Uusimmat

Suorituskyky- ja melumittaukset

15.06.2020 19:00 Aleksi Pakkala

Suorituskyky- ja melumittaukset

Tämänkertaisessa Muropaketin testissä Radeon RX 5600 XT Gaming OC, GeForce GTX 1660 Super Gaming OC ja GeForce GTX 1650 Windforce OC näytönohjainten suorituskykyä mitattiin pelikäytössä pääsääntöisesti 1080p- ja 1440p-resoluutioilla.

Testikokoonpanon prosessorina toimi Intel Core i7 8700K, muistina oli 16 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa Adata XPG Spectrix D60G DDR4 -muistia, ja testikokoonpano oli koottu Asus Prime Z370-A -emolevylle.

Kaikki suorituskykymittaukset ajettiin kolmeen kertaan, ja lopullinen tulos laskettiin tulosten keskiarvosta.

3DMark Time spy oli testikattauksen ensimmäinen suorituskykytesti. Time spy -testi kuvaa kokoonpanon suorituskykyä 3D-renderöinnissä DirectX 12 -rajapintaa käyttäen.

Time spy-testissä Radeon RX 5600 XT oli 14 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super, ja Nvidian kalliimpi näytönohjain oli 69,4 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

3DMark Firestrike Extreme testaa kokoonpanon suorituskykyä 3D-renderöinnissä 1440p-resoluutiolla DirectX 11 -rajapintaa käyttäen.

Firestrike Extreme -testissä Radeon nosti selvästi eroa Nvidian näytönohjaimiin, GeForce RX 5600 XT -mallin ollessa 40 prosenttia GTX 1660 Superia nopeampi. Nvidian näytönohjainten välinen ero pysyi lähes samansuuruisena kuin Time spy -testissä, kun GeForce GTX 1660 Super oli 72,2 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

Deus Ex: Mankind Divided on ensimmäinen pelitesteistä. Suorituskykymittaukset suoritettiin DirectX 11 -rajapintaa käyttäen pelin Ultra-esiasetuksilla.

1080p-resoluutiolla Radeon RX 5600 XT oli 12,5 prosenttia GeForce GTX 1660 Super -mallia nopeampi, ja GeForce GTX 1660 Super 59 prosenttia GeForce GTX 1650 -näytönohjainta nopeampi.

Ultra-asetuksilla Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimenkin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli alle 60 ruutua sekunnissa, mutta laskemalla esiasetukset esimerkiksi high-tasolle, pysyisi ruudunpäivitysnopeus 60 yläpuolella.

1440p-resoluutiolla näytönohjaiminen tulosten erot hieman kasvoivat. Radeon RX 5600 XT oli 16 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super, ja GeForce GTX 1660 Super oli jo 62 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

Ghost Recon: Wildlands -pelissä Nvidia-näytönohjaimet ovat aina pärjänneet AMD:n malleja paremmin, eikä tämäkään testikerta ollut poikkeus.

1080p-resoluutiolla Radeon RX 5600 XT oli vain 5 prosenttia GeForce GTX 1660 Super -näytönohjainta nopeampi, ja GeForce GTX 1660 Super oli 52,6 prosenttia GeForce GTX 1650 -mallia nopeampi.

Nostettaessa resoluutio 1440p-resoluutioon, GeForce GTX 1660 Super pamauttaa tiskiin 1,4 prosenttia paremman tuloksen kuin Radeon RX 5600 XT, ja RX 5600 XT oli 61,7 prosenttia nopeampi kuin GTX 1650.

Dawn of War 3 -pelin suorituskykymittauksissa AMD Radeon RX 5600 XT oli jälleen selvästi Nvidian tarjontaa nopeampi.

AMD Radeon RX 5600 XT oli 1080p-resoluutiolla 18,3 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super, ja GeForce GTX 1660 Super -näytönohjain oli 43,6 prosenttia GTX 1650 -näytönohjainta nopeampi. Dawn of War 3 oli ensimmäinen peleistä, jossa GTX 1650 keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli yli 60 ruutua sekunnissa.

1440p-Resoluutiolla RX 5600 XT kasvatti eroa Nvidian tarjontaan, ollen 23,4 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super. GeForce GTX 1660 Super taas oli 57,3 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

For Honor -pelissä kaikkien näytönohjainten keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus pysyi 1080p-resoluutiolla yli 60 ruutua sekunnissa nopeuden yläpuolella, mutta GeForce GTX 1650 -näytönohjaimella ruudunpäivitysnopeus putoili toistuvasti kuudenkymmenen alapuolelle.

For Honor -testissä 1080p-resoluutiolla Radeon RX 5600 XT oli 17,9 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super, ja GTX 1660 Super oli 58,9 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

1440p-resoluutiolla Radeon RX 5600 XT oli 17,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1660 Super, ja GTX 1660 Super oli 63,1 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

Näytönohjaimien suorituskykyä 2160p (4K) -resoluutiolla testattiin Deus Ex: Mankind Divided -pelissä. Mankind Divided osoittautui turhan kovaksi palaksi ultra-asetuksille kaikille testin näytönohjaimille, eikä näillä asetuksilla edes Radeon RX 5600 XT saavuttanut pelikelpoisia lukemia – senkin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus jäi selkeästi alle 30 ruutuun sekunnissa.

