Uusimmat

The Matrix: Path of Neo – Matrix-elokuvien jalanjäljillä

08.07.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Tähän päivään mennessä lähes 6 miljoonaa kappaletta myynyt Enter The Matrix on tuottanut Atarille yli 250 miljoonaa dollaria, mutta monille pelaajille se oli lupauksiin nähden valtaisa pettymys. Lopputulos noudatti elokuvapelien kaavaa. Kiirehditty ja hiomaton sekamelska julkaistiin viimeistelemättömänä ja bugisena.

Enter The Matrixin julkaisun jälkeen Shiny-kehitysryhmän johtajalta ja perustajalta David Perrylta ei saanut kysyä halaistua sanaa tiimin ristiriitaisen vastaanoton saaneesta Matrix-elokuviin pohjautuneesta pelistä. Nyt Perryllä on toinen ääni kellossa. Uuden Matrix: Path of Neo -pelin yli tunnin kestäneen esittelyn aikana Perry oli aiempaa huomattavasti nöyrempi ja kertoi, kuinka vaikeaksi Enter The Matrixin kehitys meni. Lopputulos oli hänellekin pettymys.

– Ehdimme tehdä pelille vain 24 tuntia hienosäätöä, minkä jälkeen se lähetettiin monistukseen. Path of Neoa varten meillä on neljä kuukautta aikaa hienosäätöjen tekemiseen. Tänä aika viritämme grafiikkaa, ohjattavuutta ja kaikkea muuta niin hyvin kuin vain voimme. Olemme tämän velkaa faneille. Tästä tulee se peli, joka ensimmäisen piti olla, Dave sanoo suoraan. Jotenkin vain tuntuu, että Davelta on kuultu tämä virsi ennenkin.

Thomas Andersonista Neoksi

Path of Neo -nimi kertoo kaiken oleellisen. Pelin päähahmo on Thomas Anderson/Neo, ja pelin kautta koetaan Thomas Andersonin muutos tavallisesta ihmisestä ihmiskunnan pelastajaksi eli ”the oneksi”. Pelaajat pääsevät kokemaan Neolla elokuvatrilogian kohokohtaukset, kuten ensimmäisen elokuvan legendaarisen aulataistelun.

Path of Neo alkaa taistelulla agentti Smithiä vastaan, ja pelaaja saa turpiinsa ja kunnolla. Mutta kohtaus onkin vain Thomas Andersonin uni, jonka jälkeen peli alkaa Morpheuksen soittaessa Thomas Andersonille – aivan kuten ensimmäisen elokuvan alussa. Path of Neo ei kuitenkaan ole täysin suora kopio elokuvien tapahtumista, koska muuten pelaaja vain juoksisi ilman yllätyksiä tutusta kohtauksesta toiseen.

Elokuvatrilogian luoneet Wachowskin veljekset ovat jo muokanneet elokuvien kohtauksia ja editoineet niistä uudet koosteet pelin tarinan kuljettamiseksi. Uutta materiaalia ei ole kuvattu, mutta veljekset ovat koostaneet elokuvien kohtauksia uuteen uskoon. Peli ei edes lopu samalla tavalla kuin Revolutions-elokuva.

Perry kertoo, että veljekset kaavailivat aluksi Enter The Matrixin seuraajan päähahmoksi Oraakkelin henkivartijaa Seraphia, mutta pelintekijät saivat veljekset suostumaan Neon valintaan päähahmoksi. Niin Trinity, Morpheus kuin muutkin elokuvatrilogian päähahmot ovat pelissä olennaisesti mukana, joskaan eivät pelattavina hahmoina.

Parannuksia

Perry näyttää videolta Path of Neon PlayStation 2 -versiota lähes 15 minuutin verran todistaakseen, että pelinkehitys on hyvin pitkällä. Näytetyt kohtaukset ovat lyhyitä ja irrallisia, mutta myös lupaavia. Taistelut näyttävät monipuolisemmilta kuin aikaisemmin. Grafiikka on huomattavasti aiempaa tyylikkäämpää ja rikkaampaa. Agenttien saadessa kyytiä kenttien irtaimistoa hajoaa hienosti, eivätkä kentät näytä ammottavan tyhjiltä kuten Enter The Matrixissa. Videolta nähdään muun muassa taistelu Merovingianin linnassa, aulan tulitaistelu tekoälyn ohjaaman Trinityn kanssa, Club Hellin aulassa käytävä taistelu kattoa pitkin liikkuvien vampyyrien kanssa sekä taistelu satoja agentti Smithejä vastaan.

– Koska Path of Neo käy läpi Neon kehityksen kolmen elokuvan aikana, pelissä pääsee myös lentämään sekä taistelemaan miekoilla ja muilla teräaseilla. Taistelussa satoja Smithejä vastaan voi tietenkin käyttää aseena sitä valtavaa terästolppaa. Ase- ja lähitaistelut ovat paljon aiempaa monipuolisempia, joten en usko, että itseään toistava pelattavuus muodostuu ongelmaksi. Neo oppii pelin edetessä uusia kykyjä, kuten mainitsemani lentämisen sekä koodinäkökyvyn, jolla hän voi nähdä ympäristöt Matrix-koodina.

Uudesta teknologiasta puhuessaan Dave alkaa suorastaan liekehtiä, ja hype-moottori pääsee toden teolla vauhtiin. Daven mukaan PS2-versiossa on kyetty hyödyntämään Chronicles of Riddickin tunnetuksi tekemää normal mapping -teknologiaa, joka tekee tekstuureista eli pelimaailman pintakuvioista yksityiskohtaisempia luomalla illuusion kolmiulotteisuudesta.

– Enter The Matrixissa pystyimme näyttämään ruudulla vain kolme tai neljä pelihahmoa samanaikaisesti, minkä takia toiminta oli usein rajoittunutta. Tällä osa-alueella meillä oli ehdottomasti parannettavaa. Path of Neossa pystymme tuomaan yhtäaikaisesti ruudulle 60 pelihahmoa ja pitämään pelin silti sulavasti liikkeessä. Se ei kuitenkaan riitä Reloadedin agentti Smith -taisteluun. Uusi ohjelmoijamme yllätti vain pari päivää sitten koko tiimimme tuomalla ruudulle yhtä aikaa 800 hahmoa niin, että ruudunpäivitys pysyi siedettävänä.

800 hahmoa yhtä aikaa ruudulla? PlayStation 2:lla? Perry tietää, että hänellä on tapana ”hieman” liioitella, ja hän toteaakin, että eihän tätä väitettä usko kukaan. Niinpä hän lataa kyseisen kohtauksen esiin ja näemme sadoittain agentti Smithejä puistossa odottamassa lupaa käydä Neon kimppuun. Tämä antaa uskottavuutta Perryn väitteelle, mutta on tietenkin eri asia saada hahmot taistelemaan kuin vain seisoskelemaan ruudulla lähes staattisina.

Shiny ja Atari tietävät, että Enter The Matrix oli heikko esitys. Nyt kaikkien palasten pitäisi olla kohdallaan, jotta lopputuloksesta tulisi hyvä. Teknologia on valmista ja aiempaa paljon parempaa. Elokuvan tapahtumat eivät ole enää rajoitteena, veljesten täysi mielikuvitus on käytettävissä ja Shinylla on aiempaa paljon enemmän kokemusta.

Thomas Puha

Tekijä: Shiny Entertainment
Julkaisija: Atari
Pelaajia:1
Tulossa: talvella, PS2, Xbox ja pc (PSP harkinnassa)