Uusimmat

SOCOM 3 – taistelu jatkuu maalla, merellä ja ilmassa

09.08.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Ajoneuvot. Siinä vastaus kysymykseen, mitä ominaisuutta SOCOM-sarjan tekijöiltä on eniten pyydetty. SOCOM 3:ssa on yli 20 erilaista ajoneuvoa (mm. Hummer, SOC-R-hyökkäysvene, tankkeja, jeeppejä ja ”libya-volkkari”), ja kahden vuoden kehitysprosessin aikana peliin ollaan tuomassa useita muitakin toivottuja parannuksia, joista sarjan tuottaja Seth Luisi kertoo mielellään.

– Ryhmän käskyttämisestä on tehty virtaviivaisempaa ja helpompaa. Tekoälyn tason nostaminen on ajoneuvojen lisäämisen ohella ollut yksi asioista, joita kehitysryhmä on itse eniten toivonut. Tekoäly ei tähän asti ole osannut hyödyntää ympäristöä tai ryhmässä toimimista tarpeeksi hyvin. Olemme tehneet paljon työtä parantaaksemme näitä juttuja. Perusasioita olivat puolestaan grafiikkamoottorin parantaminen, useamman pelihahmon näyttäminen ruudulla yhtä aikaa, paremmat hiukkastehosteet ja sen sellaiset.

SOCOM 3:n testiversiossa pelattavissa olleessa kentässä oli tiivistetyssä muodossa useita Sethin mainitsemia uudistuksia, joista edellä mainittu hiekkamyrsky iskee vastaan kentän puolessavälissä. Sen läpi ei voi edetä ilman ajoneuvon tuomaa suojaa. Uusi käskyttämisjärjestelmä oli sen verran vaiheessa, että siitä ei pystynyt muodostamaan tarkkaa käsitystä. Sen verran selvisi, että tekstipohjaisesta valikosta on siirrytty systeemiin, jossa komennot ilmestyvät komentonappia painamalla ruudun keskelle.

Tekoälyn ohjaamat vastustajat eivät puolestaan enää toimi täysin yksin vaan ryhmässä. Vihollisryhmä voi esimerkiksi yrittää päästä pelaajan selustaan tai antaa tulitukea yhden jäsenensä yrittäessä etenemistä paikkaan, josta hän voi viskata pelaajaan ryhmää vaikkapa kranaatilla. Sotilaat osaavat lisäksi ampua ”sokeasti” eli räiskiä aseillaan suojasta sen kummemmin tähtäämättä. Vastustajat osaavat nyt myös vetäytyä. Jokaisella ryhmällä on myös johtaja, jonka esimerkkiä muut ryhmän sotilaat seuraavat. Jos johtajan tappaa, muut ryhmän jäsenet voivat alkaa epäröidä toiminnoissaan.

Nopeammin ja laajemmin

SEAL-ryhmän tehtävät vievät pelaajat tällä kertaa Puolaan, Marokkoon ja Afganistaniin. Ajoneuvojen johdosta kentistä on täytynyt tehdä laajempia kuin ennen.

– Kentät ovat noin viisi, kuusi kertaa aiempaa isompia. Aiemmissa SOCOMeissa kentät ladattiin suoraan muistiin, mutta SOCOM 3:a varten ohjelmoimme ns. streaming-teknologiaa, joka mahdollistaa peliympäristöjen lataamisen peli-dvd:ltä lennossa. Yhdessä kentässä on nyt paljon enemmän vaihtelua kuin ennen. Se näkyy monipuolisemmassa arkkitehtuurissa, kasvustossa ja niin edelleen, Luisi kertoo.

Peliympäristöjen huomattava laajentuminen tuo mukanaan myös välitallennuspisteet. Ne ovat tähän asti puuttuneet, ja vaikka puute onkin usein johtanut turhautumisiin kesken tehtävää, kun henki lähtee, se on samalla pitänyt pelaamisen taktisen hitaana ja riskejä välttävänä. Eikö ole pelkoa siitä, että tehtävien ratkominen menee tallennuspisteestä toiseen juoksemiseksi?

– Ei. Kentät ovat niin isoja, että meidän on pakko antaa pelaajille mahdollisuus tallentaa kesken tehtävän. Tallentaa voi vain, kun on onnistunut saavuttamaan tietyn tehtäväelementin. Tallennuskohdat tulevat tehtävissä vastaan hyvin luonnollisesti. Et voi vain juosta johonkin checkpointiin ja tallentaa, Luisi vakuuttaa.

Ajoneuvojen lisäämisen myötä heräsi pelko, että SOCOMin hidastempoinen ja taktinen offline-pelaaminen muodostuisi ajoneuvoilla rymistelyksi, mutta näin ei ainakaan testikentässä ole. Enemmän kuin mitään muuta ajaminen on siirtymistä paikasta toiseen muutaman tulitaistelun värittämänä.

Luisin mukaan kenttäsuunnittelijat ovat varmistaneet, että ajoneuvoista luopuminen tapahtuu mahdollisimman luonnollisesti. Oma matkani testikentässä tyssäsi joen varteen, sillä jeepillä ei ollut asiaa joen ylittämiseen. Joen yli mentiin uimalla. Uiminen on viimeinkin siis mahdollista. SEALit voivat nyt sukeltaa ja kiskaista vihollisia veteen ja eliminoida heidät veden alla. PS2-version Sam Fisher olisi ylpeä.

Toki pelissä on myös taisteluveneitä, joten pelkästään uimalla ei tarvitse vesireittejä kulkea. Jaloin tapahtuva toiminta on kuitenkin sarjan vahvuus ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Ajoneuvot ovat vain mukava lisä. Seth Luisin sanoin: ”Emme halua SOCOMista ajoneuvosotapeliä.”

Thomas Puha

Tekijä: Zipper Interactive
Julkaisija: Sony Computer Entertainment Europe
Pelaajia:1-2, 16 (verkossa)
Tulossa: syksy (PlayStation 2)