Uusimmat

Forbidden Siren 2 – sireeni huutaa jälleen

11.02.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Vuoden 2004 keväällä julkaistu Forbidden Siren oli monella tapaa uudentyylinen kauhuseikkailu. Resident Evil -tyylinen keino luoda kauhua rajallisilla ammusvarastoilla ja kirjoituskonenauhoilla oli heitetty kerralla romukoppaan. Pelaaja astutettiin toinen toistaan avuttomamman siviilin saappaisiin zombien kansoittamaan kyläpahaseen.

Hyvistä ideoista huolimatta Forbidden Siren ei innostanut kaikkia erittäin korkealle nostetun vaikeustasonsa takia. Pelisarjan ohjaajan Kenichiro Toyaman mukaan Japanissa peliä varten oli perustettu hyvin kattava vinkki- ja keskustelusivusto, jonka länsiversio ei kuitenkaan oikein saanut tuulta alleen.

Hyvä yritys palkitaan usein toisella mahdollisuudella, ja joskus tämän vuoden puolella julkaistava Siren 2 vaikuttaa ainakin ensisilmäyksellä korjaavan edeltäjänsä pahimmat puutteet. Yami Jima -nimiselle autioituneelle saarelle sijoittuva peli lupaa täysin uusia henkilö- ja jopa eläinhahmoja.

Saaren salaperäisesti kadonneiden asukkaiden mysteeriä pääsee näillä näkymin tutkimaan esimerkiksi koulutytön ja sotilaan näkökulmasta. Tämä varmasti kiinnostaa alkuperäiseen Sireniin turhautuneita, sillä nyt ainoa selviytymiskeino ei välttämättä olekaan pakeneminen.

Valoa ja pimeyttä

Kenichiro Toyaman mukaan valon ja pimeyden välinen vastakkainasettelu tulee olemaan merkittävä osa Siren 2:ta. Esimerkkinä hän tarjoaa ensimmäisestä Sirenistä tutuksi tulleille shibito-zombeille seuraa tekevät, uudentyyppiset yamibito-hirviöt. Nämä pimeässä lähes voittamattomat hirviöt eivät kestä erityistä punaista valoa ollenkaan, mikä Toyaman mukaan tuo aivan uusia ongelmanratkaisullisia elementtejä. Passiivisten, jopa tyhmien shibito-zombien vastapainona toimivien yamibitojen luvataan olevan älykkyydeltään lähes ihmismäisiä. Niistä jokaiselle luvataan oma persoonansa ja taustatarinansa.

Vaikeustasoon kohdistuneeseen kritiikkiin on Toyaman mukaan vastattu kaikin mahdollisin keinoin, koska kyseessä oli selkeästi Forbidden Sirenin heikoin osa-alue.

Siren 2 näyttää todella hyvältä. Toyaman mukaan pelimoottorin tekemisen lähtökohtana eivät ole olleet PlayStation 2:n asettamat rajoitukset, vaan sen antamat mahdollisuudet. Ympäri Japania otetusta kuvamateriaalista koostetut ympäristöt huokuvat japanilaisille kauhuelokuville ominaista ahtaiden ja pimeiden paikkojen tunnelmaa. Pelko on läsnä jatkuvasti. Uutena elementtinä mukaan tulee myös vesi, mikä saariympäristössä on varsin ymmärrettävää. On kuitenkin vielä hämärän peitossa, kuinka paljon ja millä tavalla uusi pelimoottori tätä tulee hyödyntämään.

Ensimmäisessä Sirenissä esitelty ”sightjacking”, suomennettuna vaikkapa näönkaappaus, tulee olemaan merkittävässä osassa myös pelisarjan toisessa osassa. Näönkaappauksella tarkoitetaan päähenkilöiden saamaa mystistä ominaisuutta nähdä maailma vihollisensa silmin. Näiden näkökenttien ja toiminnan hyödyntäminen etenemisessä tuleekin varmasti olemaan olennainen osa myös Siren 2:ta.

Vaikka Siren 2 on vielä täysin alkutekijöissään, eikä yksityiskohtia ole paljastettu juuri ollenkaan, lupaavat ensimmäiset merkit kuitenkin hyvää. Pelin tekijätiimi on selkeästi ymmärtänyt ensimmäisen osan heikkoudet ja pyrkinyt korjaamaan ne samalla kuitenkaan harhailematta liian kauas juuriltaan.

Tero Lehtiniemi

Forbidden Siren – itkeä vaiko huutaa?

Ensimmäinen Forbidden Siren oli kauhupelien jo hieman näivettyneelle lajityypille merkittävä piristysruiske. Se sijoittui ulkomaailmalta suljettuun japanilaiskylään, jonka asukkaat muuttuivat oudon sireenin ujelluksen myötä kaikkea elävää vihaaviksi zombeiksi. Pelaajan tehtävä oli johdattaa muutokselta säästyneet kyläläiset yksi kerrallaan ulos kylästä ja samalla selvittää kylän tapahtumien takana piilevä mysteeri.

Vaikka kriitikot pääsääntöisesti rakastuivatkin peliin, oli sen armoton vaikeustaso liikaa suurimmalle osalle pelaajista. Japanissa peli menestyi hyvin ja poiki jopa elokuvasopimuksen, mutta länsimaiselle mentaliteetille kokemus oli pääosin ylitsepääsemätön.

Japanilaisista kauhuelokuvista pitäville, tiukkahermoisille ja vähästä lannistumattomille Forbidden Siren on kuitenkin kauhupelinä täysin omanlaisensa kokemus ja varmasti tutustumisen arvoinen. Ihan kaikkien peli ei todellakaan ole kyseessä, ja toivottavasti Siren 2:n myötä lajityyppiin saataisiin erilainen, kaikkien täysi-ikäisten kauhupelien ystävien tarpeet tyydyttävä edustaja.

Tekijä: SCEI
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Pelikoneet: PS2 (testattu)
Julkaisuaika: ei tietoa