Uusimmat

Pelisuorituskyky

16.07.2007 15:35 Muropaketin toimitus

Suorituskykyä mitatessa päätimme ottaa käyttöön uudenlaisen lähestymistavan. Tavoitteena on tarjota lukijoille selkeä kuva näytönohjainten välisen suorituskyvyn ohella myös siitä, mitkä ovat kyseisellä näytönohjaimella maksimit peliasetukset, joilla testattava peli vielä pyörii sulavasti. Kaikki näytönohjaimet on testattu asetuksilla, joilla suorituskyvyttömin näytönohjain jaksoi kutakin peliä pyörittää. Astetta suorituskykyisemmällä näytönohjaimella asetuksia on ruuvattu kireämmälle ja testattu edelleen ne näytönohjaimet, joissa on ollut tarpeeksi voimaa pelin pyörittämiseen. Kaikki pelit on testattu kahdella eri asetuskonfiguraatiolla lukuun ottamatta Quake 4:ää, jolla eroa näytönohjainten välille syntyi sen verran paljon, että suorituskykyisemmät näytönohjaimet testattiin vielä kolmannella asetuskonfiguraatiolla.

Ensimmäiseksi pyöräytettiin rutiininomaisesti läpi 3DMark06 vakioasetuksilla. Näytönohjainten välillä on reilusti eroa ja huonoiten pärjäävät Radeon HD 2400 XT ja GeForce 8500 GT 2142 ja 2207 pisteen tuloksilla. Uusista näytönohjaimista Radeon HD 2600 XT ylsi 4768 pisteeseen, GeForce 8600 GT tasan 5000 pisteeseen ja GeForce 8600 GTS 5492 pisteeseen. Vanhemmista näytönohjaimista GeForce 7800 GTX sijoittuu 4521 pisteellä hieman Radeon HD 2600 XT:n alapuolelle, Radeon X1950 Pro 5334 pisteellä lähelle kärkeä ja Radeon X1800 GTO 3395 pisteellä uutuusnäytönohjainten välimaastoon.

Call of Duty 2 testattiin ensimmäiseksi 640×480-resoluutiolla ilman kuvanlaatua parantavia tekijöitä ja Medium-tason peliasetuksilla. Tulos mitattiin Fraps-ohjelmalla.

GeForce 8500 GT kitkuttaa peliä keskimäärin 38,8 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja sen pahin kilpakumppani Radeon HD 2400 XT 47,3 FPS:lla eli jälkimmäinen on reilut 20 prosenttia suorituskykyisempi. Muilla näytönohjaimilla peli pyörii kyseisillä asetuksilla vähintäänkin loistavasti, sillä Radeon HD 2600 XT:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on 73,2 FPS, GeForce 8600 GT:llä 76,3 FPS ja GeForce 8600 GTS:llä 79,8 FPS. Radeon HD 2600 XT:n ja GeForce 8600 GT:n välinen ero on neljä prosenttia ja Radeonin ja GeForce 8600 GTS:n yhdeksän prosenttia. GeForce 7800 GTX pärjää vajaan FPS:n huonommin kuin Radeon HD 2600 XT. Vanhat Radeonit ovat vahvoilla Call of Duty 2:ssa, sillä Radeon X1800 GTO saavuttaa 97,8 FPS:n ja Radeon X1950 Pro jopa 121,1 FPS:n tuloksen.

Seuraavaksi resoluutio nostettiin 1024×768:aan, reunojenpehmennys pidettiin pois päältä, anisotrooppinen suodatus nostettiin kahdeksankertaiseksi ja pelin omat asetukset pidettiin Medium-tasossa.

Radeon HD 2400 XT ja GeForce 8500 GT eivät pysyneet muiden vauhdissa, eikä peli ollut enää pelattava siedettävällä ruudunpäivitysnopeudella, joten nämä pudotettiin pois testijoukosta. Huonoiten pärjää Radeon HD 2600 XT 43,2 FPS:n nopeudella ja GeForce 8600 GT ja GeForce 7800 GTX kiitävät tästä ohi neljä prosenttia nopeampina. Radeon X1800 GTO ja GeForce 8600 GTS kasvattavat eron 11 prosenttiin ja eroa GT-malliin on seitsemän prosenttia. Radeon X1950 Pro on jälleen suorituskykyisin ja voittaa GeForce 8600 GTS:n 33 ja Radeon HD 2600 XT:n 48 prosentilla.

