Uusimmat

Haastattelussa Dave Perry – Shiny-studion perustaja

05.08.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Shinyn perustaja ja johtaja Dave Perry on tunnetusti sulava suustaan ja todistetusti kova tekijä peli-alalla, mutta Shinyn toistaiseksi viimeisin julkaisu Enter The Matrix oli pettymys. Haastattelimme Davea tämän esitellessä Path of Neoa, joka on seuraavana julkaisuvuorossa oleva Matrix-universumiin sijoittuva peli.

Olit esitellessäsi Enter The Matrixin tuloksia tavallista nöyrempi.
Miten Path of Neon kehitys on sujunut, kun teillä on ETM:ään verrattuna ollut huomattavasti enemmän tuotantoaikaa ja valmista tekniikkaa?

Totuus on se, että mitä tahansa teemmekin, haluaisimme aina enemmän aikaa. Ajankäyttö on yksi ratkaisevimmista asioista pelejä kehitettäessä. Ensimmäisen Matrix-pelin kohdalla olisimme tarvinneet enemmän aikaa pelin viimeistelemiseen.

Path of Neon kohdalla meillä on enemmän kehitysaikaa. Emme tällä kertaa yhdistä eri pelilajeja yhteen pakettiin. Se oli rehellisesti sanottuna virhe ensimmäisen pelin kohdalla. En halua olla liian julma arvioidessani Enter The Matrixia, koska se tosiasia, että saimme niinkin monimutkaisen projektin ylipäätänsä valmiiksi ihmetyttää minua vieläkin. Olen erittäin ylpeä tiimistäni, sillä kyseessä oli erittäin vaikea projekti.

Opimme sen aikana paljon, ja olemme investoineet tätä osaamista jatko-osan tekemiseen. Atari on myös ollut kehitysajan suhteen antelias, jotta voimme varmasti tehdä hyvän jatko-osan.

Path of Neo on siis kokoelma elokuvatrilogian parhaita kohtauksia?

Pelissä on kysymys trilogian tärkeimpien kohtausten kokemisesta niin, että voi vaikuttaa itse tapahtumiin. Olemme lisänneet peliin paljon uusia asioita, jotta saisimme mukaan vaihtelua. Mikäli olet nähnyt kaikki Matrix-elokuvat ja luulet etukäteen tietäväsi, mitä pelissä seuraavaksi tapahtuu, olet väärässä.

Enter The Matrixissa oli paljon varta vasten peliä varten kuvattua elokuvamateriaalia. Onko Path of Neoon kuvattu uutta materiaalia?

Emme ole kuvanneet uusia elokuvakohtauksia peliä varten, mutta pelissä on paljon sellaisia välianimaatioilla toteutettuja kohtauksia, joita elokuvissa ei nähty. Meillä on useita yllätyskohtauksia, jotka saavat varmasti pelaajilta positiivisen reaktion. Yksi asia, josta juuri neuvottelemme Atarin kanssa, on rahoitus isoa kuvattua loppukohtausta varten.

Kuinka paljon Wachowskin veljekset ovat osallistuneet pelin suunnittelemiseen tällä kertaa?

He ovat olleet mukana huomattavasti enemmän kuin ensimmäisen osan tuotannossa. Ensimmäisen pelin tekemisen aikaan he olivat hyvin kiireisiä jatko-osien kanssa, mutta nyt he ovat ehtineet osallistua enemmän pelin suunnittelemiseen.

Path of Neon suunnitteluopas on kokonaisuudessaan netissä, ja näin veljekset (ja me) pääsevät siihen käsiksi mistä päin maailmaa tahansa. He voivat lisätä siihen haluamiaan juttuja ja pysyvät perillä meidän [Shinyn] tekemistämme muutoksista.

Totesit esityksessä, että ensimmäinen Matrix-elokuva oli trilogian paras.
Oletko sanonut tämän veljeksille?

En ole ikinä sanonut tätä asiaa heille, mutta kyllähän meidän eurooppalaisten ja amerikkalaisten mielestä ensimmäinen elokuva on ylivoimaisesti sarjan paras.

Ensimmäinen elokuva oli pitkälti tarinan kertomista. Jatko-osat keskittyivät erikoisefektitykitykseen ja isoihin toimintakohtauksiin. Ensimmäinen osa vetoaa parhaiten katsojiin. Omasta mielestäni se on yhä edelleen yksi maailman parhaista elokuvista.

Omaako Neo kaikki elokuvatrilogian aikana oppimansa kyvyt jo pelin alussa vai opitaanko ne pelin aikana?

Erilaiset taidot, kuten lentäminen ja luotien pysäyttäminen, ilmestyvät pelissä samalla tavalla kuin elokuvissakin. Ensimmäinen Matrix alkaa toimistosta, jossa Neo juoksentelee ympäriinsä puhuen matkapuhelimeen. Ajattelimme, että tämä olisi pelille tylsä alku, varsinkin kun pelaajat arvioivat pelejä ensimmäisen kymmenen sekunnin perusteella. Keskustelin tästä asiasta veljesten kanssa, ja päätimme aloittaa pelin tapahtumat aulakohtauksella, jossa pelaaja joutuu heti keskelle vaikeaa ja näyttävää taistelukohtausta. Kohtaus on kuitenkin vain unta, mutta se on samalla erittäin vaikea kohtaus, jossa kokeillaan pelaajan taitoja. Mikäli kuolet heti ensimmäisen vastustajan kohdalla, pelin luonne muuttuu jatkossa selkeästi. Peli mukautuu pelaajan kykyihin.

Onko Neo ainoa pelattava hahmo?

On, mutta muut hahmot ovat toki mukana monissa kohtauksissa. Esimerkiksi Trinity on tekoälyn ohjaamana osa aulan taistelukohtausta.

Emme tee PSP:lle suoraa käännöstä, vaan haluamme suunnitella sille oman Matrix-pelin. Siinä voisi mahdollisesti hyödyntää muitakin hahmoja ja WiFi-ominaisuuksia.