Uusimmat

Naruto: Rise of a Ninja –haastattelu – animea/mangaa pelikansalle

28.02.2008 17:52 Antti Mutta

Naruto-mangasarja on ollut erittäin kovassa suosiossa pelintekijöiden keskuudessa. Viime jouluna julkaistuNaruto: Rise of a Ninja oli kelpo toimintaseikkailu ja pelisarjaa on nähty tiuhaan tahtiin niin taskukonsoleilla kuin isommillakin pelikoneilla.

Saimme kuulusteltavaksemme Ubisoftin Sebastien Puelin, joka oli Rise of a Ninjan tuottaja. Puelin kertoo niin taannoisesta pelistään kuin Narutosta ja animepelien tekemisestä ylipäätään.

Naruto: Rise of a Ninja oli yksi viime vuonna eniten kiinnostusta herättäneistä peleistä E3-messuilla. Olitteko yllättyneitä pelin saamasta positiivisesta ennakkohuomiosta?

No, juu. Pari vuotta kestävän projektin parissa työskennellessä tulee välillä sokeaksi sille, kuinka pitkälle on päästy. Toisaalta tiesimme kyllä, että olimme saaneet aikaiseksi graafisesti omintakeisen ja täysin uudenlaista pelimekaniikka sisältävän pelin. Koko tekijätiimi seuraa Narutoa, joten jos lopputulos miellyttäisi meitä, siitä pitäisivät muutkin fanit. Silti on sanottava, että saamamme kehut yllättivät.

Halusimme keskittyä tässä vaiheessa puhtaasti Naruton tarinaan. Vaikka muut hahmot ovatkin särmikkäitä ja cooleja, hänessä on tietynlaista syvyyttä ja luonnetta. Halusimme asettaa pelaajan Naruton saappaisiin ja kertoa aidon, moniulotteisen tarinan. Tämä ei olisi ollut mahdollista, jos olisimme antaneet pelaajan valita vapaasti hahmonsa.

Millaisia ominaisuuksia peliin on lainattu animesta?

Kaikki ominaisuudet ovat suoraan Naruto-sarjasta, emme ole ”keksineet” yhtäkään itse. Mielestäni omien ideoiden liiallinen ymppääminen johtaisi ainoastaan Naruto-peliä etäisesti muistuttavaan tuotokseen. Tämä ei ollut tavoitteemme.

Tästä huolimatta jouduimme toki tulkitsemaan ja kääntämään asioita peliin sopiviksi – esimerkkinä sinettijärjestelmä. Loppujen lopuksi kaikki peliominaisuudet kuitenkin palvelevat Naruton maailmaa, ei toisinpäin. Ainakin tämä on ollut filosofiamme peliä tehdessämme.

Mikä oli mielestä si kaikkein vaikeinta siirtää pelimaailmaan?

Ehdottomasti tarina. Naruton tarinaa kerrottaessa on varmistettava, että pelaaja samastuu hahmoon täydellisesti. Siksi haluamme pelaajan tuntevan olonsa totaaliseksi häviäjäksi ensimmä isten pelituntien aikana. Emme kuitenkaan halunneet pakottaa pelaajaa epäonnistumaan kaikessa tekemässää n. Siksi meidän oli keksittävä omintakeisia ratkaisuja pulmaan..

Kuinka tarkasti peli noudattaa mangan ja/tai animen juonikuvioita?

Kyseessä on täysin sama tarina, joka on vain kerrottu toisessa, interaktiivisessa muodossa. Seurasimme yksi yhteen animen juonta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lisäsimme vain joitain tehtäviä pelillisistä syistä. Hyvä Naruto-peli syntyy vain ymmärryksestä, että sarjan luoja, Mr Kishimoto, osaa kertoa tarinansa paljon paremmin kuin kukaan muu.