Quake testattiin aluksi 800×600-resoluutiolla ilman kuvanlaatua parantavia tekijöitä ja Medium-tason peliasetuksilla. Valikosta asetettiin päälle moniydinprosessoria varten SMP-tuki. Tulos mitattiin Fraps-ohjelmalla.

Selvästi huonoiten pärjää Radeon HD 2400 XT, jolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on 53,2 FPS ja GeForce 8500 GT voittaa sen 79,6 FPS:n tuloksella 50 prosentilla. Kolmanneksi huonoiten pärjää Radeon X1800 GTO 98,5 FPS:lla, kun taas muilla näytönohjaimilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus pomppii 120-130 FPS:n tuntumassa.

Seuraavaksi resoluutio nostettiin 1024×768:een, mutta asetukset pidettiin samoina kuin 800×600-resoluutiolla, jolloin Radeon HD 2400 XT tipahti pois kyydistä. GeForce 8500 GT:n ruudunpäivitysnopeus tipahtaa 54,3 FPS:iin ja pari muutakin näytönohjainta joutuu ”tyytymään” alle 100 FPS:n lukemiin. Radeon X1800 GTO:lla lukema on 77,3 FPS ja se voittaa GeForce 8500 GT:n näin ollen reilulla 40 prosentilla, Radeon X1950 Prolla 97,7 ja Radeon HD 2600 XT:llä 98,6 FPS ja etumatkaa on näin ollen lähemmäs 50 prosenttia. Muilla näytönohjaimilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus pysyttelee edelleen 120 FPS:n paremmalla puolella.

Kolmannella testikierroksella asetuksia kiristettiin reilummin ja resoluutio nostettiin 1280×1024:een, reunojenpehmennys kaksinkertaiseksi, anisotrooppinen suodatus kahdeksankertaiseksi ja pelin omat asetukset High-asetukselle. Tässä vaiheessa GeForce 8500 GT:n oli luovutettava liian alhaisen ruudunpäivitysnopeuden takia.

Hieman yllättävästi Radeon X1800 GTO joutuu tyytymään viimeiseen sijaan 47,1 FPS:n tuloksella ja GeForce 8600 GT toiseen sijaan 56,2 FPS:lla eli eroa on noin 20 prosenttia. Radeon HD 2600 XT saavuttaa keskimääräiseksi ruudunpäivitysnopeudeksi 60,2 FPS ja voittaa GeForce 8600 GT:n vajaalla kymmenellä prosentilla. Toisaalta GeForce 8600 GTS jättää 63,5 FPS:n tuloksella Radeonin taakseen noin viiden prosentin ja GT-mallin yli 10 prosentin erolla. Radeon X1950 Pro pärjää toiseksi parhaiten 65,8 FPS:lla, mutta selvimmässä johdossa on GeForce 7800 GTX 80,3 FPS:n tuloksella.

Company of Heroes päivitettiin uusimpaan saatavilla olleeseen versioon, minkä myötä se tuki testikaartin ainoana pelinä DirectX 10 -rajapintaa. Tästä syystä mukana ovat tuloksissa ainoastaan näytönohjaimet, jotka tukevat DirectX 10 -rajapintaa. Ensimmäisellä kierroksella resoluutio asettui 1024×768:een, kuvanlaatua parantavat asetukset pidettiin pois päältä ja pelin omat asetukset asetettiin Medium-asentoon.

GeForce 8500 GT:llä ja GeForce 8600 GT:llä peli oli kaikilla asetuksilla siinä mielessä pelikelvoton, että DirectX 10:llä ruudussa liikkuvien sotilaiden liikehdintä oli nytkähtelevää ja pelin efektit kuten luotien vauhtiraidat sekä tulipalot hävisivät. Lisäksi Company of Heroesissa havaittiin DirectX 10 -rajapintaa käyttäessä pelin ruudunpäivitysnopeuden olevan rajoitettu, kun taas DirectX 9:llä rajoitusta ei havaittu. DirectX 10 -tuki tuntuu ainakin toistaiseksi kyseisessä pelissä hieman turhalta muutenkin, sillä silmin nähtävät erot DirectX 9:ään olivat hyvin pienet, mutta suorituskyvyssä havaittiin merkittävä tipahdus.

