Uusimmat

HD-DVD-suorituskyky & ylikellotus

16.07.2007 15:35 Muropaketin toimitus

HDCP-tuki on varmasti yksi asia, joka tulee olemaan monelle uuden näytönohjaimen ostajalle yllätys, sillä vaikka AMD:n puolella tuki on kaikissa Radeon HD 2400- ja Radeon HD 2600 -tuoteperheiden näytönohjaimissa, NVIDIAn puolella tilanne ei ole sama. GeForce 8600 GTS -näytönohjaimista löytyy kaikista tuki, mutta GeForce 8600 GT- ja GeForce 8500 GT -näytönohjaimissa se on valinnainen ja näin ollen valmistaja/mallikohtainen. Jos tarkoituksena on katsoa teräväpiirtoelokuvia tietokoneella, ostohetkellä on syytä olla tarkkana ja varmistaa HDCP-tuen olemassaolo.

Vanhemmissa näytönohjaimissa tukea ei luonnollisestikaan ole ja tähän ryhmään kuuluvat testikaartin malleista sekä Radeon X1800 GTO että GeForce 7800 GTX. Toisaalta NVIDIAn puolelta testiin saapuneesta GeForce 8600 GT:stä ja GeForce 8500 GT:stä uupui molemmista HDCP-tuki ja yrittäessä toistaa HD-DVD-elokuvaa, PowerDVD Ultra läväytti ruudulle ylemmän kuvan kaltaisen ikkunan. Tämä on varsin harmillista, sillä molemmat näytönohjaimet tukevat PureVideo HD -tekniikkaa ja näin ollen niissä on rautapohjainen H.264- ja VC-1-purku.

Jos esimerkiksi termit HD-DVD ja HDCP eivät ole entuudestaan tuttuja, kannattaa suunnata lukemaan Muropaketin toukokuussa julkaisema Katsaus HD-DVD-tekniikkaan -artikkeli. Artikkelissa tutustutaan teräväpiirtoon liittyviin termeihin ja tekniikoihin, H.264- ja VC-1-purkuun näytönohjaimella, Xbox 360 HD-DVD -asemaan, PowerDVD Ultra -ohjelmaan sekä prosessorin käyttöastemittauksiin ja tehonkulutukseen. Radeon HD 2600 XT-, Radeon HD 2400 XT-, Radeon X1950 Pro- ja GeForce 8600 GTS -näytönohjainten H.264- ja VC-1-tulokset löytyvät AMD Radeon HD 2600 XT & 2400 XT -artikkelista.

 

Ylikellotus

Ylikellottaminen aloitettiin GeForce 8600 GT:llä RivaTunerilla ja 620/800 MHz:n (grafiikkapiiri/muistit) vakiokellotaajuudesta ensimmäinen pykälä 640/820 MHz:iin ei tuottanut ongelmia. Kellotaajuuksia nostettiin pienin pykälin ja lopulta grafiikkapiiri saatiin kulkemaan vakaasti tasan 700 MHz:n ja muistit 910 MHz:n (1820 MHz DDR) kellotaajuudella. Qimondon muistien ylikellotustulos on hulppea, sillä ne on speksattu toimimaan 700 MHz:n kellotaajuudella ja 910 MHz vastaa 22 prosentin ylikellotusta.

GeForce 8500 GT:llä ylikellottaminen pyöräytettiin käyntiin varovasti RivaTuner-ohjelmalla, mutta testien edetessä kävi ilmi, että näytönohjaimessa on varattuna reilusti ylikellotuspotentiaalia. Kun muistien kellotaajuus nostettiin vakiosta 400 MHz:stä (800 MHz DDR) 520 MHz:iin, testikokoonpano kaatui ensimmäisen kerran. Kellotaajuus jouduttiin laskemaan 510 MHz:iin, minkä jälkeen jatkettiin grafiikkapiirin kellotaajuuden nostamista. 450 MHz:n vakiokellotaajuudesta nostettuna 690 MHz:iin RivaTunerista loppui säätövara kesken ja sitä jouduttiin ruuvaamaan lisää Power User -valikosta. Grafiikkapiiri suostui lopulta yhteistyöhön huimalla 730 MHz:n kellotaajuudella, joka on 280 MHz yli vakiokellotaajuuden ja vastaa 33 prosentin nousua.

3DMark06:ssa GeForce 8600 GT:n tulos nousi 5000 pisteen vakiotuloksesta 137 pisteellä, joten ylikellotukset pönkittivät tulosta ylöspäin kolmella prosentilla. GeForce 8500 GT:n hurjat ylikellotustulokset näkyvät myös suorituskyvyssä, sillä 2207 pisteestä päästään reilusti yli 3000 pisteen 3167 pisteeseen, mikä tarkoittaa 30 prosentin parannusta suorituskyvyssä.

Colin McRae Rally: Dirt on ajettu jokaisella näytönohjaimella sillä resoluutiolla ja peliasetuksilla, joilla se pyöri vakiokellotaajuuksilla parhaimmilla asetuksilla edellisen sivun suorituskykymittauksissa. GeForce 8600 GT:llä tulos nousee 5,5 FPS:lla eli 13 prosentilla, kun taas GeForce 8500 GT onnistuu nostamaan tulosta 16 FPS:lla eli 30 prosentilla.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce 8600 GT & 8500 GT
  2. Testikokoonpano, tehonkulutus, lämpötila & melu
  3. Pelisuorituskyky
  4. HD-DVD-suorituskyky & ylikellotus
  5. Loppuyhteenveto