AMD Radeon RX 5600 XT oli 2160p-resoluutiolla kuitenkin 17,9 prosenttia Nvidia GeForce GTX 1660 Super -näytönohjainta nopeampi, ja GeForce GTX 1660 Super oli 69,1 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 1650.

Näytönohjaimien ylikellotustestinä toimi samainen Deus Ex: Mankind Dividedin suorituskykytesti. Radeon RX 5600 XT -näytönohjain ylikellotettiin AMD Radeon Wattman -sovelluksella, ja Nvidian näytönohjainten ylikellotukseen käytettiin MSI Afterburner -ohjelmaa.

Radeon RX 5600 XT:n tulos parani ylikellotuksen myötä 10,1 prosenttia, GeForce GTX 1660 Superin 6,1 prosenttia ja GeForce GTX 1650 -näytönohjaimen tulos parani 4 prosenttia.

Näytönohjaimien lämpötilamittaukset suoritettiin noin 21-asteisessa toimistotilassa. Lämpötilatestissä Furmark Furry Donut -rasitustestiä ajettiin niin kauan, kunnes näytönohjaimen lämpötila tasaantui, eikä enää noussut.

Suurikokoisella jäähdyttimellä varustettu Radeon RX 5600 XT Gaming OC pärjäsi testeissä kirkkaasti parhaiten. Näytönohjaimen lämpötilat laskivat tasaisesti tuuletinnopeutta nostettaessa. Vaikka näytönohjaimen tuuletinnopeus laskettiin vain 1000 RPM:n nopeuteen, ei näytönohjaimen kellotaajuus laskenut lainkaan. Samaa ei valitettavasti voi sano GeForce GTX 1660 Super Gaming OC -näytönohjaimesta.

GeForce GTX 1660 Super -näytönohjain kohtasi ongelmia lämpötilan hallinnan kanssa. Tuulettimien pyöriessä nopeudella 1000 RPM, näytönohjaimen kellotaajuus laski 1785 megahertsiin. Nostettaessa tuulettimien nopeus 1500 RPM:n nopeuteen, nousi kellotaajuus takaisin tyypillisiin 1920 megahertsiin, jolla nopeudella näytönohjain toimi tyypillisesti pelitestien aikana.

Tulos on hämmentävä, sillä aikaisemmin Muropaketin testissä ollut GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC oli varustettu tismalleen samalla jäähdytysratkaisulla. Kyseinen näytönohjain pärjäsi kuitenkin lämpötilamittauksissa huomattavasti paremmin, vaikka kyseessä on samaan grafiikkapiiriin perustuva tehokkaampi näytönohjain.

GeForce GTX 1650 selvisi lämpötilamittauksista sikäli isosisartaan paremmin, ettei näytönohjaimen kellotaajuus pudonnut lainkaan edes 1000 RPM:n tuuletinnopeudella.

GeForce GTX 1650 Windforce -näytönohjaimella tuuletinnopeudella oli myöskin pienempi vaikutus näytönohjaimen lämpötilaan kuin muilla näytönohjaimilla. Nostettaessa tuuletinnopeutta 1000 RPM nopeudesta 2000 RPM nopeuteen, laski RX 5600 XT -näytönohjaimen lämpötila 26 prosenttia, ja GeForce GTX 1660 Superin lämpötila laski 21,3 prosenttia, mutta samalla tuuletinnopeuden muutoksella GeForce GTX 1650 lämpötila laski vain 11,1 prosenttia.

Melutestit suoritettiin noin 30 senttimetrin päästä kokoonpanon avonaisesta kyljestä. Kaikki näytönohjaimet testattiin kolmella määritetyllä tuuletinnopeudella, ja näytönohjaimien täydellä tuuletinnopeudella.

Kaikki näytönohjaimet pitivät käytännössä yhtä voimakasta ääntä 1000, 1500 ja 2000 RPM:n nopeuksilla. Kaikki näytönohjaimista pitivät miellyttävän tasaista ääntä, eikä mikään malleista pitänyt ylimääräisiä ääniä.

Radeon RX 5600 XT -näytönohjain oli kolmikosta selvästi äänekkäin tuulettimien maksiminopeudella. Mutta tämäkin vain siksi, että Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen maksimituuletinnopeus oli selkeästi Nvidia-kaksikkoa korkeampi.

Pelikäytössä suurikokoinen Radeon RX 5600 XT on testatuista näytönohjaimista hiljaisin. Testien aikana Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen tuuletinnopeus pysytteli 1000 RPM:n tuntumassa ja näytönohjainta ei käytännössä kuullut lainkaan kokoonpanon muun meluntuoton yli. GeForce GTX 1650 Windforce OC piti hieman enemmän meteliä, kun taas GeForce GTX 1660 Super oli pelitesteissä näytönohjaimista meluisin.

Myös GeForce GTX 1660 Super Gaming OC oli melko hiljainen pelikäytössä, eikä näytönohjaimen pitämä ääni käynyt ärsyttäväksi. Tästä hyvin hiljaisesta joukosta GeForce GTX 1660 Super Gaming OC kuitenkin erottui äänekkäimpänä.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteiden esittely
  3. Suorituskyky- ja melumittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat