Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

09.11.2010 16:27 Muropaketin toimitus

ATI Radeon HD 5970 & 5870, GeForce GTX 580 & 480

Testeissä uutta GeForce GTX 580 -näytönohjainta verrattiin maaliskuussa julkaistuun GeForce GTX 480:een ja AMD:n leiristä mukana olivat suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin ratkaisu eli ATI Radeon HD 5870 -malli ja suorituskykyisin näytönohjain eli kahdella Cypress-grafiikkapiirillä varustettu Hemlock-koodinimellinen ATI Radeon HD 5970. Kaikki testin näytönohjaimet olivat NVIDIAn ja AMD:n referenssisuunnitteluihin perustuvia malleja ja ne toimivat testeissä yritysten referenssikellotaajuuksilla.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin R3-koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy kuudella gigatavulla Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina toimi neliytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu 3,06 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i7-950 -malli, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.

GeForce GTX 580- ja 480-näytönohjaimilla käytettiin GeForce 262.99 -beeta-ajureita ja AMD:n ATI Radeon HD 5870- ja 5970-näytönohjaimilla lokakuun lopussa julkaistuja Catalyst 10.10d Hotfix -ajureita. Lisäksi ATI Radeon HD 5970 -testeihin ladattiin 4. marraskuuta julkaistu ATI Catalyst Application Profiles -paketti, jonka avulla uusi F1 2010 -pelki alkoi toimia kunnolla kahden grafiikkapiirin konfiguraatiolla.

  • Intel Core i7-950 (3,06 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)

 

  • NVIDIA GeForce GTX 580 (772/1544/1002 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 480 (700/1401/924 MHz)
  • ATI Radeon HD 5970 (725/1000 MHz)
  • ATI Radeon HD 5870 (850/1200 MHz)

 

  • Samsung SpinPoint F3 1 Tt
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fractal Design R3 -kotelo
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

DirectX 9.0c- & 10-testit

    3DMark06
  • 3DMark Vantage
  • Crysis Warhead

DirectX 11 -testit

  • Unigine Heaven 2.1
  • Dirt 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Aliens vs Predator
  • Metro 2033
  • F1 2010

DirectX 9- ja 10-testit

3DMark-tuoteperheen testiohjelmista DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja DirectX 9.0c -rajapintaa tukeva 3DMark06 vakioasetuksilla.

3DMark Vantagessa GeForce GTX 580 hurjasteli jopa lähes 4000 pisteen eli noin 20 % eron GeForce GTX 480:een. ATI Radeon HD 5970:lle se jäi kuitenkin reilulla 1100 pisteellä. 3DMark06 on nykypäivän huippunäytönohjaimilla niin rajusti prosessoririippuvainen, että GeForce GTX 580-, 480- ja ATI Radeon HD 5970-näytönohjaimilla koko joukko jäi noin 21100 pisteeseen.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis Warheadissa GeForce GTX 580 oli 6,8 FPS:ää suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 480. ATI Radeon HD 5970 oli omalla kymmenluvullaan 61,7 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, mutta huomionarvoinen seikka on GeForce GTX 580:n parempi minimiruudunpäivitysnopeus.

 

DirectX 11 -testit

Unigine Heaven 2.1 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Heavenissa GeForce GTX 580 oli yhdellä ylimääräisellä PolyMorph Enginellään 4,4 FPS:n verran suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 480. ATI Radeon HD 5970 oli puolestaan GeForce GTX 580:tä edellä 2,5 FPS:llä.

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa GeForce GTX 580 kuroi ATI Radeon HD 5970:n etumatkan umpeen ja oli lähes yhtä suorituskykyinen 94,8 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Jälleen minimiruudunpäivitysnopeus oli kuitenkin GeForce GTX 580:llä parempi, tällä kertaa jopa viidellä FPS:llä. Eroa GeForce GTX 480:een syntyi 17,9 FPS:ää eli noin 23 %.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield: Bad Company 2:ssa GeForce GTX 580 sijoittui 75,9 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella GeForce GTX 480:n ja ATI Radeon HD 5970:n välimaastoon. ATI Radeon HD 5970:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 8,8 FPS korkeampi, mutta minimiruudunpäivitysnopeus 12 FPS:ää heikompi kuin GeForce GTX 580:llä.

Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Aliens vs Predatorissa ATI Radeon HD 5970 palasi jälleen kärkisijalle 50,4 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja jätti GeForce GTX 580:n taakseen 8,8 FPS:llä. ATI Radeon HD 5970:llä minimiruudunpäivitysnopeus notkahti ikävästi jopa 18 FPS:ään, joka on 9 FPS:ää alhaisempi kuin GeForce GTX 580:lla ja muilla testijoukon yhteen grafiikkapiiriin perustuvilla näytönohjaimilla. Eroa GeForce GTX 480:een syntyi 5,6 FPS:ää eli noin 15,5 %.

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Raskaassa Metro 2033:ssa ATI Radeon HD 5970 oli vahvoilla yli 40 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja tällä kertaa myös minimi oli yli 30 FPS:n. GeForce GTX 580 sijoittui täsmälleen GeForce GTX 480:n ja ATI Radeon HD 5970:n välimaastoon 35,7 FPS:n ruudunpäivitysnopeudellaan ja oli 4,8 FPS:ää eli noin 15,5 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 480.

F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Pelissä pakotettiin käyttöön DirectX 11 -rajapinta ja Shader Model 5.0 konfiguraatiotiedostoista, sillä peliin ei ole vielä julkaistu virallista DX11-tukea. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

F1 2010:ssä ATI Radeon HD 5970 meni omia menojaan yli 65 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella jättäen GeForce GTX 580:n taakseen 13,8 FPS:llä. GeForce GTX 580 oli kuitenkin 5,4 FPS:ää eli noin 11,6 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 480.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 580 (GF110)
  2. Fermi-arkkitehtuurin "mid-life kicker": GF110
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. NVIDIAn tulevaisuuden GPU-suunnittelmat ja loppuyhteenveto