Star Wars 1313 – ei voimaa, ei jedejä, vain läjäyttimiä

19.10.2012 13:00 | Jukka O. Kauppinen

Tähtien sota. Kyllähän te tiedätte. Jumalaisen upea, mestarillinen brändi, jota George Lucas yrittää aina välistä vesittää parhaansa mukaan. Kyllä nyt jonkun pitäisi joskus uskaltaa vetäistä sitäkin jätkää märällä rätillä ja sanoa, että nyt George kuule, ihan oikeasti.

Onneksi aina silloin tällöin tapahtuu ihme. Joku muu saa ajettua prässin läpi idean, jota ei vesitetä isopäisten kloonien tähdittämäksi lasten tv-sarjaksi. Star Wars 1313 on ainakin päällisin puolin pirullisen hyvältä vaikuttava idea, josta syntyy toivon mukaan myös erinomainen peli.

1313 tuli nimenä julkisuuteen keväästä ja peliä näytettiin vähäsen E3-messuilla. Itselleni jäi kuitenkin mysteeriksi millainen se peli itsessään oikein on – enkä ole vieläkään oikein perillä tulevasta. Mutta yksi juttu on varma: tämä on kiinnostavimmin ja hardcoreimmin käsikirjoitettu Star Wars -pelipohja aikoihin. Nyt näet ei pelata voimalla. Ei ole jedejä, ei sithejä. Nyt on vain rikollisia ja palkkiometsästäjiä. Ja aseita, paljon aseita.

Lucasin kaverit totesivat itsekin, että ”tämä on ensimmäinen aikuisille kirjoitettu Star Wars -peli”, joskin tässä kohtaa voisi toki miettiä että eivätkö sitten vaikka Jedi Knightit tai Old Republic olleet aikuisille? No, toisaalta – niissä on päähenkilöinä söpöjä jedejä eikä kunnon rempseitä palkkiometsästäjiä.

Pelin nimi Star Wars 1313 tulee sen tapahtumapaikasta. Tasosta 1313 Coruscant-planeetan uumenissa. Aivan, uumenissa. Mega-tulevaisuusversumeissa kun planeetat ovat muutakin kuin pelkkää päälle näkyvää pintaa. Coruscantissa planeetan pinta-ala on loppunut kesken kauan sitten, eikä rakennuksiakaan ole pystytty ihan loputtomiin pykäämään ylöspäin, joten asutusta on laajennettu alaspäin. Eivätkä nämä tasot ole mitään kerrostalon kerroksia, vaan jokainen taso on kuin oma planeetanpintansa – tai jättiläismäinen maanalainen kaupunki. Satoja metrejä korkea vyöhyke, jossa keinopainovoiman avulla taloja rakennetaan niin kerroksen pinnasta kuin katostakin – tai miten päin sen nyt sattuukaan tulkitsemaan.

Täällä maan alla eivät jedit juhli, eivätkä sen enempää laki kuin järjestyskään. Olkoon yläkerrassa vaikka mikä tasavalta tai galaktinen imperiumi, täällä eletään omien lakien mukaan. Ja palkkionmetsästäjien.

”Tämä on kuin Las Vegasin pahamaineisimman sivukadun laajennettu versio – kokonainen rikollisten hallitsema kaupunki maan alla.”

LucasArtsin kaverien mukaan juuri tässä piilee pelin vetovoima. Ympäristössä. Tapahtumissa. Palkkionmetsästäjissä ja heidän siisteissä kapineissaan. Erilaisessa näkökulmassa. Ja elokuvamaisessa toteutuksessa.

Peliä kuvailtiin nimenomaan pelattavaksi elokuvakokemukseksi, jonka tekemiseen tuotiin elokuvaväkeä muun muassa Industrial Light & Magicilta, Skywalker Soundilta Lucasfilm Animation studiolta. Heidän avullaan peliä on viritetty visuaaleiltaan ja kamerakulmiltaan elokuvamaiseksi efektielämykseksi, joskin ”lähtökohta on ollut koko ajan pelintekemisessä.”

Lohduttavaa, sillä leffamiesten tekemät pelit eivät ole olleet useinkaan kovin onnistuneita virityksiä, mutta toki leffamaisen tunnelman ja fiiliksen rakentaminen voi olla pelille todella hyvä asia. No, ovat leffamiehet sentään saaneet suunnitella jotain pelisekvenssejä ihan itsekin – ja jos demossa nähty Coruscantin tunnelmointi on heidän aikaansaannostaan, niin meikältä tulee kaksi peukkua. Nähty pelipätkä oli näet kerta kaikkisen upea, hyvällä elokuvamaisella tavalla. Noh, ehkä ihan ripauksen liioiteltuakin, mutta eiköhän peli siitä tasaannu, eihän joka hetki voi olla henkeäsalpaavaa huikeutta. Mutta jännitystä, seikkailuja, räiskintää, tasoloikintaa ja kiipeilyä – hyvää settiä, upeassa ympäristössä, sulavana pakettina. Toimii.

Tarinallisesti 1313 onkin kuin tulevaisuuden synkkä matka Danten helvettiin, syvälle planeetan uumeniin. Matka, joka on synkkä ja pimeä, täynnä harmaan sävyjä, eikä pelaaja voi olla varma kuka onkaan oikeasti ystävä, kuka vihollinen. Ainakin teoriassa tämä voisi olla kovimmin iskevä Star Wars -peli vuosikymmeneen, mutta ei keulita vielä liikaa, ennenkin ovat ennakko-odotukset pettäneet.

 

Star Wars 1313

Tekijä: LucasArts

Julkaisija: LucasArts

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – luultavasti 2013 aikana

Pelaajia: 1, 2-?

Pelin kotisivu: http://www.starwars1313.com

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

 

Lue myös

AppGear Foam Fighters – hämmentävän mobiilia virtuaalilentämistä

Assassin’s Creed III – haastattelussa pelin käsikirjoittaja ja historioitsija

Assassin’s Creed III -ensikosketus osa 2: rauhan mies sodassa maalla ja merellä

Call of Juarez Gunslinger -ensikosketus – villi länsi räiskyvässä paketissa

NHL 13 – haastattelussa Jari Kurri, kuvassa eeppistä vääntöä

Roccatin uusi hiiri – ei Savua ilman tulta

Vieraissa: peli- ja laiteuutuuksia Playground 2012 -tapahtumassa