GeForce 8500 GT pärjää selvästi huonoiten ja se on pelikelvoton jopa 800×600-resoluutiolla ja minimeillä asetuksilla, mitä pelistä ylipäätään saatiin ruuvattua. Ensimmäiseksi testatuilla asetuksilla sen ruudunpäivitysnopeus asettuu 21,6 FPS:iin ja Radeon HD 2400 XT:n 36 FPS:iin eli eroa on lähemmäs 70 prosenttia. Parhaiten pärjäävän kolmikon kesken on tasaisempaa, sillä GeForce 8600 GT saavuttaa 52 FPS:n tuloksen, GTS-malli voittaa sen 54 FPS:n tuloksen turvin muutamalla prosentilla ja Radeon HD 2600 XT:llä ruudunpäivitysnopeus on 58,5 FPS. Radeon HD 2600 XT voittaa GeForce 8600 GTS:n lähemmäs kymmenellä ja GT:n 13 prosentilla.

Toisella kierroksella GeForce 8500 GT ja Radeon HD 2400 XT tipahtavat joukosta pois, sillä 1280×1024-resoluutio, kaksinkertainen reunojenpehmennys, kahdeksankertainen anisotrooppinen suodatus ja Medium-tason pelin omat asetukset ovat niille liikaa.

GeForce 8600 GT:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus pysyttelee 26,8 FPS:ssa ja GTS-mallilla hieman korkeammalla 27,6 FPS:ssa, mikä vastaa kolmen prosentin eroa. Parhaiten pärjää Radeon HD 2600 XT, jolla ruudunpäivitysnopeus on 34,5 FPS ja eroa on GTS:ään 25 ja GT:hen lähemmäs 30 prosenttia.

Colin McRae Rally: Dirt testattiin ensin 640×480-resoluutiolla ilman kuvanlaatua parantavia tekijöitä ja Low-tason peliasetuksilla. Tulos mitattiin edelleen Fraps-ohjelmalla.

GeForce 8500 GT ja Radeon HD 2400 XT ovat peräpäässä suurin piirtein tasoissa ja niiden ruudunpäivitysnopeudet ovat 37,5 ja 38,8 FPS ja Radeon 2400 XT vetää näin ollen pidemmän korren muutamalla prosentilla. Seuraavina tulevat Radeon X1800 GTO ja GeForce 7800 GTX 50,3 ja 52,2 FPS:n tuloksilla. Seuraava harppaus tapahtuu 62,2 FPS:n nopeuteen ja Radeon X1950 Prohon, kun taas Radeon HD 2600 XT yltää 64,4 FPS:iin ja voittaa GeForce 8500 GT:n ja Radeon HD 2400 XT:n yli 70 prosentin erolla. GeForce 8600 GT ja GeForce 8600 GTS pärjäävät hieman paremmin ja 65,7 ja 67,1 FPS:n tuloksilla Radeon HD 2600 XT joutuu taipumaan kahden ja neljän prosentin erolla.

Colin McRae Rally: Dirt osoittautui haasteelliseksi testikaartin näytönohjaimille ja resoluutio jouduttiin pitämään 800×600:ssa, mutta reunojenpehmennys ja anisotrooppinen suodatus sentään saatiin nostettua kaksin- ja kahdeksankertaiseksi. Myös pelin omat asetukset nostettiin Medium-tasolle.

Näillä GeForce 8500 GT, Radeon HD 2400 XT ja Radeon X1800 GTO joudutaan sysäämään vilttiketjuun. Radeon HD 2600 XT ja GeForce 7800 GTX ovat lähes tasoissa ja saavuttavat keskimääräiseksi ruudunpäivitysnopeudeksi 31,7 ja 31,4 FPS. Kolmanneksi parhaiten pärjää GeForce 8600 GT 37,3 FPS:n tuloksella ja voittaa edellä mainitut näytönohjaimet vajaan 20 prosentin erolla. Radeon X1950 Pro ja GeForce 8600 GTS ovat niin ikään aivan tasoissa 40,5 ja 40,7 FPS:n tuloksilla ja GT-malli joutuu nöyrtymään vajaan kymmenen prosentin erolla.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce 8600 GT & 8500 GT
  2. Testikokoonpano, tehonkulutus, lämpötila & melu
  3. Pelisuorituskyky
  4. HD-DVD-suorituskyky & ylikellotus
  5. Loppuyhteenveto