Gun Bombers – suomilegendan jälkeläinen toi ysärihitin nykyaikaan

10.03.2016 17:36 | Jukka O. Kauppinen | 2330

Gun Bombers on erikoinen peliprojekti. Se on tavallaan australialainen modernisointi suomalaisesta ysärihitistä, jota työstetään australiansuomalaisissa käsissä. Ja hyvältä näyttää!

Pelin innoittaja on 1995 julkaistu Mine Bombers. Skitso Productions -indietiimin luomus oli luolajuoksenteluräjäyttäjäklassikko, joka lainasi ideoitaan eri suunnista ja loi niistä aivan omanlaisensa kaivosräiskintöjen genren. Hetken huuman jälkeen genre kuitenkin hiipui, mutta 20 vuotta on ihan sopiva aika klassikoiden lämmittelyyn. Siksi: Gun Bombers.

Ja kyllähän näin erikoisen suomiteoksen takia kannattaa lähettää sähköpostia ihan kaukaiseen Australiaan saakka Gunia työstävälle Antti Vaihialle.

 

Antti Vaihia, mikä olet miehiäsi?

Olen Nurmijärven maaseudun maisemissa kasvanut 33-vuotias mies. Kodin ensimmäiset pelivempeleet olivat PC 286 ja NES, ja siitä eteenpäin pelaaminen on ollut veressä. Opiskelut suoritin Haaga-Heliassa ja valmistuin IT-tradenomiksi.

Paperit saatuani lähdin Australiaan ja sillä tiellä olen vieläkin. Päivätyökseni suunnittelen ja rakennan web-sivuja, ja vapaa-aika menee enemmän tai vähemmän pelikehityksen parissa. Aina välillä karkaan kuntosalille tai golf-kentälle mielen virkistämiseksi.

 

Mine Bombers

Mine Bombers vm. 1995

 

Miksi ryhdyit pelintekijäksi?

Kiinnostus pelikehitykseen lähti reilu pari vuotta sitten lähinnä tylsistymisen myötä. Webbisivujen tekeminen alkoi maistua enemmän ja enemmän itseääntoistavalta puurtamiselta, joten etsin uusia haasteita. Jotakin kautta GameMaker-ohjelma tuli näköpiiriin ja pistin sen testiin. Muutaman tunnin harjoittelun jälkeen olin myytyä miestä. Tämä on pirun siistiä!

Hyppäsin hyvin nopeasti oman mobiilipeliprojektin pariin. Tämä oli sitä aikaa kun Flappy Bird teki hirmuista tiliä muutaman päivän työn tuloksena. Minulta pelin tekemiseen meni kolme kuukautta, ja kaiken ahertamisen jälkeen sain The Cannon -tykkipelin Google Play -kauppaan. Pelistä ei tullut menestystä, mutta se antoi paljon eväitä tulevaisuuteen. Pelintekemisen kuume pysyi edelleen vahvana.

Mobiilipelin jälkeen juttelin hyvän ystäväni kanssa mahdollisista uusista projekteista ja hän kertoi minulle unelmapelistään. Hänellä oli hampaankolossa se, ettei Mine Bombersista saatu koskaan aikaiseksi virallista jatko-osaa.

Muutaman mailin jälkeen Gun Bombersin perusainekset olivat kasassa. Mine Bombers -tyylinen peli, jossa olisi vapaa 360 asteen liikkuminen ja pommien lisäksi runsaasti muitakin aseita. Siitä se ideointi ja kehitys sitten lähti. Yksinkertaisesti syynä oli se, että kukaan muu ei olisi tätä peliä tehnyt.

Gun Bombers

Millainen suhde sinulla on Mine Bombersiin ja muihin tuon ajan suomipeleihin?

Jos tänä päivänä suomalaisilla menee lujaa pelirintamalla, niin 90-luku oli vähintään samanlaista kulta-aikaa. Legendaariset pelit kuten Liero, Molez, Wings, Slicks ’n Slide, Triplane Turmoil ja tietenkin Mine Bombers olivat oman kaveripiirin pelatuimpia pelejä. Se oli varsin hulvatonta aikaa, kun saman näppiksen ääreen ahtauduttiin pelaamaan kyynerpäät kolisten.

 

Miten jalostit ideaa omanlaiseksi?

Alussa kopioimme suoraan Mine Bombersia. Pääsyynä se, että oli pystyttävä luomaan vähintään samanlainen kokemus ja maailma, jotta pelistä voisi tehdä vielä paremman.

Konseptia oli joka tapauksessa pakko modernisoida. Kun testasimme alkuperäistä DOSBoxilla, niin pinnalla oli lähinnä nostalgisuutta. Erinomainen peli aikanaan, mutta ei kukaan meistä sitä jaksaisi tänään kauaa pelata. Päätös tehdä vapaa 360 asteen liikkuminen tarkoitti hiiriohjausta ja siten paikallinen pelaaminen jäisi historiaan. Padiohjausta kokeiltiin, mutta se todettiin testiporukassa liian epätarkaksi.

Kaiken tämän jälkeen yksi suunta oli varma – pelissä on oltava nettipelimahdollisuus. Tähän oli myös käytännön syitä, sillä minä olen Australiassa ja testiporukka Suomessa.

Gun Bombers

Miten pelinkehitys on edennyt?

Alkujaan keltanokkana kuvittelin tämän olevan noin puolen vuoden projekti. Nyt parin vuoden jälkeen vähän jo naurattaa moinen naivius. Toisaalta en ehkä olisi tässä pisteessä, jos olisin oikeasti tiennyt miten paljon hommaa edessä on.

