Uusimmat

Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset

09.11.2010 16:27 Muropaketin toimitus

HUOM! Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittauksissa ei käytetty perinteistä Furmark 1.8.2 -ohjelmaa, koska GeForce GTX 580:n Advanced Power Management -ominaisuus rajoittaa siinä kellotaajuuksia automaattisesti ja tuloksista haluttiin vertailukelpoiset.

Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien monitori. Lämpötilat mitattiin GPU-Z-ohjelman Sensors-välilehden avulla. Core i7-950 -prosessorin Turbo Mode -ominaisuus oli testien aikana päällä, joten sen kellotaajuus nousi rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin ja laski lepotilassa SpeedStep-virransäästöominaisuuden ansiosta 1,6 GHz:iin. Rasituksessa käytettiin DirectX 11 -rajapintaa tukevaa Dirt 2 -peliä ja lepolukemat kirjattiin ylös Windowsin työpöydältä 10 minuuttia 3D-rasituksen päättymisen jälkeen.

Testeissä käytetty Fractal Design R3 -kotelo varustettiin kolmella 120 mm:n tuulettimella, joista kaksi sijoitettiin etupaneeliin ja yksi taakse. Tehonkulutus
– ja lämpötilatestien aikana sivupaneeli oli suljettu. Taulukoissa pienempi tulos on parempi.

Tehonkulutusmittauksissa GeForce GTX 580 ja 480 olivat selvästi joukon tehosyöpöimmät, vaikka ATI Radeon HD 5970 on varustettu kahdella grafiikkapiirillä. GeForce GTX 580 -kokoonpano onnistui kuitenkin kuluttamaan rasituksessa 14 wattia ja levossa 10 wattia vähemmän tehoa kuin GeForce GTX 480.

Lämpötilamittauksissa GeForce GTX 580:n GF110-grafiikkapiirin lämpötila nousi 3D-rasituksessa 86 asteeseen. GeForce GTX 480:llä lämpötila nousi ensin 95 asteeseen ja sen jälkeen tuulettimen kierrosnopeus nousi vielä pykälällä ja lämpötila tasaantui 92 asteeseen. Lepotilassa GF110:n lämpötila laski 42 asteeseen, joka on 12 astetta alhaisempi kuin GeForce GTX 480:n GF100-grafiikkapiirin lepolämpötila. AMD:n ATI Radeon HD 5870- ja 5970-näytönohjaimilla Cypress-grafiikkapiirien rasituslämpötilat jäivät alle 80 asteeseen.

HUOM! Melumittaukset on tehty lukijoilta saadun palautteen jälkeen Dirt 2 -pelin rasituksessa, eikä Furmark 1.8.2 -rasitustestin aikana, kuten esimerkiksi aiemmassa Ylikellotustesti: AMD Radeon HD 6800 vs GeForce GTX 460 -artikkelissa.

Melumittaukset suoritettiin Velleman DVM805 -desibelimittarilla, joka asetettiin 25 cm:n päähän avonaiseen koteloon asennetusta näytönohjaimesta. Ympäristön melutasoksi mitattiin tietokone sammutettuna 34,4 desibeliä ja passiivisella näytönohjaimella tietokoneen melutasoksi 41,2 desibeliä.

GeForce GTX 580:n GF110-grafiikkapiirin 72 MHz korkeampi kellotaajuus ja kuusi astetta alhaisempi lämpötila GeForce GTX 480:n GF100-grafiikkapiiriin verrattuna ovat erinomainen saavutus, kun samaan aikaan melutaso rasituksessa oli vielä 4,1 desibeliä alhaisempi. Käytännössä kolme desibeliä tarkoittaa meluenergian kaksinkertaistumista, mutta ihmisen kuuloaisti arvioi äänenvoimakkuuden kaksinkertaiseksi vasta, kun taso on noussut suunnilleen 10 desibeliä. AMD:n ATI Radeon HD 5970- ja 5870-näytönohjaimilla melutaso 3D-rasituksessa oli hieman päälle 47 desibeliä.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 580 (GF110)
  2. Fermi-arkkitehtuurin "mid-life kicker": GF110
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. NVIDIAn tulevaisuuden GPU-suunnittelmat ja loppuyhteenveto