Uusimmat

Miksei Minecraft ole Steamissä?

31.08.2011 09:45 Jukka O. Kauppinen

Steam on noussut upeaksi ja suorastaan korvaamattomaksi levitysalustaksi pienille pelikehittäjille, jotka voivat tavoittaa sen kautta globaalin, miljoonien pelinälkäisten asiakkaiden yleisön. Mutta mikään ei ole täydellistä, ei myöskään Steam.

Steam-palvelussa on käyttäjäehtonsa myös pelintekijöille ja -julkaisijoille, mikä on aiheuttanut tunnettuja ristiriitoja Electronic Artsin kanssa. Myös Minecraft-pelillään maineeseen noussut ruotsalainen Notch, Mojang-studion perustaja, on törmännyt pienoisiin ristiriitoihin Steamin kanssa.

Mitään varsinaisia ongelmia tai riitaa Notchilla ei ole Steamiä vastaan, mutta Steamin määritelmät pelien levitykselle eivät osu aivan yhteen Minecraftin suunnitelmien kanssa. Esimerkiksi Minecraftin nettisaitin kautta toimivan digitaalisen säläkaupan istuttaminen Steamiin ei onnistu ihan tuosta vain. Käytännössä Minecraftin julkaiseminen nytheti Steamin kautta johtaisi kahteen eri Minecraft-versioon, joista vain ei-Steam-pelaajat pystyisivät lataamaan kaikkia peliin julkaistuja hämäriä lisukkeita.

Notch kertoo keskustelevansa Valven kanssa asiasta ja kenties he löytävät yhteisymmärryksen. Vastaava ongelma koskee myös joitakin EA:n pelejä, jotka Valve on vetänyt digikaupastaan, joten luultavasti sama ratkaisu helpottaisi niin Mojangin, EA:n kuin Valvenkin pelikauppaa.

Lähde: Why no Steam, Notch?

Lue myös

CreaVures on taiteellinen tasohyppely

Domen arvosteluviikko 34/2011: kahdeksan arvostelua ja ennakkoa!

Nightfall (Lautapeli)

Tamperelainen pelitalo nappasi Nokialta 250 000 taalaa