Narutossa yhdistyvät monen eri pelityypin ominaisuudet. Miten kuvailisit peliä jollekin, joka ei ole kuullutkaan Naruto: Rise of the Ninjasta??

Yksi olennaisimmista asioista on ymmärtää, että halusimme kertoa tarinan, luoda Naruton maailman niin tarkasti kuin mahdollista ja laittaa pelaajan Naruton kenkiin. Erilaiset pelitavat ovat vain tapa saavuttaa nämä tavoitteet. Päädyimme taistelun, toiminnan ja roolipelaamisen sekoitukseen. Vaikka nämä ovatkin varsin erityyppisiä tyylejä, mielestäni pelissä ne sulautuvat yhteen täydellisesti.

Pelissä on beat’em upeista lainattuja elementtejä. Oletteko hakenut vaikutteita aikaisemmista, japanilaisista Naruto-peleistä?Jos, niin mistä?Monet pelaajat pitivät ainakin Gekitou Ninja Taiseneista GameCubella…

Tämä ei ole mätkintäpeli muiden Naruto-nimikkeiden tapaan, vaan käytössä oikea taistelujärjestelmä. Vihollisten päihittäminen vaatii taitoja ja strategiaa – ei ennakkoon määriteltyjen näppäinkombojen hakkaamista.

Totta puhuen me tutustuimme muihin Naruto-peleihin, mutta järjestelmämme muistuttaa enemmän taistelupelien klassikkoja, kuten Soul Caliburia ja Virtua Fighteria. 

Onko teillä mietittynä jotain todella kunnianhimoista näin merkittävän lisenssin varalle? Jäikö Rise of a Ninjasta pois jotain, esimerkiksi aikarajoitteiden takia, jotain jonka pariin haluaisitte palata myöhemmin?

Voin ylpeänä ilmoittaa, että tämä peli on yksi niistä harvoista tapauksista, joissa kehittäjätiimi voi todeta tehneensä aika pitkälle kaiken, mitä oli tarkoituskin. Silti mielestäni verkon puolella voisimme tehdä enemmän. Manga-fanit – kuten me – ovat hyvin aktiivisia yhteisönä netissä, mutta heille ei ole tarjolla oikeastaan yhtään sopivaa verkkopeliä. Rise of a Ninja on ensimmäinen mangaa käsittelevä peli, joka tukee verkkopelaamista. Jos jatkoa seuraa, toivomme voivamme suunnata verkkoon. Xbox Live tarjoaa uskomattoman mahdollisuuden manga-pelaajayhteisöjen luomiseen!

Mikä tekee mielestäsi animesta niin loistavan ja kypsän aiheen pelikäännöksiä varten?

Kun näin ensimmäistä kertaa Narutoa, ajattelin että tästä maailmasta saa aikaiseksi mahtavan pelin. Ensinnäkin sarja on todella toimintapainoitteinen (niinpä valitsimme taistelulähtökohdan), toiseksi se on uskomattoman kaunis ja yksityiskohtaisesti rakennettu (tämän ansiosta seikkaileminen on kiehtovaa) ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, mukana on todella tarkasti kehitettyjä, monitahoisia hahmoja (ja näin päädyimme roolipeliin). Näistä animelle ominaisista aineksista saadaan resepti Rise of Ninja –cocktailiin: taistelua, seikkailua ja roolipelaamista.

 

Kiitämme XCN-verkostoa yhteistyöstä haastattelun toteutuksessa.

 

Lue lisää eDomesta

Astro Boy (PS2)

Dragon Ball Z: Taiketsu (GBA)

Japanin natsilolitat valtaavat Euroopan

Koulutyttöjä, kikatusta ja konetuliaseita: GTA toimii jopa animena

Naruto Ninja Council (DS)

Naruto: Clash of Ninja (GC)

Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (GC)

Dragonball-manga kääntyy elokuvaksi

Viikon valio: Transformers cosplay – pukeudu botiksi

Mikä ihmeen ”j-rock”?