,5” SSD 256 Gt SATA 6Gb/s
- Super Flower Golden King Platinum 1000W –virtalähde
- Corsair H100i + 2 x Corsair SP120 Quiet
- Corsair Obsidian 800D -kotelo
- Microsoft Windows 8.1 Professional 64-bit
- Catalyst 14.1 Beeta
- GPU-Z
- Fraps
- MSI Afterburner
- 3DMark Fire Strike
- Unigine Heaven 4.0
- Battlefield 4 – Yksinpeli
- Crysis 3
- ArmA 3
3DMark Fire Strike
Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Default-esiasetuksilla, joissa on käytössä 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
MSI R9 270 oli 3DMark Fire Strikessä 37 % suorituskykyisempi kuin AMD R7 260X, jolla saatiin 3902 pisteen tulos. XFX R9 270X oli puolestaan 14 % suorituskykyisempi kuin MSI R9 270.
Unigine Heaven 4.0
Uniginen Heaven 4.0 -testi ajettiin läpi nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason kuvanlaatuasetuksilla ja Normal-tason tesselaatiolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
MSI R9 270 oli Unigine Heaven 4.0:ssa 53 % suorituskykyisempi kuin AMD R7 260X, jolla mitattiin 25,5 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. XFX R9 270X oli puolestaan 13 % suorituskykyisempi kuin MSI R9 270.
Crysis 3
Crysis 3 testattiin yksinpelin ensimmäisellä tehtävällä. Näytönohjainten suorituskyky mitattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
MSI R9 270 oli Crysis 3:ssa 41 % suorituskykyisempi kuin AMD R7 260X, jolla mitattiin 30,1 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. XFX R9 270X oli puolestaan 9,4 % suorituskykyisempi kuin MSI R9 270.
Ruutujen renderöintiajat olivat muutamaa piikkiä lukuun ottamatta tasaisia kaikilla näytönohjaimilla. Peli oli silmämääräisesti sulavaa R9 270- ja R9 270X -näytönohjaimilla. R7 260X -näytönohjaimella oli havaittavissa selvää nykimistä johtuen matalasta keskimääräisestä FPS:stä.
Battlefield 4
Battlefield 4 testattiin yksinpelikampanjan Operation Baku -tehtävällä. Näytönohjainten suorituskyky mitattiin DirectX 11 -rajapinnalla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
MSI R9 270 oli Battlefield 4:ssä 35 % suorituskykyisempi kuin AMD R7 260X, jolla mitattiin 52,6 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. XFX R9 270X oli puolestaan 14 % suorituskykyisempi kuin MSI R9 270.
Ruutujen renderöintiajat vaihtelivat R7 260X -näytönohjaimella huomattavasti ja pelissä oli havaittavissa silmämääräisesti selvää nykimistä. R9 270 ja R9 270X -näytönohjaimilla ei ollut suurta heittelyä ja pelikokemus oli sulava.
ArmA 3
ArmA 3:ssa testipätkänä toimi yksinpelin Infantry Showcase -tehtävä. Peli testattiin pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
MSI R9 270 oli ArmA 3:ssa 25 % suorituskykyisempi kuin AMD R7 260X, jolla mitattiin 41 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. XFX R9 270X oli puolestaan 17 % suorituskykyisempi kuin MSI R9 270.
Ruutujen renderöintiajat vaihtelivat kaikilla näytönohjaimilla huomattavasti ja pelissä oli havaittavissa silmämääräisesti selvää nykimistä.