Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division (lautapeli)

24.07.2013 18:45 | Leevi Rantala

Chad Jensen on hieno pelisuunnittelija. Hän nimittäin kehittää pelejä, joiden teemat ja mekaniikat toimivat hyvin yhdessä. Ensimmäinen kosketukseni miehen kädenjälkeen oli 2006 julkaistu Combat Commander, joka sekoitti onnistuneesti perinteisen sotapelaamisen korttivetoiseen pelimekaniikkaan.

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division on miehen uuden sarjan avausosa, jossa seurataan Grossdeutschland-eliittidivisioonan taisteluja toisen maailmansodan itärintamalla.

Order matrix ja initiative track – nuo nerokkaat keksinnöt

Fighting Formations -sarja rakentuu tietyille perussäännöille, joiden päälle lisätään tarpeen mukaan lisäsääntöjä. Niinpä esimerkiksi ensimmäisessä osassa mukaan tulee lisäsääntö, joka koskee venäläisten radiottomien tankkien aiheuttamia ongelmia. Aavikko- ja viidakko-osiin voidaan lisätä omat erikoissäännöt, jotka koskevat vain niissä käytyjä taisteluja ja niin edelleen.

Pelin ydin ja sen nerokkain idea koostuu order matrix- ja initiative track -taulukkojen saumattomasta yhteistyöstä. Order matrix on taulukko, jossa on kuvattu luvut yhdestä kymmeneen. Tähän taulukkoon arvotaan jokaisella kierroksella kymmenen kuutiota, joita tarvitaan joukkojen käskemiseen. Yksiköillä liikutaan, ammutaan, ryömitään ja niin edelleen poistamalla order matrixista kuutio. Jokainen toiminto vaatii tietyn arvoisen kuution, joiden hinnat on lueteltu taulukon vieressä.

Kun kuutio on poistettu ja toiminto valittu, liikautetaan aloitenappulaa kuution hinnan verran vastustajan suuntaan. Sen jälkeen voi aktivoida haluamansa määrän yksiköitä toteuttamaan valitun toiminnon. Mikäli joukot eivät ole abstraktia komentoketjua kuvaavan mission command -pelimerkin vaikutusalueella, menettää jokaisesta aktivoidusta joukosta vielä lisää initiativea, aloitekykyä. Tämä kannustaa pitämään tärkeät joukot aina hallinnassa, sillä komentoketjun tavoittamattomissa olevien yksiköiden aktivoiminen on todella kallista.

Kun toiminto on tehty, katsotaan missä aloitenappula seisoo. Mikäli se päätyi vastustajan puolelle, on hänen vuoronsa toimia. Kuutiot vähenevät jatkuvasti ja kierros päättyy niiden loppumiseen.

Pidän todella paljon pelin järjestelmästä. Se toimii erittäin hyvin ja pakottaa miettimään laudan tapahtumia koko ajan. Komentoketju rapautuu tasaista tahtia ja pelaajan täytyy oppia pelaamaan sen sanelemassa rytmissä. Muutoin esimerkiksi hyökkäys saattaa pysähtyä, koska joukot eivät ole enää komentoketjun vaikutuksessa ja yksiköiden aktivoiminen uudestaan tulisi liian kalliiksi. Tämä aloitteen ja komentojen yhteisliitto myös eliminoi pelistä perinteiset vuorot. Tämä luo runsaasti jännitettä, koska kierroksella ei välttämättä pääse toimimaan niin usein kuin haluaisi. Laudan koko ajan muuttuvat tilanteet ja aloitteen vaihtelut tarkoittavat, että pitkäjänteisten suunnitelmien toteutumiseksi omia toimiaan joutuu arvioimaan uudelleen siirrosta toiseen.