Isoin seinä oli ehdottomasti verkkopelaamiseen kohdistuva koodi. Tämä oli niitä hetkiä, kun hanskat meinasivat lentää naulakkoon. Tietyn ajan jälkeen huomasin kuitenkin kuinka pään hakkaaminen seinään oli tehnyt siihen säröjä. Ei tämä olekaan mahdoton seinä, vaan kaikki on kiinni omasta periksiantamattomuudesta.

Muita haastavia osia ovat olleet tuhoutuva maasto ja yleinen suorituskyky. Tahti on ollut aika kova, keskimäärin noin 30 tuntia viikossa normaalin kokopäivätyön ohella.

Yksi hienoista hetkistä oli törmätä loistavaan Mine Bombers remix -biisiin tutkimustyötä tehdessäni. Tuumasin itselleni, että tämä jos mikä olisi paras alkutunnari mitä peliin voisi ikinä saada. Yhteydenotot kulkivat lopulta alkuperäisen musiikin tekijälle, jolta herui lupa musiikin käyttämiseen pelissä.

Hiljattain oli myös loistavaa nähdä Mine Bombers tekijän ”virallinen hyväksyntä” pelille.

Gun Bombers

On pakko mainita myös kaikkein tärkein ja positiivisin asia ja se on testiporukkani. Samat kaverit, joiden kanssa aikoinaan pelasin Mine Bombersia ovat nyt testaamassa tätä peliä. Jotakin erityistä tässä on, sillä lukemattomien testikertojen jälkeen meillä on vielä hauskaa sen parissa. Projekti ei olisi ikinä tullut tähän pisteeseen saakka, mikäli heidän kiinnostus olisi hiipunut jo ensimmäisten viikkojen tai kuukausien aikana. Kiitos pojat!

 

Miltä tuntuu, miten tätä mahdetaan pelata eniten?

Nykyään suosituin tapa tulee olemaan netin välityksellä pelaaminen. Porukka on hajallaan eikä enää päästä yhteen niin helposti kuin ennen. Henkilökohtaisesti toivon, että pelistä tulisi lanien vakiokalustoa. Hyviä lanipelejä ei ole kuin kourallinen, ja useimmat niistä ovat vanhempaa tuotantoa, koska tähän aspektiin ei panosteta enää samalla tavalla kuin ennen.

Olisi hauskaa jos aina toisinaan jengi ottaisi huilinkia CS:stä ja pamauttaisi muutaman erän Gun Bombersia!

Gun Bombers

Greenlighttikin meni läpi. Miten se sujui?

Monet sanovat, että Greenlight on enää pelkkä muodollisuus, mutta oli se silti aika raastava kokemus. Ensimmäisten päivien jälkeen trafiikki pysähtyy ja uusien äänien kalastaminen oli tuskaisen vaikeaa. Asiaa ei helpota, että Valve ei antanut mitään infoa sen suhteen miten pelit pääsevät läpi. Onko kyseessä automaattinen koneisto vai onko siellä päässä joku antamassa vihreää valoa?

Kukaan ei tiedä, mutta 32 päivän jälkeen Gun Bombers hyväksyttiin. Nyt peli on julkaistu myös Steamin early access -palvelussa.

 

Entä suuren maailman yleisön kiinnostus tai palaute? Suomessahan genre on edelleen tietyn piirin rakastama.

Markkinointi on ollut suoraan sanoen haastavaa. Pelikonsepti ei ole suurelle maailmalle tuttu. Mine Bombers ei sano ulkomailla monelle juuri mitään joten muiden pelien nimiä (esim. Bomberman) täytyy mainita saadakseen jotain ideaa pelaajien päähän. Suomessakin piiri on hyvin pieni.

Asiaa ei auta, että peli on graafisesti melko karu. Peliä täytyisi päästä itse kokeilemaan sillä fiilis on pelikokemuksessa. Mine Bombersista on pitkä aika ja luulen, että monet silloiset fanit ovat jo perheellistyneet ja pelaaminen jäänyt vähemmälle. Yleisesti fanien palaute on ollut kuitenkin erittäin positiivista.

Gun Bombers

Kiitokset kaikille jotka ovat antaneet tukea ja palautetta sekä äänensä Greenlightiin. Nähdään pian Steamissä!

 

Kiitokset Antille ja mahtavasti onnea ja menetystä pelintekoon!

 

Gun Bombers

Tekijä: Antti Vaihia

Julkaisija: Antti Vaihia

Saatavilla: PC Windows

Pelaajia:  2-10 (lähiverkossa ja internetissä)

Muuta: kehitteillä oleva early access -peli, hinta 7,99 euroa (Steam)

Lisätietoja: http://gunbombers.com/

Lisätietoja: Gun Bombers @ Steam early access

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää aiheesta

End State – taktista taistelua Suomesta, sisun voimalla

FinnWars – Suomen sodat uutena tietokonepelinä

Hauskasta tv-mainoksesta syntyi klassinen suomipeli – Painterboyn historiaa avattiin Assemblyssä

Interplanetary – planeettojen sotaa suomalaiseen tyyliin

Mine Bombersin jalanjäljillä – uusi suomipeli tekee suomilegendasta entistäkin paremman

Sproggiwood sekoittaa kalevalaista mytologiaa roguelike-seikkailuun

Suuret seikkailupelit – rakkaudella rakkaista peleistä [kirja]