Uusimmat

Reaaliaikaisesta raytracingistä uusi peliteknologia?

24.06.2008 16:00 Jukka O. Kauppinen

Pelialalla on käyty viime aikoina keskustelua raytracing-tekniikan hyödyntämisestä videopeleissä. Normaalistihan raytracaus käsitetään erittäin aikaavievänä laskentaprosessina, jossa luodaan kolmiulotteisista malleista upeita stillikuvia. Tietokoneiden tehot alkaa kuitenkin olla jo niin pilvissä, että reaaliaikainen raytracing saattaisi olla mahdollista.

Raytracing-tekniikalla on etunsa: se voisi olla teoriassa yksinkertainen toteuttaa, se on helppo ohjelmoida, grafiikat voisivat olla realistisempia ja grafiikat skaalautuvat paremmin. Mutta raytracingin vaatima laskentateho on samalla valtaisa. Jos sitä yritetään tehdä reaaliajassa, niin jälki ei välttämättä vielä hivele silmiä. Koska raytracing-tekniikalla ei ole tehty vielä yhtään peliä, niin keskustelu liikkuu yhä teoreettisella tasolla, vaikka niin ID Softwaren, Epicin kuin Crytekin pelikooderigurut ovat siitä keskustelleet.

Jotain on kuitenkin tapahtumassa. Etulinjassa ovat tosin opiskelijat, eivätkä kuuluisat koodigurut. Kaksi työn alla olevaa opiskelijoiden peliprojektia testaa raytracing-tekniikan toimivuutta peleissä – ja mielenkiintoiselta näyttää.

Outbound

Let there be Light

Lisätietoja: Ray Tracing in Games: A Story from The Other Side

Lue lisää eDomesta

Call of Duty: World at War niputtaa toisen maailmansodan yhteen peliin

Cyber Snipa Stinger – oikeasti tosikova pelihiiri

eDomen arvostelussa Ninja Gaiden 2, Boom Blox ja LEGO Indiana Jones

Fable 2 -haastattelussa peliguru Peter Molyneux

Legendaariset valokuvat Lego-lavastuksina

NHL 09 – uusi lätkäkausi uusissa kuvissa