Uusimmat

War World: Tactical Combat keskittyy yhteen asiaan: räiskintään

16.01.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Kaipaatko räväkkää räiskintää? Tästä sitä löytyy. War World on sitä ihteään, eikä siinä kysellä turhien juonikuvioiden perään. Sen verran tarinaa pelissä on, että sen tapahtumapaikka – War World – on yksinomaan taistelemiselle omistettu planeetta. Voimakkaat panssaroidut robosoturit, vähän kuin Battle’Mechit ikään, taistelevat areenoilla toistensa kanssa kullan ja kunnian perässä.

Pelin jakelu on tosin kiertänyt hieman erikoisempaa reittiä. Se on näet julkaistu aiemmin verkko-ostoksena, vain Yhdysvaltojen markkinoille. Nyt julkaistava versio on sen ensimmäinen variantti boksipelinä, laajennettuna ja parannettuna painoksena verkkomyyntiversiosta. Tekijät ovat sitä paitsi Itävallasta, joten peli saapuu kotimarkkinoilleen vasta jälkikädessä. Aika jännää.

Moni peli yrittää tarjota monimuotoista ja laajaa sisältöä, joskus jopa unohtaen sen että yksinkertainenkin voi olla ihan viihdyttävää. War World on sen sijaan niitä pelejä, jotka keskittyvät yhteen asiaan. Mieleen tulee ehkä jopa Serious Sam, eräällä tapaa. Serious Samikin oli 3d-toimintana melkoisen omalaatuinen tapaus. Se oli yksioikoinen ja kliseinen räiskintä, joka keskittyi mahdollisimman nopeaan ja kiivaaseen toimintaan. Ja peli toimi. Niin tässäkin. Painotus on puhtaasti toiminnalla. Edes etäistä realismia ei ole haettu, minkä huomaa esimerkiksi siinä että ainakin ennakkoversiossa raskaimmatkin sotakoneet liikkuivat kevyesti kuin 40-kiloinen ballerina ikään. Ei massaa, ei inertiaa. Rungon ylempi osa aseineen kääntyy niin nopeasti kuin pelaaja vain ehtii hiirtään heiluttaa, vaikka robotin toisessa kädessä olisi pienen junan kokoinen laserpyssy.

Eli rähinän pyörteisiin ei lähdetä mitään MechWarrioria odotellen. Luvassa on vain toimintapeli isojen aseiden kera.

Eikä sellaisena lainkaan hassumman tuntuinen. Tekijät ovat keskittyneet suoraviivaisen yksin- ja moninpelin tarjoavan taistelupelin tekemiseen, jonka parissa quakkaajien kelpaa leikkiä isoilla pyssyillä. Pohjasävy on klassinen: pelaaja tienaa taisteluissa rahaa, jolla voi ostaa isompia sotakoneita, joihin voi asentaa enemmän ja isompia aseita.

Robottien erot tuntuvat vain kovin pinnallisilta. Ne erottaa lähinnä nopeuden ja panssaroinnin määrästä. Muutoin joka laitteessa on yhtä paljon varusteripustimia, ja kevyimpäänkin voi lykätä raskaimman mahdollisen aseen, ainakin ennakkoversiossa.

Tästä huolimatta tai tämän ansiosta pelaaminen on lystikästä. Kasa robottisotureita mättämässä toisiaan parhaaseen deathmatch-tyyliin suljetuilla areenoilla on aina viihdyttävää. Laserit, konetykit, ohjukset ja räjähtelevät miinat täyttävät näkökentän, kun osapuolet lähestyvät toisiaan lähitaistelua varten.

Kokonaisuus tosin tuntuu yksioikoiselta. Tarjolla ei ole suuria taktikointivaihtoehtoja, ja toiminta on vain robottisodaksi käännettyä rakettihippaa. Sillä erotuksella, etteivät robot loiki kovinkaan notkeasti. Useimpien aseiden kantama yltää kentän laidalta toiselle, eivätkä lisäjärjestelmät tuo paljoa lisäarvoa. Tietokonevastustajien kanssa peluu muuttuu hyvin nopeasti päättömäksi käsirysyksi, jossa pitkän matkan lasereilla jyystetään metrin päässä olevaa vihollista.

Onkin vaikea kuvitella, että War World jaksaisi tarjota yksinpelinä erityisen syvällistä pelikokemusta. Tosin saatan olla väärässäkin, sillä ennakkoversiossa ei ollut tekijöiden lupaamaa sadan tehtävän yksinpelikampanjaa. Ehkä siinä on koukkuja, jotka tekevät pelaamisesta tavoitteellisempaa ja järkevämpää. Verkossa peli voi toimia paremmin, jos vain löytyy fiksua peliseuraa – eli porukkaa, joka yrittää pelata taktisesti, sotakoneiden ominaisuuksia ja kenttää hyödyntäen. Ennakkoversiota kokeiltaessa netissä ei kuitenkaan ollut peliseuraa.

War World pelinä mukavan oloinen, mutta tuotannollisesti kaukana parhaasta a-ryhmästä. Mitään mullistavaa ei ole luvassa ja tuotannolliset arvot ovat keskitasoa, mutta toimiipahan se hienosti myös vanhemmalla koneilla.

Pelin tärkeimpien ominaisuuksien lista näyttää seuraavanlaiselta:

  • Rakenna ja kustomoi sotakoneitasi
  • Kussakin mechissä jopa viisi erilaista asetta kerrallaan
  • Yhdeksän päivitysversiota jokaiselle asetyypille
  • Pelaajien luotavissa olevia pelielementtejä
  • Sadan tason yksinpelikampanja
  • Nopeatempoinen ja pehmeä moninpeli sekä onlinessa että lähiverkossa
  • Neljä pelitilaa sekä yksin- että moninpelissä

Jukka O. Kauppinen

Tekijä: Third Wave Games
Julkaisija: Lighthouse Interactive
Testattu: pc
Tulossa: pc, helmikuu
Pelaajia: 1-?
Laitevaatimukset: Windows 1,2 GHz, 256 Mt, 32 Mt 3d-kiihdytetty näytönohjain
Pelin kotisivu: warworld.net