Uusimmat

Ylikellotustestit

09.11.2010 16:27 Muropaketin toimitus

GeForce GTX 580:n GF110-grafiikkapiiri on pinniyhteensopiva GeForce GTX 480:n GF100-grafiikkapiirin kanssa ja myös piirilevysuunnittelu on hyvin samankaltainen. Molemmissa näytönohjaimissa grafiikkapiirin virransyöttöä ohjataan CHiLin CHL8266-ohjauspiirillä ja käyttöjännitettä voidaan säätää I2C-väylän kautta ohjelmallisesti. GeForce GTX 580:n ylikellottaminen onnistuu muun muassa MSI:n Afterburner-ohjelman uusimmalla versiolla ja GPU:n käyttöjännitteen korottaminen NVIDIA Inspector 1.94 -ohjelmalla. GeForce GTX 580:n tuulettimen kierrosnopeus nousee vakiokellotaajuuksilla maksimissaan noin 66 prosenttiin, joten ylikellotustestit aloitettiin asettamalla tuulettimen kierrosnopeus 68 prosenttiin, joka nosti melutasoa 0,6 desibeliä.

Näytönohjaimien ylikellotustestit suoritettiin testikokoonpano asennettuna Fractal Designin R3-koteloon, jonka kylkilevy oli testien ajan kiinni. Ylikellotustestin kellotaajuudet eivät edusta absoluuttisia maksimiarvoja, vaan GeForce GTX 580:lla haettiin kaikki Muropaketin käyttämät testiohjelmat ilman grafiikkavirheitä läpäisevät kellotaajuudet sopivassa suhteessa melutasoa liikaa nostamatta.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

GF110-grafiikkapiirin kellotaajuus saatiin nostettua ensimmäisissä ylikellotustesteissä 850 MHz:n ja GDDR5-muistien kellotaajuus 1088 MHz:n kellotaajuudelle. Kun tuulettimen kierrosnopeutta kokeiltiin nostaa 75 prosenttiin ja grafiikkapiiri kellotaajuutta nostaa yli 850 MHz:iin, 3DMark Vantagea ei saatu enää ajettua onnistuneesti läpi ja Dirt 2 -peli kaatui lähes välittömästi. GDDR5-muisteilla ilmeni grafiikkavirheitä ja kokoonpano kaatui 1100 MHz:n kellotaajuudella, joten korkeimmaksi vakaaksi muistikellotaajuudeksi todettiin 1088 MHz.

850/1700/1088 MHz:n kellotaajuuksilla 3DMark Vantagesta saatiin Performance-presetillä tulokseksi P24224 pistettä, joka on noin viiden prosentin korotus vakiokellotaajuuksiin verrattuna. Kokoonpanon tehonkulutus nousi 380 wattiin ja jatkuvalla 68 % tuulettimen kierrosnopeudella GF110:n lämpötila oli Dirt 2 -rasituksessa 82 astetta.

Kun tuulettimen kierrosnopeuden nostaminen ei yksistään enää auttanut, kokeilimme käyttöjännitteen korottamista NVIDIA Inspector 1.94 -ohjelman avulla. 880 MHz:n kellotaajuus saatiin vakaaksi nostamalla 1,025 voltin vakiojännite 1,075 volttiin ja 900 MHz meni rikki 1,1 voltilla. 3DMark Vantagen tulos nousi 50 MHz:n korotuksen ansiosta P24808 pisteeseen. Korotetun käyttöjännitteen lisäksi tuulettimen kierrosnopeus asetettiin 75 prosenttiin, joka nosti melutason 54,3 desibeliin eli suurin piirtein GeForce GTX 480:n tasolle. 900 MHz:n GPU-kellotaajuudella kokoonpanon tehonkulutus nousi 419 wattiin ja jatkuvalla 75 % tuulettimen kierrosnopeudella GF110:n lämpötila oli Dirt 2 -rasituksessa 84 astetta.

3DMark Vantagen Performance-presetissä 850/1700/1088 MHz:n kellotaajuuksille ylikellotettu GeForce GTX 580 meni niukasti ATI Radeon HD 5970:n ohi. Kun GPU-kellotaajuus nostettiin 900 MHz:iin, tulos parani vielä hieman yli 600 pisteellä (+2,5 %).

Aliens vs Predatorissa GeForce GTX 580:n suorituskyky saatiin nostettua ylikellottamalla 48-49 FPS:n tuntumaan ja aivan ATI Radeon HD 5970:n kannoille. Vakiokellotaajuuksiin verrattuna GeForce GTX 580:n suorituskykyä saatiin parannettua ylikellottamalla noin 15 %.

Battlefield: Bad Company 2:ssa GeForce GTX 580:n suorituskyky saatiin nostettua 850/1700/1088 MHz:n kellotaajuuksille ylikellottamalla lähes ATI Radeon HD 5970:n tasolle 84 FPS:ään ja 900 MHz:n GPU-kellotaajuudella kahdella FPS:llä ohi.

Metro 2033:ssa GeForce GTX 580:n 900/1700/1088 MHz:n kellotaajuudet riittivät nostamaan suorituskyvyn tasoihin ATI Radeon HD 5970:n kanssa.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 580 (GF110)
  2. Fermi-arkkitehtuurin "mid-life kicker": GF110
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. NVIDIAn tulevaisuuden GPU-suunnittelmat ja loppuyhteenveto