Muropaketti.com

NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)

22.3.2012

NVIDIAn oli alun perin tarkoitus julkaista Fermi-arkkitehtuurin seuraaja Kepler vuonna 2011, mutta yritys ilmoitti jo hyvissä ajoin myöhästyvänsä alkuperäisestä aikataulusta. NVIDIA kertoi kuluttajille viime kesänä, ettei se ehdi julkaista uuteen Kepler-arkkitehtuuriin perustuvia grafiikkapiirejä ja GeForce-näytönohjaimia markkinoille vuoden 2011 aikana. Tämän vuoden helmikuussa yrityksen osavuosikatsauksen yhteydessä toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang harmitteli Kepler-grafiikkapiirien odotettua heikompia saantoja taiwanilaisen TSMC:n 28 nanometrin tuotannosta.

AMD ehti julkaista omat TSMC:n 28 nm:n viivanleveydellä valmistettavat ja uuteen Graphics Core Next –arkkitehtuuriin perustuvat Southern Islands -koodinimelliset grafiikkapiirit ja Radeon HD 7000 –sarjan näytönohjaimet vuoden vaihteessa. Suorituskykyisin Radeon HD 7970 lanseerattiin 22. joulukuuta ja sitä on seurannut tammikuun lopulla pikkuveli Radeon HD 7950, helmikuussa edulliset Radeon HD 7770- ja 7750-mallit ja maaliskuun alussa kuluttajaluokan Radeon HD 7870- ja 7850-mallit.

Tom Petersen (Director of Technical Marketing)

NVIDIA on pysytellyt talven aikana Kepler-GeForce-suunnitelmista hiiren hiljaa, mutta sanallinen arkku avautui viimein virallisesti maaliskuun alussa, kun se esitteli yli 100 lehdistön edustajalle San Franciscossa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa suunnitelmiaan. Myös Muropaketti oli paikan päällä kuuntelemassa, ainoana lehdistön edustajana Suomesta, mitä yrityksellä oli kerrottavana Kepler-arkkitehtuurista ja GeForce GTX 680 -näytönohjaimen uusista ominaisuuksista.

NVIDIAn aiemman koodinimikäytännön ja tuotesijoittelun mukaan GK104:n olisi pitänyt löytyä kuluttajaluokan näytönohjaimesta ja suorituskykyisimmässä mallissa olisi pitänyt olla GF110-grafiikkapiirin seuraaja GK100. NVIDIA teki lehdistölle kuitenkin harvinaisen selväksi, että kyseessä on yrityksen uusi lippulaivamalli:

”The GeForce GTX 680 will be taking the place of GeForce GTX 580 in our lineup as our highest end graphics card”

GeForce GTX 680 on puhtaasti suunnattu pelaajille ja pohjimmiltaan sen GK104-grafiikkapiiri on jatkokehitetty Fermi-arkkitehtuurin GF104- ja GF114-grafiikkapiireistä. Siinä ei ole mukana ECC-virheenkorjausta ja Double-precision floating-point- eli FP64-laskentakykyä on karsittu radikaalisti. Kepler-arkkitehtuurin laskentaominaisuuksista kuullaan lisää 14. toukokuuta järjestettävässä GTC-tapahtumassa, jonka keynote-puhujana on NVIDIAn toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang. .

Sen lisäksi, että NVIDIA pihtaa vielä Keplerin laskentaominaisuuksia, jouduimme myös kysymään erikseen, onko GK104-grafiikkapiiri varustettu DirectX 11.1 -tuella. Vastaus on kyllä, mutta NVIDIAn Drew Henryn (General Manager for NVIDIA’s PC GPU Business Unit) mukaan ”Who cares?”.

GeForce GTX 680:n avainominaisuudet suorituskyvyn kannalta ovat 1006 MHz:n kellotaajuudella toimivan GK104-grafiikkapiirin 1536 CUDA-ydintä ja 3D-rasituksessa 1058 MHz:n Boost-kellotaajuus. 256-bittisen muistiohjaimen jatkona on kaksi gigatavua GDDR5-muistia, joka toimii 1502 MHz:n kellotaajuudella (6008 MHz QDR). Näytönohjain on varustettu kahdella kuusipinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja NVIDIAn ilmoittama TDP-arvo on vain 195 wattia. NVIDIAn referenssisuunnittelussa näyttöliittimien joukossa on kaksi kaksilinkkistä DVI-liitintä sekä HDMI- ja DisplayPort-liittimet. Näytönohjain tukee uutta PCI Express 3.0-standardia.

Tutustumme tässä artikkelissa Kepler-arkkitehtuurin ja GK104-grafiikkapiirin ominaisuuksiin ja esittelemme GeForce GTX 680 -näytönohjaimen. Ajoimme suorituskykymittaukset yhdellä näytöllä 1920x1080-resoluutiolla ja kolmen näytön Surround-konfiguraatiolla 5760x1080-resoluutiolla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Päivitys 29.3.2012: Alkuperäisissä testituloksissa 3DMark 11 -tulos Extreme-esiasetuksilla oli liian alhainen GPU Boost -ominaisuuden bugin takia. Tehonkulutusmittaukset ajettu uudelleen.


Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)
  2. Uudet ominaisuudet: GPU Boost, Power Target, Advanced VSync, Surround ja TXAA
  3. Kepler-arkkitehtuuri
  4. Näytönohjaimen esittely
  5. Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)
  6. Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
  7. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto

Kommentit (258)

 

Takaisin ylös