Nopeat ja brutaalit kahinat

Varsinainen taisteleminen hoituu helposti parilla nopanheitolla. Jokaisella yksiköllä on hyökkäysvoima, jonka tyyppi on joko ”pehmyttä” tai ”kovaa”. Pehmeällä tulivoimalla tarkoitetaan esimerkiksi pienikaliiberisten aseiden tulta tai vaikkapa tykistökeskitystä. Kovaa tulivoimaa käytetään puolestaan tankkeja vastaan. Samoin jokaisella joukolla on puolustusarvo hyökkäyksiä vastaan. Mikäli puolustusarvo on eri tyyppiä kuin hyökkäysvoima, kyseisellä hyökkäyksellä ei voi saada aikaan vahinkoa. Esimerkiksi jalkaväen täytyy yrittää tuhota tankit lähitaistelussa, sillä kiväärin luoti ei niiden panssareita läpäise.

Yksinkertaisimmillaan taisteleminen menee seuraavalla kaavalla. Hyökkääjä heittää kahta kymmensivuista noppaa ja lisää tulokseen hyökkäysvoimansa. Puolustaja heittää kahta kymmensivuista noppaa ja lisää siihen puolustusarvonsa. Jos hyökkääjän tulos on suurempi, puolustaja joko ottaa vahinkoa tai tuhoutuu. Heittoihin vaikuttavat myös esimerkiksi kantomatka, käytettävät erikoisaseet ja niin edelleen. Nämä kaikki on lueteltu mukana toimitettavilla apulapuilla, joten taisteleminen ei koskaan hyydy sääntökirjan selaamiseksi.

Mielenkiintoinen yksityiskohta ampumismekaniikassa on se, että heittoihin vaikuttavat muutokset eivät ole nopantuloksiin lisättäviä tai vähennettäviä lukuja. Ne nimittäin vaihtavat käytettävät nopat joko parempiin tai huonompiin. Esimerkiksi viereiseen heksaan ammuttaessa käytetään kahta kaksitoistasivuista noppaa, kun taas pitkälle kantamalle heitetään joko kahta kahdeksan- tai kuusisivuista noppaa. Tämä vaikuttaa suuresti heitettyjen lukujen keskiarvoihin ja pakottaa hyökkääjän hakemaan hyviä hyökkäysasemia.

 

Kymmenen taistelua itärintamalta

Pelin mukana tulee kymmenen skenaariota, jotka tarjoavat pelattavaa pitkäksi aikaa. Kaikki käsittelevät jotain historiallista taistelua, johon pelin nimikkodivisioona otti osaa. Skenaarioiden koko vaihtelee pienistä alle parin tunnin mittaisista skenaarioista massiivisiin yhteenottoihin, joihin saa varata koko päivän. Niistä löytyy runsaasti vaihtelua, eivätkä mitkään tunnu keskenään samanlaisilta. Harmillisesti mukana ei ole kuitenkaan Combat Commander -sarjasta tuttua satunnaistehtävägeneraattoria, joka olisi mahdollistanut loputtomien erilaisten taistelujen luomisen.

Tämä on kerrassaan loistava sotapeli, joka on säännöiltään selkeä, helposti lähestyttävä ja tarjoaa täysin uudenlaisen pelikokemuksen. Order matrix ja initiative track ovat yhtä hyvä keksintö kuin esimerkiksi Twilight Strugglen monikäyttöiset kortit, joiden perusideaa käytetään nykyään useissa peleissä. Toivottavasti muutkin suunnittelijat ottavat pelistä oppia, sillä näin hyvää ideaa kannattaa hyödyntää. Grossdeutschlandin divisioonan kahinat saivat minut täysin pauloihinsa, sillä en ole ollut pitkiin aikoihin näin innoissani sotapelistä.

 

Fighting Formations –pelejä myy Fantasiapelit.

 

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division

Pelisuunnittelija: Chad Jensen

Julkaisija: GMT Games

Pelaajia: 2

Pelin kesto: 120-180 minuuttia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 85 euroa

Pelin kotisivu: Grossdeutschland

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

1960: Making of a President (lautapeli)

Field Commander: Rommel (lautapeli)

Space Hulk: Death Angel (lautapeli)

Tony & Tino (lautapeli)

Lue myös

Battlefield 4 – ”nyt voimme keskittyä sisältöön” (osa 1)

Ducky Shine2 –pelinäppäimistö – luotettavuutta ja laatua

Illusion – mobiilimarkkina on kovaa bisnestä (päivä 2)

Logitech G500s -pelihiiri – futuristista tyylikkyyttä

Muropaketin uusimmat