Uusimmat

Loppuyhteenveto

22.03.2012 16:23 Muropaketin toimitus

NVIDIAn Kepler-arkkitehtuuria ja 28 nanometrin viivanleveydellä valmistettavaa GK104-grafiikkapiiriä jouduttiin odottamaan pari ylimääräistä kuukautta, mutta se kannatti. NVIDIAn uusi lippulaivamalli GeForce GTX 680 on kiistatta tämän hetken suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin näytönohjain ja se yllätti varmasti kaikki tarjoamalla samalla noin 20 wattia alhaisemman tehonkulutuksen kuin AMD:n Radeon HD 7970.

GeForce GTX 680 tarjoaa muutamia uusia ominaisuuksia, joihin kuluttajien on syytä totutella. Suorituskyvyn kannalta tärkein on GPU Boost -ominaisuus, joka toimii Intelin ja AMD:n nykyisten prosessoreiden Turbo-ominaisuuksien tavoin. GeForce GTX 680:n kellotaajuudet vaihtelevat 3D-rasituksessa näytönohjaimen tehonkulutuksesta riippuen.

Yksi suurimmista uudistuksista on GeForce GTX 680:n näyttötuen päivittäminen 2010-luvulle ja tuki neljälle aktiiviselle näytölle. Muita uutuusominaisuuksia ovat Adaptive VSync, joka tasoittaa ruudunpäivitysnopeutta sen tippuessa alle 60 FPS:n, TXAA-reunojenpehmennys ja rautapohjainen NVENC H.264 -kooderi.

Muropaketin suorituskykytesteissä 499 dollarin suositushintainen GeForce GTX 680 voitti 549 dollarin Radeon HD 7970:n yhdellä näytöllä ja 1920×1080-resoluutiolla 11-1. Jos pelitesteistä lasketaan ruudunpäivitysnopeuksien keskiarvo, oli GeForce GTX 680 noin 8 % suorituskykyisempi kuin 7970.

Kolmen näytön Surround-testeissä 5760×1080-resoluutiolla GeForce GTX 680 oli suorituskykyisempi Skyrimissä, Deus Ex:ssä ja HAWX 2:ssa ja Radeon HD 7970 puolestaan Battlefield 3:ssa ja Dirt 3:ssa. Battlefield 3:ssa eroa näytönohjainten välille syntyi 0,1 FPS ja ainoastaan Dirt 3:ssa Radeon HD 7970:n suuremmasta kolmen gigatavun muistista tuntui olevan merkittävä etu.

NVIDIAn asettama TDP-arvo GeForce GTX 680:lle on 195 wattia, jonka mukaan GPU Boost -säätelee grafiikkapiirin kellotaajuutta rasituksessa. Erillisellä Power Target -ominaisuudella TDP-arvo on mahdollista nostaa +32 % noin 250 wattiin, jolloin GPU Boostilla on enemmän pelivaraa. Selvimmin tämä näkyy 3DMark11:n Extreme-testissä, jossa tulos parani noin 20 %, kun Power Target asetettiin maksimiarvoonsa. Peleissä hyöty oli huomattavasti pienempi, maksimissaan noin kolme prosenttia.

Testasimme pikaisesti GeForce GTX 680:n ylikellottamista vakiojäähdytyksellä ja -jännitteellä. Kun näytönohjain oli asennettuna kotelon sisälle ja tuuletin pidettiin Auto-asennossa, GK104-grafiikkapiiri ylikellottui 150 MHz (+14,9 %) ja GDDR5-muistit 275 MHz (+18,3 %). GeForce GTX 680:n suorituskyky nousi ylikellotettuna pelitesteissä noin 15 %. Ylikellotetun GeForce GTX 680:n suorituskyky oli pelitesteissä 5-20% suorituskykyisempi kuin ylikellotetun Radeon HD 7970:n.

Kuluttajan kannalta GeForce GTX 680:n hyvä suorituskyky ja 499 dollarin suositushinta ovat erittäin positiivinen asia. Tämä pakottaa AMD:n laskemaan Radeon HD 7970- ja 7950-näytönohjainten hintoja ja mahdollisesti myös Radeon HD 7800 -sarja näytönohjainten hinnoittelu kaipaa päivitystä, sillä NVIDIA valmistelee parhaillaan edullisempaa ja karsittuun GK104-grafiikkapiiriin perustuvaa GeForce GTX 670 Ti -näytönohjainta.

NVIDIAlla on todennäköisesti työn alla myös kahteen GK104-grafiikkapiiriin perustuvaa GeForce GTX 690, jonka avulla sen on tarkoitus nousta taistelemaan markkinoiden suorituskykyisimmän näytönohjaimen tittelistä, joka on ollut AMD:n hallussa 855 päivää (22.3.2012). AMD:n suunnitelmissa oli alun perin tarkoitus julkaista kahdella Tahiti-grafiikkapiirillä varustettu New Zeland -koodinimellinen Radeon HD 7990 -näytönohjain vuoden ensimmäisellä neljänneksellä (tammi-maaliskuussa), mutta se todennäköisesti viivästyy huhti-kesäkuulle.

NVIDIAlta voidaan odottaa maistiaisia Kepler-arkkitehtuurin laskentaominaisuuksista ja GK100-koodinimellisestä grafiikkapiiristä 14. toukokuuta järjestettävässä GTC-tapahtumassa, jonka keynote-puhujana on toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang. Nähtäväksi jää, onko kyseessä puhtaasti tieteelliseen laskentaan suunnattu tuote vai lanseerataanko se markkinoille GeForce GTX -mallinimellä.

 

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)
  2. Uudet ominaisuudet: GPU Boost, Power Target, Advanced VSync, Surround ja TXAA
  3. Kepler-arkkitehtuuri
  4. Näytönohjaimen esittely
  5. Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)
  6. Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
  7. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto